Nowe usługi, debiut nowych podmiotów oraz agresywna walka o miejsce na rynku – 2013 rok obfitował w ciekawe wydarzenia i istotne zmiany na rynku książek cyfrowych. Firma Virtualo, należąca do grupy Empik zakończyła rok z dobrym wynikiem sprzedażowym umacniając pozycję lidera w branży e-booków.
Dynamiczny wzrost sprzedaży książek cyfrowych
Wielkość sprzedaży na rynku e-booków w 2013 roku Virtualo oszacowało na poziomie 22 mln zł netto. Sprzedaż największego dystrybutora na rynku e-książek wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do 2012 roku. W 2013 roku pojawiły się natomiast znaczne różnice pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży między różnymi podmiotami. Wahają się one między 10% a 400% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Wynika to z doświadczeń, jakie nabyły wydawnictwa i sklepy o największej aktywności marketingowej i sprzedażowej. To one radzą sobie obecnie najlepiej na rynku e-booków i notują największe wzrosty sprzedaży. Miniony rok 2013 był dla nas dużym wyzwaniem i jednocześnie szansą, aby umocnić pozycję lidera na rynku e-booków – mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo. Dzięki skutecznej strategii udało się osiągnąć założone, ambitne cele sprzedażowe i zamknąć rok dobrym wynikiem finansowym – dodaje. W 2013 roku Virtualo sprzedało prawie pół miliona książek elektronicznych – w tym 400 tysięcy w sprzedaży na sztuki i 100 tysięcy w innych modelach biznesowych.
Obecnie Virtualo współpracuje z 350 wydawcami i posiada ofertę ponad 31 tysięcy e-książek, wśród których ponad 15 tysięcy to treści komercyjne, w tym najważniejsze bestsellery i nowości, a także ponad 2 tysięcy audiobooków. Praktycznie wszystkie tytuły z kategorii beletrystyka dostępne są bez DRM i w opcji wygodnego multiformatu, co z pewnością zachęca do zmiany czytanej wersji z książki papierowej na e-bookową. Dodatkowo obserwujemy ciekawy trend – w 2013 roku Klienci, którzy kupowali e-booki już w 2012 roku, w 2013 kupili ich średnio o 40% więcej, możemy zatem stwierdzić, że w ich przypadku czytanie e-booków poskutkowało wzrostem czytelnictwa z 3,1 do 4,4 książki cyfrowej – komentuje Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo.
Dynamikę wzrostu rynku e-booków, mimo nadal spadającego w Polsce czytelnictwa, kształtuje rosnąca liczba Klientów nabywających legalnie treści cyfrowe. Wśród najczęściej wybieranych przez nich gatunków literackich dominuje: literatura piękna, obyczajowa, proza, powieści, literatura faktu, które stanowią 32% wszystkich zakupów. W drugiej kolejności czytelnicy wybierają e-booki kryminalne, sensacyjne, horrory i thrillery – 26%. W 2013 roku dużą popularnością cieszyły się także romanse i erotyki – 10% oraz fantastyka 9%. Po 5% stanowiła również sprzedaż e-booków w kategoriach: nauki społeczne i historia; biznes oraz nauka języków obcych i podróże. Średnia cena e-booka w najbardziej popularnej kategorii – literatura piękna wynosiła 19,50zł brutto. E-bookowym bestsellerem 2013 roku został „Bezcenny” Zygmunta Miłoszewskiego.
Mimo dynamicznego wzrostu, na rynku e-booków nie ma dużo miejsca na nowe podmioty. Sklepy, które dopiero planują budować swoją pozycję i markę na tym rosnącym rynku muszą być przygotowane na silną rywalizację oraz ogrom pracy do wykonania. Obecnie działające podmioty bardzo mocno walczą o nowych Klientów, głównie ceną. Branże czeka również konsolidacja, wiele mniejszych sklepów może nie przetrwać kolejnego roku. Sprzedaż e-booków nie jest sprawą łatwą i wymaga zaufania Klientów, które buduje się latami – mówi Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo. Kluczową kwestią jest dostęp do zakupionych treści cyfrowych, a mniejszy podmiot, którego przyszłość jest niepewna nie może zagwarantować swoim odbiorcom, że utrzyma się na rynku- dodaje.
Nowe usługi i projekty ważne dla branży
W 2013 roku Virtualo zrealizowało nowe projekty dla rynku książek cyfrowych. Jednym z nich jest usługa B2B kierowana do wydawców – zorganizowany system do konwersji książek do różnych formatów cyfrowych. Wydawcy są coraz bardziej zainteresowani jakością swoich publikacji elektronicznych i łatwiej przekonać ich do tej inwestycji niż kilka lat temu – mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo.
Uruchomienie nowych usług e-publishingowych to część strategii kompleksowej obsługi rynku e-booków od składu cyfrowego po dostarczenie produktów do klientów końcowych i obsługi biblioteki cyfrowej. Virtualo posiada zaawansowaną, zintegrowaną platformę do dystrybucji kontentu cyfrowego, która w 2013 roku została rozbudowana o moduł do cyfrowej dystrybucji gier do ściągnięcia, na sprzedaż których zdecydował się empik.com.
Rozwój technologii i zmiana pokoleniowa
Siłą napędową rozwoju rynku treści cyfrowych są duże zmiany w obszarze nowych technologii, jak również zmiana pokoleniowa. Ogromny wpływ na dynamikę rozwoju rynku e-booków ma fakt, iż użytkownicy coraz częściej korzystają z treści za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zwiększenie aktywności zawodowej i tempa życia powoduje, iż ludzie nie rozstają się z telefonami komórkowymi i tabletami, wykorzystując czas na e-lekturę w komunikacji miejskiej, domach czy kawiarniach. Z książek cyfrowych jak wynika z przeprowadzonego przez Virtualo badania w 2013 roku „E-czytelnik w Wielkim mieście” korzystają najchętniej młodzi ludzie (ponad 50%) i aktywni zawodowo specjaliści (ponad 21%). Potwierdza to potrzebę edukowania i zachęcania do e-czytelnictwa osób po 50 roku życia, którym warto przybliżyć temat wirtualnych książek.
Zbyt wysoki VAT na książki cyfrowe i piractwo
Jedną z największych barier rozwoju rynku treści cyfrowych w Polsce jest wciąż 23% stawka VAT na książki elektroniczne w odniesieniu do książek tradycyjnych, obłożonych tylko 5% stawką VAT. Odczuwają to przede wszystkim konsumenci, którzy wyraźnie sygnalizują, iż e-książki powinny być tańsze, niż ich papierowe odpowiedniki wymagające wyższych kosztów magazynowania i logistyki.
Negatywnym zjawiskiem, które osłabia również potencjał rynku e-booków jest piractwo internetowe dotykające każdej branży, bazującej na sprzedaży produktów w sieciach internetowych.
Prognozy na rok 2014 i 2015 – utrzymanie tempa wzrostu rynku
Wartość polskiego rynku książek cyfrowych w 2014 i 2015 roku Virtualo szacuje na 40 i 60 mln złotych. Mimo iż obecnie nie przekracza on 2-3% całego rynku książki tradycyjnej, to jednak, w przeciwieństwie do rynku książki papierowej, szybko rośnie. Na wzrost sprzedaży w kolejnych latach będzie wpływać rosnąca popularność czytników e-booków oraz aplikacji na tablety i smartfony. Dużą szansą na jeszcze szybszy wzrost rynku byłoby również zrównanie stawki VAT na e-booki do poziomu 5%.
W 2014 zamierzamy podwoić sprzedaż osiągniętą w roku 2013. Jest to cel jak najbardziej realny, posiadamy doświadczenia, które umożliwiają nam aktywne kształtowanie sytuacji oraz osiąganie najlepszych wyników dla naszych partnerów biznesowych – podsumowuje Robert Rybski, Prezes Virtualo.
źródło: informacja prasowa