PR dla startupów. Kiedy i od czego zacząć?

Dodane:

Zuzanna Szybisty Zuzanna Szybisty

Udostępnij:

Profesjonalne usługi PR są drogie dla startupów. Nim zainwestujesz pieniądze w PR, zastanów się, czy spełniasz tych kilka kryteriów. Bo musisz wiedzieć, czego będziesz oczekiwać od agencji zajmującej się komunikacją.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z gratisography.com 

Masz produkt i go rozumiesz

Jeśli poważnie myślisz o prowadzeniu działań komunikacyjnych dla swojego startupu, to musisz go najpierw zbudować. Nie musi to być produkt idealnie dopracowany – “done is better than perfect”, jak mawiają. Musi być jednak dopracowany. Co to znaczy?

  • określiłeś obietnicę produktu dla Twoich klientów;
  • wiesz, jakie cele Twój produkt pomaga osiągać klientom;
  • jesteś w stanie wyróżnić swój produkt na tle bliższej lub dalszej konkurencji (nie ma czegoś takiego jak “brak konkurencji”).

Rozumiesz (podstawy) PR

Branża PR, w następstwie zmian, jakie zachodzą w mediach, także ewoluuje. Gdy sześć lat temu zaczynałam pracę w PR, rola komunikatu prasowego jako kluczowego narzędzia pracy PR-owca była oczywista. Dzisiaj coraz częściej od tego odchodzimy, znacznie więcej energii poświęcając na tworzenie unikalnych treści czy na szukanie mniej lub bardziej oczywistych sojuszników dla klientów.

Wiele firm mówi, że płaci agencjom PR za ich relacje. Posiadanie relacji – polegających czy to na byciu po imieniu czy na bliskiej znajomości na stopie zawodowej – z dziennikarzami czy influencerami jest bardzo ważne. Przy czym opiniotwórcze media i tak w pierwszym rzędzie doceniają jakościowe treści i umożliwienie im kontaktu z ekspertami, którzy mają coś do powiedzenia, a nie to, że znamy się od sześciu lat.

Nim zaczniesz współpracować z agencją czy freelancerem, zrozum na czym praca PR-owca polega i na jakie efekty możesz liczyć. Możesz zacząć od tego poradnika. Kupowanie usług, które się rozumie, jest mądrą praktyką.

Wiesz, po co Ci PR

PR służy do budowania rozpoznawalności i reputacji danej marki. Tak, choć koniec końców firmom, szczególnie tym szybko rozwijającym się – działającym w myśl zasady “Excel musi się zgadzać” – chodzi o sprzedaż. Dobrze, jeśli takie oczekiwania są jasne dla obu stron od samego początku współpracy, a nie po kilku miesiącach prowadzenia działań PR.

W czym jeszcze może pomóc PR?

  • w dotarciu z odpowiednim przekazem do inwestorów;
  • jako uzupełnienie działań SEO (link building);
  • w edukowaniu rynku nt. nowej usługi;
  • w wyraźnym wyróżnieniu się od coraz liczniejszej konkurencji, m.in. dzięki opracowaniu strategii komunikacji;
  • w promowaniu w mediach Twoich partnerów biznesowych po to, by łatwiej Ci było ich pozyskiwać/ utrzymywać (szczególnie jeśli są to mniejsze podmioty).

Jesteś otwarty

Prawdopodobnie miałeś do czynienia z inwestorami, więc wiesz, że kluczowym czynnikiem, na który patrzą inwestorzy są ludzie stojący za firmą (zespół). To też ważny czynnik sukcesu w mediach.

W przypadku startupów bardzo cenna jest gotowość założycieli firmy do dzielenia się informacjami. I to nie tylko dotyczącymi samej firmy, ale też swoimi eksperckimi przemyśleniami. Praktyczne porady od innych przedsiębiorców, którzy mają za sobą już kilka lat w prowadzeniu własnego biznesu, są u nas ciągle na wagę złota. To jednak wiąże się z tym, że musisz znaleźć czas, aby z dziennikarzami – i swoim PR-owcem – czasem porozmawiać.

Jesteś gotowy zaufać

Dobry PR-owiec wskaże konteksty, które rokują w poszczególnych mediach, zaproponuje język, który będzie zrozumiały dla szerszej grupy odbiorców, doprecyzuje kanały dotarcia do kluczowych grup docelowych, będzie centrum kontaktowym dla mediów czy innych partnerów, a nawet zasugeruje zmiany produktowe.

  • PR jest drogi. Nie ma sensu zatrudniać PR-owca czy wynajmować agencję, jeśli nie odważysz się zaufać. Jak powinieneś współpracować z agencją?
  • Informuj szczerze o wszystkim, co istotne w firmie i produkcie;
  • Włącz agencję PR w proces rozwijania produktu, szczególnie pod kątem szukania nowych sposobów akwizycji i onboardingu klientów;
  • Daj wolną rękę i czas (choć ograniczony) na rozkręcenie działań;
  • Nie każ ściemniać – pisanie “pierwsi, jedyni, najlepsi w Polsce/ na świecie”, jeśli jest nadużyciem, szybko wyjdzie na jaw.

Zuzanna Szybisty

Ekspertka od komunikacji, współzarządzająca agencją Profeina i współzałożycielka platformy Briefly.