Polski startup Base już oficjalnie jako Zendesk Sell

Udostępnij:
Krakowski startup Base rozpoczyna kolejny etap rozwoju jako część Zendeska, giganta na rynku obsługi klienta. Właśnie ogłoszono rebranding produktu i ambitne plany na zmianę świata sprzedaży

Base zostało we wrześniu kupione przez amerykańską firmę Zendesk. Wczoraj, podczas dorocznej konferencji Zendeska w San Francisco, Mikkel Svane, founder i CEO Zendeska ogłosił, że Zendesk Sell (czyli dawne Base) dołącza do portfolio produktów giganta.  – Zróbmy teraz z rynkiem oprogramowania do sprzedaży to co udało nam się zrobić na rynku customer support!  – mówił Svane, nawiązując do tego, że oprogramowanie do zarządzania sprzedażą nie cieszy się dobrą sławą, branża kojarzy się z nudnym, przestarzałymi i nieprzyjaznymi dla użytkownika narzędziami i jest w niej wiele do zrobienia.

Sprzedaż Base przypieczętowała intensywny rozwój budowanego w Krakowie produktu Sales Force Automation (czyli narzędzia do zarządzania i automatyzacji sprzedaży). Transakcja pozwoli na dalszy dynamiczny rozwój, jest także ważnym sygnałem, że w Polsce można zbudować światowej klasy produkt, a inwestowanie w naszym kraju się po prostu opłaca.

Zendesk służy do budowania najlepszych doświadczeń klientów. Oferuje skuteczną i wszechstronną platformę do zarządzania obsługą klientów i angażowania ich w działania marek. Obejmuje m. in. support, komunikację - od tej tradycyjnej, telefonicznej, po kontakt w social mediach, firmową bazę wiedzy, narzędzie do mierzenia satysfakcji i doświadczeń klientów. Firma jest liderem, jeśli chodzi o obsługę klienta - z aplikacji korzysta ponad 125 tys. firm w 160 krajach, od startupów po duże biznesy, m. in. Uber, Airbnb, Pinterest, a także jednostki samorządowe np. Stan Tennessee, obsługuje ponad 30 języków. Zendesk został założony w 2007 roku przez trzech Duńczyków, w 2009 firma przeniosła się do San Francisco, dziś jest notowana na giełdzie nowojorskiej i zatrudnia ponad 2000 osób w 15 krajach.

Rozwój zaczyna się w Krakowie

Pomysł na inwestycję w Polsce wziął się z tego, że, jak twierdzi założyciel i CEO Zendeska, Mikkel Svane, Base i Zendesk bardzo do siebie pasują. Obie firmy od początku przywiązują wagę do starannego designu produktów, stawiają w centrum osobę, która ma korzystać z oprogramowania, jej wygodę i możliwość osiągania jak najlepszych wyników w pracy. O tym, co wspólne, właściciele obu firm mieli okazję przekonać się wcześniej współpracując przy integracji produktów, na którą zdecydowali się jeszcze jako niezależne firmy, chcąc dostarczać większą wartość swoim klientom.

Zendesk planuje rozwijać krakowskie biuro, gdzie pracuje zespół R&D (zespół produktowo-technologiczny). W planach jest znaczne zwiększenie obecnego teamu inżynierów - wzmocnienie zespołu będzie potrzebne, by zmierzyć się z rosnącą skalą działania, a to oznacza rozwiązywanie coraz trudniejszych problemów, w coraz bardziej złożony sposób. Dla inżynierów połączenie sił z Zendeskiem to m. in. dostęp do networku światowej klasy inżynierów pracujących we wszystkich oddziałach firmy i wspólne kreowanie rozwiązań oraz wykorzystywanie nowoczesnych technologii.

 – Już po kilku pierwszych rozmowach zrozumieliśmy, że będziemy się mogli wiele od siebie nauczyć. Skala działania Base już wcześniej była duża i rozwiązywaliśmy trudne problemy. Teraz będziemy rosnąć jeszcze szybciej, wejdziemy na zupełnie nowy poziom wyzwań produktowych i technologicznych – mówił Mariusz Łusiak, który w Base pełnił funkcję VP of Engineering.

Światowy know-how i pozytywna motywacja

Z perspektywy biznesowej tego typu przejęcie to wciąż coś wyjątkowego na polskim rynku - zakup firmy jest w tym przypadku realną inwestycją w rozwój produktu, który powstał w Polsce. Dzięki wsparciu nowego, doświadczonego właściciela, szanse na globalny sukces stają się jeszcze bardziej realne. Komentarze, które pojawiły się po transakcji, wskazują na wartość, jaką niesie dla lokalnej społeczności i innych przedsiębiorców z Polski.

– Bardzo się cieszę z exitu Base! Inwestorzy, którzy wcześniej finansowali startup, dostali właśnie sygnał, że inwestowanie w polskie innowacje się opłaca. Ludzie, którzy pracowali przy budowaniu Base z pewnością dużo się nauczyli i będą mogli podzielić się tym know-how! – skomentował Borys Musielak, współzałożyciel fundacji Startup Poland, prowadzi w Warszawie ReactorX - akcelerator dla tworzących swój pierwszy biznes i własny startup (samba.tv).

– Jeśli chce się realnie kształtować rynek trzeba mieć skalę, samo finansowanie nie wystarczy - z tej perspektywy patrzę na przejęcie Base przez Zendesk. Widać, że założyciele mają apetyt na więcej i po tym przejęciu ich możliwości wzrosną wielokrotnie. Nie mogę tego ogarnąć, jak mała grupka studentów, doprowadziła w ciągu zaledwie kilku lat do tego, że Zendesk osiedla się w Krakowie. Cieszę się, że Kraków po raz kolejny zaistniał na światowej mapie IT i startupów – skomentował Bartosz Józefowski, manager w programie akceleracyjnym dla startupów KPT Scale Up (Krakowski Park Technologiczny).

Z Polski do globalnego rynku Saas

Base powstało w 2009 roku - założycielami firmy są Polacy: Bart Kiszala, Ela Madej, Paweł Niżnik i Agata Wierzbicka oraz Uzi Shmilovici, który pochodzi z Izraela, a obecnie mieszka w Stanach Zjednoczonych i do tej pory prowadził firmę jako CEO. Pomysł na produkt narodził się, kiedy bezskutecznie szukali oprogramowania typu SFA (Sales Force Automation) dla prowadzonych przez siebie firm - software house i agencji interaktywnej. Rozczarowani tym, co było dostępne na rynku, postanowili ułatwić życie nie tylko sobie, ale i 30 milionom sprzedawców na świecie. Narzędzie, które ostatecznie udało im się wspólnie zbudować, upraszcza pracę i pozwala sprzedawać więcej. Integruje najważniejsze obszary składające się na proces sprzedaży - m.in. komunikację z klientami, klasyfikację leadów, raportowanie. Base jest łatwe w użyciu, realnie upraszcza i przyspiesza pracę, w związku z tym staje się naturalnym środowiskiem pracy sprzedawców. Managerom z kolei daje nie tylko automatycznie generowane, wysokiej jakości raporty, ale też narzędzia wykorzystujące big data, dostarczające prognoz i danych pozwalających podejmować dobre decyzje strategiczne.

Do tej pory program najlepiej sprawdzał się dla małych i średnich zespołów sprzedawców, korzysta z niego ponad 7000 firm, a aplikacja mobilna Base jest w czołówce w swojej kategorii. Dzięki wsparciu Zendeska w niedalekiej przyszłości ma zostać dostosowany również do potrzeb dużych organizacji, a jego znaczenie na rynku ma wzrosnąć. Potencjał Base został także zauważony przez ekspertów Gartnera, którzy w 2017 i 2018 roku umieścili Base w grupie Wizjonerów w zestawieniu Magic Quadrant dla narzędzi sales-automation. Wizjoner (visionar) wg Gartnera to firma, której produkt lub sposób dystrybucji jest innowacyjny, ma potencjał, żeby zmienić podejście do sprzedaży, zaproponować oryginalne rozwiązanie, ale jest na początkowym etapie komercjalizacji.