Polskie startupy medyczne: Jak przekuć potencjał w sukces?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Dostępność nowych technologii oraz nieustannie rosnące koszty opieki zdrowotnej – to zdaniem autorów raportu Polski med-tech. Szanse i iluzje opracowanego przez SpotData, główne bodźce, które będą w kolejnych latach i dekadach napędzać rozwój innowacji medycznych.

Coraz więcej startupów powstaje również w Polsce, czy jednak rodzimi przedsiębiorcy mają warunki, potencjał i szansę aby rewolucjonizować w przyszłości światową medycynę?

Czy Polska ma szanse dołączyć do światowej czołówki w tym obszarze? Jakie są główne zalety polskich startupów, a z jakimi wyzwaniami i barierami musimy się zmierzyć się? Na te pytania starali się odpowiedzieć eksperci podczas debaty Polski med-tech. Szanse i iluzje, która odbyła się 29 stycznia 2019 r. w Świetlicy Wolności w Warszawie.

Stan polskiego med-techu

–  Obecnie ok. 2/3 polskich startupów, które dziaÅ‚ajÄ… w naszym kraju ma przychody na poziome maksymalnie 100 000 zÅ‚otych lub nie notuje ich wcale. Skala tego zjawiska jasno wskazuje, że Polska na dobrÄ… sprawÄ™ dopiero wkracza na Å›cieżkÄ™ rozwoju innowacji – podkreÅ›liÅ‚ na wstÄ™pie Ignacy Morawski, Dyrektor SpotData, autora raportu. NajwiÄ™kszy odsetek innowacyjnych firm – blisko 40% – to spółki z obszaru edukacji i platform do zamawia usÅ‚ug, natomiast na samym koÅ„cu plasuje siÄ™ biofarmaceutyka.

– Wynika to z wysokich barier wejścia na tym rynku – tym przede wszystkim technologicznej i finansowej. Żeby tworzyć leki, trzeba posiadać bardzo zaawansowaną wiedzę medyczną, a jednocześnie trzeba mieć inwestorów gotowych na wiele lat działania bez żadnych zysków – tłumaczył Ignacy Morawski. Tymczasem w Polsce głównym źródłem finansowania małych innowacyjnych spółek wciąż są źródła własne (ponad 75% przypadków) i fundusze agencji rządowych (blisko 60%). Inwestycje prywatne to w naszym kraju wciąż rzadko spotykane rozwiązanie.

Gdzie Polacy majÄ… przewagÄ™?

W opinii wielu ekspertów nasz kraj może pochwalić siÄ™ silnym kapitaÅ‚em ludzkim – przede wszystkim w takich dziedzinach jak medycyna, czy informatyka. – Firmy zagraniczne zdajÄ… sobie sprawÄ™ z umiejÄ™tnoÅ›ci polskich naukowców i fachowców. Dlatego też coraz częściej zgÅ‚aszajÄ… siÄ™ do nas firmy m.in. z USA, gdzie brakuje wykwalifikowanych informatyków. Z tego samego powodu coraz wiÄ™cej zagranicznych firm lokuje u nas swoje oddziaÅ‚y R&D – przekonywaÅ‚a Karolina Wawrzyniak, Dyrektor Obszaru Ekspansji Zagranicznej, Polskiej Agencja Inwestycji i Handlu. PoprawiajÄ… siÄ™ również w naszym kraju warunki i perspektywy rozwoju startupów.

Radosław Sierpiński, Pełnomocnik Ministra Zdrowia ds. utworzenia Agencji Badań Medycznych zapewniał, że w Agencji znajdzie się również miejsce dla startupów – Może to przyjąć np. kształt tak zwanej technologii na życzenie – małe innowacyjne spółki będą pracowały nad rozwiązaniami, na które jest faktyczne zapotrzebowanie – Dodał również, że w Polsce mamy już pewne sukcesy, jeśli chodzi o stosowanie nowych technologii – Przykładem jest tu kardiologia, gdzie coraz mocniej zaznacza swoją obecność telemedycyna – np. poprzez wprowadzanie urządzeń  do zdalnego monitorowania rytmu serca. Rozwiązanie to zyskało aprobatę lekarzy i pacjentów i jest coraz częściej i chętniej stosowane.

Bariery do sukcesu

Jeśli jednak Polska chce dołączyć do światowej elity w obszarze innowacji, konieczne jest pokonanie szeregu barier i sprostanie wielu wyzwaniom. Spośród nich najważniejszymi wydaje się poprawa sytuacji w obszarze organizacji i finansowania. – W Polsce jest co prawda dostęp do środków finansowych, jak również duża podaż innowacji, ale mamy jednocześnie ogromny problem z organizacją całego systemu współpracy która pozwalałaby połączyć startupy i zainteresowanych kupujących – alarmowała Bogusława Cimoszko-Skowronski, Członek Zarządu MIT Enterprise Forum Poland.

Drugim ważnym problemem, z którym należy się zmierzyć jest, w opinii zaproszonych gości, zwiększenie dostępności finansowania prywatnego poprzez poprawienie kompetencji biznesowych twórców startupów. – Te dwa problemy są ze sobą ściśle związane. Jeśli spółka nie ma pomysłu na komercjalizację swoich produktów i pomysłów, to niezwykle ciężko trudno będzie jej znaleźć zainteresowanego inwestora. Marketing jest często niedoceniany, a jest tak samo ważny jak produkt – podkreśliła Zofia Szewczuk, Dyrektor Inwestycyjny Polskiego Funduszu Rozwoju.

W Polsce pojawiają się jednak pierwsze rozwiązania, które w niedługim czasie mogą pomóc przełamać istniejące bariery. – Nowe technologie niosą ze sobą oszczędność czasu i pieniędzy, ale także pomagają usprawnić opiekę nad pacjentem i poprawić jakość ich życia, dlatego też są interesujące dla firm farmaceutycznych. Z tego powodu staramy się szukać, ale także tworzyć platformy do dialogu i partnerstwa – czego przykładem jest utworzony w 2017 r. we współpracy z The Heart program HealthTech, i tym samym rozwijać sektor med-tech w Polsce – zauważył Jacek Mazurkiewicz, General Manager AbbVie Poland.