Potrzeba nam większej różnorodności i zmian w systemie edukacyjnym – Marta Zucker (Kobiety globalne w świecie startupów)

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Potrzeba nam większej różnorodności i zmian w systemie edukacyjnym – Marta Zucker (Kobiety globalne w świecie startupów)

Udostępnij:

Marta Zucker to autorka książek, która stoi za takimi tytułami jak: „Kobiety globalne w świecie startupów” i „Igrzyska talentów w Dolinie Krzemowej”. Przy okazji tegorocznej edycji Infoshare mieliśmy okazję porozmawiać z Martą. Zapytaliśmy ją między innymi o Dolinę Krzemową, umiejętności potrzebne przedsiębiorcom i różnorodność w biznesie.

Różnie? Nie za różnorodnie

Gdy zapytaliśmy Martę Zucker o to, czego moglibyśmy nauczyć się od Doliny Krzemowej, odpowiedziała: dywersyfikacji. Zdaniem naszej rozmówczyni dywersyfikacja w Polsce to problem, który dotyczy nie tylko biznesu czy branży technologicznej, ale przede wszystkim ogółu społeczeństwa. Inaczej ma się rzecz na Zachodzie.

– Founderki w Dolinie Krzemowej stanowią 16%. Nadal to bardzo niski procent. I ktoś mógłby mi zarzucić: „dywersyfikacja w Dolinie Krzemowej również stanowi problem”. Ale gdy spojrzymy na dywersyfikację szeroko, zobaczymy, że w Stanach Zjednoczonych otwartość na różne kultury jest wyższa niż w Polsce – mówi Marta Zucker. Ale różnorodność nie jest jedyną rzeczą jaką możemy czerpać z Zachodu.

Marta Zucker – O kobietach globalnych w biznesie i lekcjach z Doliny Krzemowej

Pukaj do drzwi

Marta Zucker uważa, że polscy przedsiębiorcy powinni być bardziej odważni. – Nie bójmy się pukać do drzwi tylko dlatego, że są zamknięte, bo może okazać się, że wcale nie są – mówi nasza rozmówczyni. Kolejna rzecz na jaką zwraca uwagę to różnorodność płciowa. Zachęca, byśmy przestali postrzegać ludzi w kategoriach mężczyzna-kobieta. „Patrzmy na siebie jak na profesjonalistów, na to co robimy”.

W innym przypadku któraś ze stron może być dyskryminowana, chociaż nierówność płci w biznesie częściej dotyka kobiet niż mężczyzn. Co jest tego przyczyną? Marta Zucker wskazuje na system edukacji, który przypisuję dziewczynkom i chłopcom konkretne role i utrwala krzywdzące stereotypy.

Edukacja – równe szanse?

– W jednym badaniu dano 6-letnim dzieciom – zarówno chłopcom i dziewczynkom – grę. Powiedziano przy tym, że mogą w nią grać wyłącznie mądre dzieci. I co się okazało? Chłopcy chętnie uczestniczyli w zabawie, a dziewczynki odpuszczały. Natomiast inne badanie pokazało, że samoświadomość i samoocena u dziewczynek i chłopców przed pójściem do szkoły są na tym samym poziomie. System edukacji tłamsi dziewczynki – mówi Marta Zucker.

 

Partnerem naszych rozmów jest PKO Bank Polski.

Konferencja Infoshare 2021 zgromadziła ponad 4500 tysiąca uczestników, ponad 300 technologicznych startupów, korporacje oraz blisko 150 ekspertów z całego świata, którzy dzielili się wiedzą na 5 scenach Infoshare. Ta największa technologiczna konferencja w CEE odbyła się w październiku 2021 w Gdańsku.

 

Kolejne wywiady będą pojawiły się w najbliższych dniach na naszej stronie! Znajdziesz je tutaj: Człowiek w świecie wielkich technologii. Startujemy z nowym cyklem wideo wywiadów