Giełda pomysłów prezentuje innowacje zgłoszone przez uczestników Covid Challenge – inicjatywy organizowanej przez Centrum Informacji Kryzysowej Centrum Badań Kosmicznych PAN i firmę doradczą Planet Partners – w której inżynierowie, studenci i firmy proponują rozwiązania najbardziej palących problemów służby zdrowia związanych z walką z epidemią koronawirusa. Celem giełdy jest ułatwienie dotarcia do potencjalnych odbiorców: pracowników placówek medycznych, inwestorów, czy firm lub badaczy zainteresowanych nawiązaniem współpracy z pomysłodawcami.
– Chcemy, aby każdy wartościowy projekt miał szansę na rozwój i dotarcie do placówek medycznych potrzebujących pomocy. Dlatego jednym z naszych głównych celów jest ułatwienie w nawiązaniu kontaktu i potencjalnej współpracy między osobami, które mają pomysł, a tymi, które mogą pomóc go rozwinąć. Cały czas zgłaszają się do nas nie tylko innowatorzy z pomysłami, ale też potencjalni inwestorzy oraz firmy, organizacje i instytucje dysponujące sprzętem, który mogą wykorzystać do produkcji środków dla szpitali – mówi dr Jakub Ryzenko z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN, współorganizatora akcji.
Jednym z projektów opracowanych przez polskich inżynierów jest respirator doraźny ResPi. Urządzenie może być stosowane u każdego pacjenta z lekką niewydolnością oddechową, a do jego najważniejszych zalet należy możliwość sterowania przez sieć WiFi za pomocą przyjaznej użytkownikowi aplikacji. Dzięki temu jeden medyk może obsługiwać respiratory wspierające kilku pacjentów jednocześnie i monitorować na bieżąco pracę urządzeń. Twórcy urządzenia skonstruowali już działający prototyp i przygotowują się do uzyskania niezbędnej certyfikacji, ale do szerszej produkcji niezbędne jest dla nich pozyskanie inwestorów.
Wśród projektów, które znajdziemy na giełdzie są też rozwiązania do samodzielnego wdrożenia, np. maseczki do przygotowania ze standardowych komponentów medycznych, czy elementy do druku 3D. Oprócz nich na giełdzie znajdują się rozwiązania zaawansowane z istniejącymi prototypami, projekty we wczesnej fazie rozwoju wymagające dopracowania oraz obiecujące tematy badawcze, które mogą prowadzić do odkrycia np. nowych metod dekontaminacji. Na stronie internetowej możemy obecnie znaleźć 12 wyselekcjonowanych projektów, a organizatorzy zapowiadają, że wkrótce pojawi się więcej równie innowacyjnych pomysłów.
Zgłoszenia napływają zarówno od osób indywidualnych jak i od innowacyjnych firm – tych, które mają pomysł oraz chcących pomóc w jego rozwinięciu. Organizatorzy deklarują, że każdemu wartościowemu projektowi chcą pomóc w rozwoju i jak najszybszym dotarciu do odbiorców, albo w nawiązaniu kontaktu z jednostką lub osobą mającą to, czego danemu projektowi brakuje.
– Cały czas czekamy na nowe zgłoszenia. Od początku trwania akcji podkreślamy, że nie jest to zwykły konkurs, dlatego rozpoczęcie drugiego etapu nie oznacza zakończenia pierwszego. Najczarniejszy scenariusz, który przewidywaliśmy w marcu na szczęście nie spełnił się, ale epidemia wciąż trwa, a medycy nadal bardzo potrzebują naszej pomocy. Już niedługo planujemy kolejne rundy ocen, w trakcie których eksperci z instytucji partnerskich: Zakładu Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medycznego Zespołu Ratunkowego PCPM przyjrzą się nowym zgłoszeniom – mówi Łukasz Wilczyński z Planet Partners, współorganizatora Covid Challenge.
Akcja Covid Challenge organizowana jest przez Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN we współpracy z firmą Planet Partners, która od wielu lat zajmuje się komunikacją innowacyjnych rozwiązań. Partnerami merytorycznymi akcji zostali: Zakład Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medyczny Zespół Ratunkowy PCPM. Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych. Więcej informacji można znaleźć na stronie.