Pozycjonowanie lokalne, czyli 5 sztuczek jak pokonać konkurencję zza rogu

Dodane:

Michał Pater Michał Pater

Udostępnij:

Najprostszym sposobem na znalezienie księgowej, szewca czy chińskiej restauracji pozostaje skorzystanie z Internetu. Jeśli prowadzisz biznes lokalny oczywiste jest to, że chcesz być wysoko w wynikach wyszukiwania. Na przeszkodzie stoi „jedynie” konkurencja. Poniżej kilka sposobów na jej pokonanie.

1. Optymalizacja on-site

Pozycjonując się lokalnie, musisz wprowadzić na stronie kilka zmian. Szczególnie ważna dla tego typu pozycjonowania jest obecność adresu (miejscowości) w tytule strony. Warto też, eksponować swoje dane adresowe w obrębie całej witryny, nie tylko na podstronie „Kontakt”. Możesz to zrobić poprzez umieszczenie ich w bocznym menu. Pamiętaj też o odpowiednim opisie strony (description), które pokaże się w wynikach wyszukiwania.

2. Schema.org, czyli mikrodane

Dane adresowe na Twojej stronie dla wyszukiwarki stanowią jedynie tekst, taki sam jak w obrębie całej witryny. Wyszukiwarka musi ten tekst przeanalizować, aby odkryć jego przeznaczenie. Mikrodane ułatwiają to. Pozwalają one dodać do tekstu „komentarz” odnośnie tego co dany fragment oznacza. Przykładowo ciąg znaków „+48 123 45 67” możesz opisać jako numer telefonu. Komentarze stworzone w ten sposób są niewidoczne dla zwykłego internauty, więc nie przeszkadzają w odbiorze tekstu. Dzięki standardowi Schema możesz również zaimplementować na swojej stronie popularne „gwiazdki”, dzięki czemu będzie możliwe ocenianie Twojego biznesu i wyświetlanie oceny w wynikach wyszukiwania. Więcej o specyfikacji tego rozwiązania przeczytasz na schema.org.

Gwiazdki w wynikach wyszukiwania

3. Wersja mobilna witryny

Udział urządzeń mobilnych w wyszukiwaniu lokalnym jest większy niż w wyszukiwaniu ogólnym. Ludzie szukają punktów usługowych czy sklepów, będąc już poza domem. Strony, które źle się wyświetlają na smartfonach, znajdują się niżej w wynikach wyszukiwania mobilnego. Pozycjonując się łatwo możesz wpaść w pułapkę, sprawdzając pozycje swojej strony na laptopie – nie będziesz wtedy wiedzieć o straconym ruchu ze smartfonów. Koniecznie stwórz mobilną wersję witryny, zwłaszcza jeśli Twoja konkurencja taką już ma.

4. NAP, czyli Name, Address, Phone (Nazwa, Adres, Telefon)

NAP to najważniejsze informacje kontaktowe Twojej firmy. Staraj się go jak najbardziej rozpowszechnić – nie tylko na swojej stronie, ale również w Twoich profilach społecznościowych oraz bazach i katalogach firm. Jeśli coś się zmieni w Twoim NAP, to uaktualnij go również tam, gdzie został dodany. Uważaj na ciągle popularne katalogi SEO – tu nie chodzi o zdobywanie odnośników, tylko o pojawienie się Twojego adresu w kolejnych miejscach. Jeśli masz wątpliwości, czym różni się baza firm od katalogu SEO, to wybieraj tylko te, na które sam trafiasz korzystając z wyszukiwarki.

NAP, czyli konsekwencja to podstawa

5. Mapa Google

W pozycjonowaniu lokalnym szczególną rolę odgrywają Mapy Google. Jest to dodatkowe przedstawienie firmy w wynikach wyszukiwania, często będące wyżej niż strona. Koniecznie musisz tam być! Samo „dodanie się” nie jest jednak wystarczające. Profil firmy w Mapach Google powinien być maksymalnie uzupełniony włącznie ze zdjęciami siedziby. Warto co jakiś czas dodawać wpis na powiązanym z mapą profilu Google. Bardzo ważne są też opinie, które klienci dodają pod opisem danego miejsca w Mapach – powinieneś ich prosić o nie po każdej skończonej transakcji.

Stosowanie opisanych wskazówek może zapewnić Tobie pozycje lidera w lokalnych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że kluczem do tego jest konsekwentna, niekończąca się praca nad stroną i jej otoczeniem.

Michał Pater

Starszy specjalista ds. pozycjonowania widzialni.pl

W branży od 5 lat. Swoją wiedzę i doświadczenie zdobywał prowadząc kampanie SEO dla kilkuset firm zarówno polskich, jak i zagranicznych. Prawdziwy pasjonat i człowiek czynu, który w swojej pracy korzysta z bogatego spektrum zagadnień oraz narzędzi z obszaru SEO/SEM.