Poznaj 5 nadchodzących trendów SEO

Dodane:

Dawid Makowski Dawid Makowski

Udostępnij:

Marketing w wyszukiwarkach to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi e-marketingu. Bieżące zmiany strategii są wymuszane przez samo Google, które regularnie wprowadza aktualizacje swojego algorytmu. Trudno zastosować wszystkie, więc skupmy się tylko na tych, które przynoszą realne zyski.

Zdjęcie główne artykułu by kaboompics.com

1. Spójrz szerzej

Od pewnego czasu o SEO nie mówimy już tylko w kontekście pozycjonowania wybranych fraz. Trend (a raczej silny kierunek rozwoju) patrzenia na marketing w wyszukiwarkach kompleksowo, to dziś jedyna możliwość osiągania realnych efektów w tej dziedzinie. Podstawą działań marketingowych w Google jest dziś odnalezienie balansu pomiędzy profesjonalnie prowadzoną kampanią content marketingową, pozycjonowaniem fraz „money keywords” (bardziej ogólne i mało rozbudowane, służące głównie zwiększeniu ruchu w witrynie) oraz „long tail” (szczegółowe o silnym wymiarze sprzedażowym, wywołujące mniejszy ruch, lecz trafiające do skonkretyzowanego odbiorcy) i stałą optymalizacją serwisów. Działania w wyszukiwarkach muszą mieć charakter kompleksowy i obejmować wszystkie dostępne kanały komunikacyjne. Słusznym kierunkiem rozwoju jest także zintegrowanie działań SEO z pozostałymi procesami wizerunkowymi – spójna strategia komunikacyjna jest kluczem do sukcesu.

2. Agile SEO

To zupełnie nowy trend przychodzący wprost ze Stanów Zjednoczonych. I choć agile robi furorę w branży IT od kilku lat, dotychczas z SEO, w Polsce, nie łączono go. Na czym polega? Przede wszystkim na bieżącej, ścisłej, współpracy z klientem. Agile’owy model prowadzenia projektów SEO zakłada dynamiczne modyfikowanie założeń kampanii, a co za tym idzie bieżące przystosowywanie prowadzonych działań do zmieniających się oczekiwań biznesu klienta. W praktyce oznacza to stałe monitorowanie osiąganych efektów i optymalizowanie działań tak, by przyniosły maksymalne efekty. Przykładem może być tu modyfikacja prowadzonej kampanii pod kątem sezonowości danej grupy produktów klienta. Agile SEO to kierunek pochodzący bezpośrednio z rekomendacji Google. Wymusza on niejako aktywne i dynamiczne podchodzenie do prowadzonych działań, co przecież idealnie odpowiada ideologii samego „giganta”, który regularnie wprowadza aktualizacje swoich algorytmów. U podstaw Agile SEO leży jednak zmiana myślenia – koncentrujemy się przede wszystkim na potrzebach naszych klientów i robimy wszystko, by zrozumieć ich biznes. Idealnie obrazuje to chociażby przykład doboru fraz kluczowych – niejednokrotnie poświęca się mu zbyt mało uwagi. To jednak, m.in., od niego zależy skuteczność naszych działań. W Agile SEO eksperci nie opracowują listy fraz samodzielnie – proces ten odbywa się w ścisłej współpracy z klientem. Połączenie doświadczenia klienta i jego znajomości swojego biznesu wraz z wiedzą i umiejętnościami profesjonalistów pozwala dobrać najbardziej optymalne hasła.

3. Kierunek UX

Działania promocyjne w wyszukiwarce Google od dawna idą w kierunku coraz wyższej jakości. Ma to związek z coraz silniejszym ukierunkowaniem na użytkownika. Wszelkie rodzaje optymalizacji prowadzonych w obrębie witryny klienta mają brać pod uwagę nie tylko roboty Google’a, ale także docelowego użytkownika. Przekłada się to na stwierdzenie, po raz kolejny, że podstawą przyszłości SEO jest angażujący content. Treści na stronie mają być interesujące, prowokujące do dyskusji, a co za tym idzie… klikania i udostępnienia. Sprzyja temu wyraźna tendencja pozyskiwania linków w zupełnie odmienny sposób. Coraz częściej robi się to poprzez kontakt z dziennikarzami, blogerami czy serwisy społecznościowe. Sam content to jednak za mało – pamiętajmy także o technicznych aspektach usability – szybkości ładowania się strony czy linkowaniu wewnętrznym. Chcąc podążać za trendami należy więc odnaleźć złoty środek pomiędzy dwiema skrajnościami – dbać o pozyskanego już użytkownika dostarczając mu warte uwagi treści, przy równoczesnej pamięci o indeksujących robotach Google’a i linkach przychodzących.

4. Po pierwsze mobile

Aktualizacja algorytmu Google, zwana w branży „Mobilegeddon”, sprawiła, że dziś premiowane są pozycje stron zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Póki co sytuacja ta dotyczy wyłącznie wyników wyszukiwań mobilnych. W zeszłym roku Google ogłosiło jednak, że w 10 krajach ilość ruchu mobilnego przekroczyła już desktopowy. Wszystko to sprawia, że być może wkrótce strony posiadające wersję mobilną lub responsywną będą premiowane także w wynikach wyszukiwań desktopowych. Eksperci dostrzegają także, że Google optymalizuje wyszukiwania spełniające oczekiwania użytkownika przyzwyczajonego do urządzeń mobilnych. Jasne więc staje się, że mobile i SEO to jedyny słuszny kierunek.

5. Zbuduj swój cel

To oczywiste, że prowadząc jakiekolwiek działania marketingowe w wyszukiwarce Google musimy ustalić, jaki jest ich cel. Dotychczas jednak za podstawową motywację do działań e-marketingowych uznawało się sprzedaż. Oczywiście to nadal jeden z głównych powodów. Prowadząc kampanie coraz częściej decydujemy się na szczegółowe określenie swojego celu – sama „sprzedaż” to za mało. Warto od początku określić czy chodzi nam o zwiększenie wartości koszyka czy wzrost liczby transakcji; być może zależy nam na pozyskaniu nowych klientów lub wręcz przeciwnie – utrzymaniu lojalności już zdobytych. Cel może być także zupełnie inny – np. zmniejszenie liczby porzuconych koszyków, np. stosując działania SEO/SEM według strategii „ZMOT”. Polega ona na dostosowaniu prowadzonych działań reklamowych do momentu zakupowego, w którym znajduje się użytkownik. Pamiętajmy więc o tym, że samo nakreślenie strategii to za mało, aby była skuteczna – musi być jasna i precyzyjna.

 

Dawid Makowski

Brand Managerem w Seology

Pracuje w firmie zapewniającej kompleksową obsługę działań e-marketingowych – pozycjonowanie serwisów, prowadzenie kampanii AdWords, przeprowadzanie audytów i optymalizacji. W firmie odpowiada za wyznaczanie i realizację strategii rozwoju spółki. Seology specjalizuje się w budowaniu wyników sprzedażowych swoich klientów, nie tylko dostarczając im najwyższej jakości usługi, ale przede wszystkim dobierając rozwiązania najbardziej optymalne dla ich biznesu. Dzięki agile’owemu modelowi współpracy z klientem świadczone usługi dynamicznie przystosowują się do zmieniających się oczekiwań biznesowych klienta.