Potrzebujemy impact investingu i odpowiedzialnych społecznie liderów – Wojciech Mróz (Ashoka Poland)

Dodane: 10.11.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Czym jest impact investment? Jak wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo? I czy pomoc tożsama jest jedynie z finansowymi darowiznami? Odpowiedziami na te pytania podzielił się z nami podczas Infoshare 2021 Wojciech Mróz, country co-director w Ashoka Poland, społeczności, która wspiera swoich członków w realizacji impactowych projektów.

Impact investment – inwestycja nastawiona na wpływ

– Tradycyjne inwestowanie polega na poszukiwaniu jak najwyższej stopy zwrotu, filantropia z kolei poszukuje jak największego wpływu. A gdy połączymy ze sobą te dwa podejścia, to jesteśmy w stanie i uzyskać stopę zwrotu, i rozwiązać różnego rodzaju problemy – uważa Wojciech Mróz, z którym mieliśmy możliwość porozmawiać o impact investment przy okazji tegorocznej odsłony konferencji Infoshare.

Zdaniem członka i dyrektora społeczności Ashoka Poland inwestowanie w impact, czyli we wpływ, np. w startupy, które rozwiązują społeczne lub ekologiczne problemy, jest ważne – z różnych przyczyn. Wśród nich jest osobista. Wojciech Mróz nie chce zostawić swoim córkom świata, w którym nie ma już chociażby bioróżnorodności.

Wojciech Mróz – Dlaczego potrzebujemy impact investingu i odpowiedzialnych liderów?

Biznes i wpływ idą w parze

Podczas rozmowy z nami Wojciech Mróz zwrócił uwagę, że działacze społeczni i przedsiębiorcy mogą się wzajemnie uzupełniać. Wynika to stąd, że jednym najczęściej brakuje zasobów, które posiadają drudzy. Przedsiębiorcom na przykład może brakować społecznego spojrzenia na problem, a działaczom pomysłu na monetyzację swoich rozwiązań lub wiedzy marketingowej, umożliwiającej ich promocję.

Do tego istnieje wiele stereotypów na temat niesienia pomocy. Według prelegenta tegorocznej odsłony Infoshare pomoc to wbrew pozorom nie tylko darowizna, czy też ogólniej pomoc finansowa. Pomoc to również dzielenie się wiedzą i kontaktami.

Brak kasy to nie problem. Połącz kropki

– Czasami dużo cenniejsze [niż pieniądze – przyp. red.] mogą być kontakty. Podam przykład. Jest taki ktoś, kto nazywa się Simon Berry. To osoba, która chciała rozwiązać problem dostępności leków w Afryce. A problem polega na tym, że w Afryce jest bardzo dużo oddalonych od siebie plemion. Ale co się okazuje, jednym z produktów, który jest tam dostępny wszędzie jest Coca-Cola – opowiada Wojciech Mróz.

Simon Berry skontaktował się więc z wysoko postawioną osobą w korporacji i zaproponował nowe rozwiązanie. Zamiast umieszczać jedynie butelki i puszki z gazowanym napojem w „kracie”, zaproponował, aby umieszczano tam również lekarstwa. W ten sposób mieszkańcy mają dostęp zarówno do Coca-Coli i do leków. I tak powstał projekt, który Simon Berry nadal realizuje. Mowa o ColaLife.

 

Partnerem naszych rozmów jest PKO Bank Polski.

Konferencja Infoshare 2021 zgromadziła ponad 4500 tysiąca uczestników, ponad 300 technologicznych startupów, korporacje oraz blisko 150 ekspertów z całego świata, którzy dzielili się wiedzą na 5 scenach Infoshare. Ta największa technologiczna konferencja w CEE odbyła się w październiku 2021 w Gdańsku.

 

Kolejne wywiady będą pojawiły się w najbliższych dniach na naszej stronie! Znajdziesz je tutaj: Człowiek w świecie wielkich technologii. Startujemy z nowym cyklem wideo wywiadów