Promowanie startupu bez funduszy to ryzyko. Takie działania zazwyczaj nie przynoszą efektów

Dodane:

Aleksandra Malomuzh Aleksandra Malomuzh

Udostępnij:

Kiedy zakładasz własny biznes, zajmujesz się wszystkim: planowaniem, projektowaniem, księgowością, a jeśli trzeba to też sprzątaniem i robieniem zakupów. Każdy „świeży” CEO stara się samodzielnie wszystkiego nauczyć, aby zaoszczędzić oraz móc zastąpić każdego z pracowników.

Wydatki na marketing są zawsze spychane na daleki plan, ale każda firma, wcześniej czy później dochodzi do wniosku, że bez wkładu w reklamę jej rozwój stanie w miejscu. Co powinny zrobić przedsiębiorstwa, których budżet po prostu nie jest w stanie znieść dodatkowych kosztów?

Podszlifuj swoje umiejętności

Jeśli początkujący biznes posiada fundusze na zatrudnienie doświadczonego specjalisty od marketingu to wspaniale. Realia są takie, że brakuje środków na opłacenie wykwalifikowanego pracownika, więc zazwyczaj właściciel firmy siłuje się z marketingiem sam. Trzeba wydać trochę pieniędzy na specjalistyczne konferencje, tam uporać się z networkigiem i zapoznać z wykwalifikowanymi specjalistami, by zasięgnąć od nich porady. I tak, krok po kroku przedsiębiorca zaczyna rozumieć marketing, codziennie stosując nowo uzyskane umiejętności w praktyce, stając się stopniowo pełnoprawnym ekspertem w tej dziedzinie.

Z czasem jednak nawet multifunkcjonalna osoba zetknie się z potrzebą oddelegowania swoich zadań, ot, chociażby z braku czasu. W tej sytuacji ważne jest, aby dobrze wybrać eksperta, który nie tylko wpasuje się w rytm pracy firmy, ale i wniesie wartościową wiedzę. Trzeba tak dobrać eksperta, aby natychmiast wzmocnić słabe punkty strategii marketingowej. Zatrudnianie nowicjuszy i przyuczanie ich do zawodu od zera to trochę strata czasu i nie przynosi zazwyczaj oczekiwanego efektu.

Szukaj podpowiedzi

Połączenie wszystkich gałęzi marketingu w jedną uniwersalną poradę jest niemożliwe. Jako marketingowiec rozdzieliłabym wszystkie narzędzia na trzy podstawowe podgrupy: pozyskiwanie użytkowników, metody utrzymania użytkowników oraz analityka. Na temat optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych można poczytać na blogu seo. O algorytmach związanych z prawidłowym pozycjonowaniem AdWordsów pisze SemaHead, a o e-mail marketingu – niiu. Nie możesz też zapomnieć o analityce oraz pracy nad treścią, bez których kampania marketingowa nie przyniesie pełnowartościowych rezultatów.

Słowo “bezpłatny” w marketingu, z reguły budzi niedowierzanie i mnóstwo wątpliwości. Istnieje pewien zawsze działający aksjomat – im więcej serca w coś włożysz, tym więcej otrzymasz w zamian, ale w marketingu nie do końca się to sprawdza. Oczywiście, nie należy pomijać niektórych bezpłatnych metod promocji (mogących działać bez dodatkowego wkładu finansowego), takich jak tworzenie interesujących treści, prowadzenie grup w mediach społecznościowych itp. Jednak bez wkładu finansowego rezultat tych działań nie będzie tak znaczący, jaki mógłby być po zastrzyku gotówki.

Inwestować trzeba rozsądnie, a z doświadczenia wiem, że istnieje wiele przypadków niewłaściwego zarządzania budżetem i trwonienia funduszy. Za każdą skuteczną strategią marketingową powinien stać wysokiej klasy specjalista, który rozumie ile i gdzie zainwestować.

Kontroluj każdy etap

Każdy ekspert w sferze online marketingu posiada zbiór narzędzi marketingowych. Specjaliści od pozycjonowania stron pracują z różnorodnymi programami pomocnymi w skanowaniu strony, zbieraniu danych na temat jej struktury oraz pracy nad innymi kluczowymi zapytaniami itp. E-mail marketerzy i specjaliści PPC korzystają z innych narzędzi ułatwiających pracę. Można jednak znaleźć kilka uniwersalnych programów i aplikacji koniecznych na każdym etapie promowania biznesu w internecie. Mowa tutaj o Similarweb, który pomoże w analizie konkurencji na rynku online, narzędzie analizujące stronę w wyszukiwarkach systemów Semrush oraz AdWordsKeywordPlanner, pomagające w dobraniu właściwych słów kluczowych.

Zanim jednak sięgniesz po jakiekolwiek narzędzia, musisz zacząć od określenia odbiorców docelowych oraz potencjału firmy w wybranej niszy rynkowej. Kolejno potrzebna jest analiza konkurencji, jej udziałów w rynku oraz sposobów promocji. Na podstawie uzyskanych informacji ekspert od marketingu jest w stanie określić mocne i słabe strony projektu, wybrać kanały przyciągania użytkowników na stronę oraz naszkicować budżet kampanii. Tylko po dokonaniu wyżej wymienionych czynności może powstać globalna strategia marketingowa, plany na miesiąc czy kwartał, cele oraz kluczowe wskaźniki efektywności. Po upływie określonego czasu marketer porównuje otrzymany rezultat z zaplanowanym i jeśli zachodzi taka potrzeba, wnosi poprawki do strategii.

Zapamiętaj: całkowicie bezpłatny marketing to ryzyko całkowicie zerowych rezultatów. Inwestuj w swój biznes i pracowników i nie zapominaj o sile marketingu.

Aleksandra Malomuzh

Head of SEO platformy korepetycji Preply.com