Ponad 10 tys. uczestników programów dla innowatorów – PFR podsumowuje rok

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Ponad 10 tys. uczestników programów dla innowatorów – PFR podsumowuje rok

Udostępnij:

Programy akceleracyjne dla pięciu branż, warsztaty dla przyszłych pionierów rozwoju we współpracy z ośrodkami edukacyjnymi w Berlinie i Nottingham, ponad 3000 osób w całej Polsce przeszkolonych z metodologii prototypowania design thinking oraz otwarcie CDT – przestrzeni edukacji technologicznej w Warszawie, która w zaledwie 4 miesiące swojej działalności zgromadziła w salach warsztatowych ponad 7000 uczestników.

Czytasz właśnie cykl artykułów pt. „Podsumowania roku”, w którym polskie akceleratory oraz fundusze opowiadają, jak minął im 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Polski Fundusz Rozwoju stworzył pełną ścieżkę rozwoju polskiej przedsiębiorczości technologicznej. Na rynku jest wiele instytucji, także w Grupie PFR, które oferują szereg programów wsparcia finansowego dedykowanych młodym przedsiębiorcom. Samo pozyskanie funduszy nie gwarantuje jednak sukcesu – ważne jest mądre dysponowanie pozyskanymi środkami, aby jak najlepiej je wykorzystać. Do tego potrzebna jest jednak edukacja biznesowa, która kładzie duży nacisk na praktyczną wiedzę przekazywaną przez ludzi, którzy działają w biznesie i odnoszą sukcesy w swoich obszarach.

– PFR inicjuje szereg programów edukacyjnych, które rozwijają kompetencje biznesowe polskich innowatorów, a od niedawna dzięki Centralnemu Domowi Technologii, który stworzyliśmy razem z Fundacją PFR, uczymy kompetencji przyszłości także dzieci i młodzież. Wierzymy, że przyszłość polskiego rozwoju leży w rękach młodych. To oni kreują i będą kreować innowacyjne rozwiązania, zakładać firmy, rozwijać je i tworzyć nowe miejsca pracy – mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Centralnym miejscem wszystkich programów rozwoju oferowanych przez Grupę PFR jest portal  www.startup.pfr.pl. Tu wsparcie znajdą innowatorzy w fazie pomysłu, którzy chcą zweryfikować jego rynkową przydatność, oraz poszukujący inwestora lub innych źródeł finansowania, czy rozważający ekspansję zagraniczną.

Wsparcie startupów na portalu odbywa się na kilku płaszczyznach – zarówno poprzez szeroką ofertę programową w której znajdują się nasze inicjatywy takie jak Szkoła Pionierów PFR, Sieć Mentorów PFR, Projektanci Innowacji PFR, Akceleratory Branżowe czy Akademia Biomed PFR. Portal jest także uporządkowaną wyszukiwarką wszystkich programów wsparcia dla innowatorów, które funkcjonują w Grupie PFR oraz miejscem, gdzie przedsiębiorcy znajdą praktyczne porady i case study – tłumaczy Eliza Kruczkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR.

Z szeroka ofertą innowatorzy mogą zapoznać się na portalu startup.pfr.pl. To jedno okienko dla innowatorów, a także start-upów oraz wysokotechnologicznych firm z sektora MŚP, które poszukują kapitału i wsparcia w ramach programów Grupy PFR. W łatwy sposób pomaga wybrać między wieloma dostępnymi instrumentami wsparcia dla projektów na każdym etapie rozwoju – od pomysłu przez rozwój po ekspansję zagraniczną. Na obecną ofertę składają się 179 programy, opisane w sposób, który pozwala odbiorcy na łatwe i szybkie przeszukiwanie interesujących go treści. Teraz PFR podsumowuje 2019 rok w zakresie działań dla innowatorów.

Dodatkowo, na platformie można znaleźć wszystkie sylwetki funduszy, wybranych przez PFR Ventures. 24 fundusze dysponują łącznie kwotą 2 mld zł, które już trafiają do innowacyjnych spółek takich jak Talent Alpha, Talkin’things czy Skriware. Jest to jedyne miejsce w sieci, gdzie start-upy szukające dofinansowania, mogą zdobyć kompletną wiedzę na temat profilu inwestorów, wysokości ticketu inwestycyjnego czy preferowanych branżach.

Celem platformy jest również informowanie jej użytkowników o nowych inicjatywach, w które mogą się włączyć młode, innowacyjne firmy, a także zmianach związanych z ofertą programową Grupy czy innych aktualnościach. Co więcej, na portalu przedstawiane są także historie sukcesu start-upów, opisujące pozytywne doświadczenia firm zdobyte dzięki włączeniu się w programy Grupy PFR. W tym roku PFR rozmawiało m.in. z Booksy, Talent Alpha, Ulalala Chef, DrOmnibus, Sundose czy Fuerogames.

Dodatkowym komponentem portalu jest mapa ekosystemu, która w 2019 roku uległa znacznej zmianie. Obecnie, dane w mapie ekosystemu są zbierane poprzez europejskie narzędzie Dealroom – które daje również możliwość zapisania się do bazy. Obecnie zapisanych jest ponad prawie 1500 startupów, a jest do zdecydowanie za mały wskaźnik, biorąc pod uwagę dynamikę polskiego rynku. Do bazy mogą zapisać się również fundusze VC, akceleratory, scale-upy czy przestrzenie co-workingowe.

Liczba dostępnych na platformie programów wsparcia dla innowatorów to blisko 200 propozycji.  Na ten moment platforma posiada 170 tys. użytkowników, którzy założyli blisko 900 profili. Tylko w 2019 roku z programów PFR skorzystało ponad 3 tys. uczestników.

– Już w lutym 2020 roku wprowadzimy nowy moduł w postaci certyfikowanych kursów on-line. Będzie on kolejnym komponentem uzupełniającym ofertę edukacyjną PFR. W ten sposób planujemy przeszkolić kolejne tysiące osób. Dodatkowo, rozbudowujemy sekcję „Wiedza” o nowe e-booki, artykuły oraz podcasty – dzięki tym elementom, startup.pfr.pl stanie się bazą wiedzy dla każdego start-upu – zapowiada Eliza Kruczkowska.

2019 rok PFR w liczbach:

  • 7500 uczestników warsztatów w Centralnym Domu Technologi;
  • 3000 uczestników warsztatów Design thinking w ramach Projektantów Innowacji PFR tworzonych wspólnie z Google w ponad 30 miastach w całej Polsce;
  • 250 godzin warsztatów dla uczestników Szkoły Pionierów PFR w partnerstwie z Allegro;
  • 131 uczestników Akceleratorów Branżowych dla sektorów: jachty i łodzie, meble, moda, urządzenia medyczne, kosmetyki;
  • 120 godzin mentoring w ramach   Sieci MentorówPFR;
  • 20 uczestników Akademii BiomedPFR – sieciowanie z partnerami biznesowymi i funduszami VC;
  • co drugi z uczestników Szkoły Pionierów PFR zakłada własną firmę po programie.

Innowatorzy z 2019 roku w PFR

Mateusz Stasiak: w ramach Szkoły Pionierów PFR zdecydował się cyfryzować swój istniejący od kilku lat biznes opierający się na łączeniu trenerów z klientami, poprzez platformę Trainers.org. Współpracuje z kilkoma tysiącami warsztatowców i trenerów, ma kilkumilionowe obroty i rosnący zespół.

Inez Wenta, Joanna Bulira-Pawełczyk, Magdalena Janczewska, Martyna Jagodzińska: zespół, który zawiązał się podczas drugiej edycji Szkoły Pionierów PFR i w trakcie 4 tygodni warsztatów w Warszawie i Berlinie wypracował koncepcję inteligentnej poduszki ułatwiającej zasypianie i budzenie się. Założycielki postanowiły dalej kontynuować pracę nad modelem biznesowym i walidacją produktu.

Biotts: finalista i zdobywca głównej nagrody w programie Akademia Biomed PFR – są autorami rozwiązania, które zrewolucjonizuje branżę biotechnologiczną. Ich technologią, opiera się na opracowaniu, transdermalnego nośnika leków. Nośnik może mieć postać żelu, kremu, maści lub plastra.

Blazity: uczestnik drugiej edycji Sieci Mentorów. Software house, który dzięki współpracy z mentorem – Marcinem Tchórzewskim, CEO szkoły IT Coders Lab. W czasie trwania Sieci Mentorów firma przeszła poważne zmiany w zakresie komunikowania swojej działalności. Ich pierwotna wizja okazała się częściowo niespójna z realiami rynkowymi. Konieczna była zmiana strategii cenowej, a także marketingowej. Co więcej, zespół zdecydował się zawęzić zakres swoich działań, tym samym skupiając się na rozwoju aplikacji mobilnych i webowych. Zaś sztuczna inteligencja została wyodrębniona jako osobny kierunek działań. Nie udałoby się to bez wsparcia mentorskiego Marcina.

Surfer: uczestnik drugiej edycji Sieci Mentorów. Startup, który zajmuje się analizą czynników rankingowych, które są istotne w procesie pozycjonowania strony internetowej. Z ich rozwiązania korzystają tysiące użytkowników z całego świata doceniając szybkość działania, przyjazny interfejs oraz wartość edukacyjną prezentowanych danych. W ramach programu ich mentorem był Karol Sadaj – Country manager Revoluta. Wspólnie z ekspertem,pracowali nad budową strategii marketingowej oraz skalowania działalności Surfera poza granicami Polski.