Poradnik internetowego savoir-vivre’u. Podsumowanie Firmamentu

Dodane: 14.06.2022

Mam Startup

Udostępnij:

Co wypada, a co nie wypada w komunikacji online? Czy relacje budowane przez internet są tak samo szczere i trwałe jak te budowane „na żywo”? Między innymi o tym rozmawiali prowadzący i goście ostatniego Firmamentu.

Gośćmi czwartkowego Firmamentu byli między innymi Anna Zielińska (Store9) Paweł Braun (Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości) i Rafał Mrówka (SHG).

– Stwierdzenie, że nawiązywanie relacji w czasach pandemii było trudne brzmi jak oczywistość. To przecież za kontaktem twarzą w twarz przez ostatnie dwa lata tęskniliśmy najbardziej. Najbardziej brakowało nam rozmów o niczym przy filiżance kawy lub innego napoju. Czy jednak rzeczywiście nie da się nawiązywać relacji online? A może pandemia otworzyła przed nami nowe możliwości, które mają szansę wzbogacić nas po jej zakończeniu. Jestem zwolennikiem tego drugiego sposobu myślenia. Przede wszystkim dlatego, że networking online nie ma granic geograficznych – powiedział na antenie Radia 357 gość specjalny Firmamentu Rafał Mrówka z SGH.

Zdalny networking, nowe możliwości

O co chodzi z tym brakiem granic geograficznych? Wyjaśniając, Rafał Mrówka posłużył się przykładem z własnego podwórka. A mianowicie dzięki spotkaniom online mógł rano uczestniczyć w konferencji, która odbywała się w Stanach Zjednoczonych, a wieczorem w wydarzeniu w Chinach – i to bez wsiadania na pokład samolotu. Ale w braku granic geograficznych nie chodzi wyłącznie o udział w konferencjach. W ten sam sposób można zdobywać kontakty biznesowe i prowadzić firmę.

– Udział w wydarzeniach online to z mojej perspektywy najlepszy sposób na nawiązywanie nowych relacji zdalnie. Co więcej, nawiązywanie kontaktów w dobie pandemii jest bardziej merytoryczne, oparte na wymianie wiedzy i porównywaniu doświadczeń. Do tego umiejętność prezentowania swoich poglądów online, aktywność w dyskusjach, zadawanie interesujących pytań i współpraca ze zdalnym zespołem pomagają budować rozpoznawalność – dodał Rafał Mrówka.

Networking online

Skoro wiemy, że warto zdalnie budować relacje, należy zastanowić się jak to robić? Co wypada w świecie online, a co nie? Według Anny Zielińskiej, wszystko zależy od celów biznesowych, jakie przed sobą postawiliśmy. Inaczej przecież będą budować znajomości pracownik działu HR, handlowiec czy właściciel firmy. Niezależnie od stanowiska każda z tych osób do nawiązywania kontaktów może wykorzystać LinkedIna. Należy jednak trzymać się zasad, przytoczonych przez Annę Zielińską:

  • Uważność w doborze znajomych. – Należy być bardzo uważnym, dobierając znajomości na LinkedInie. Funkcjonuje tam masa niezwykle interesujących kontaktów, ale zdarzają się również zaproszenia od osób, które nie mają zdjęcia profilowego lub podpisu. Ja takich osób nie przyjmuję.
  • Zapraszasz? Przedstaw się. – Podobnie jak w kontaktach na żywo tak samo online obowiązuje nas etykieta. Zapraszając kogoś do swojej sieci kontaktów na LinkedInie, bądź bezpośredni, przedstaw się i wyjaśnij, dlaczego zapraszasz daną osobę.
  • Spodziewaj się braku odpowiedzi. – Nie każda osoba, którą zaprosisz do kontaktów, przyjmie zaproszenie i odpowie na wiadomość. Uważam, że 72 godziny na odpowiedź są w porządku. Jeśli ktoś tego nie szanuje, to świadczy to o nim.

Czy spotkania offline przejdą do lamusa?

– Umiejętność życia społecznego po pandemii to coś, co musimy sobie przypomnieć. Dwa lata, w trakcie których przymusowo byliśmy zamknięci w domach, spowodowały, że niektórzy zaczęli się w nich urządzać – i to jest przerażające. W efekcie pracownicy i pracodawcy podzielili się na dwie grupy. Jedni chcą zostawać w domach, a drudzy nie wyobrażają sobie pracy zdalnej – powiedział Paweł Braun.

W związku z tym nie należy się spodziewać, że spotkania i networking online całkowicie zdominują obszar pt. „nawiązywanie relacji”. Mimo że pod wieloma względami są korzystne, to nie spełniają wszystkich potrzeb, między innymi potrzeby bliskiego kontaktu.

Skrót audycji

Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fmSpotifyRadio PublicGoogle Podcasts.