Przeczytaj fragment książki „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną”

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Wiele osób sądzi, że pomysły na odnoszące sukces innowacyjne usługi powstają w sposób niemal magiczny, jako przebłysk geniuszu w głowach wielkich projektantów. Tak nie jest (a jeśli tak się zdarza, to bardzo rzadko).

Książka pt. „Biznes w świecie mobileJak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” będzie dostępna w sprzedaży od 09.03.2018 roku.

Oczywiście dobra znajomość zagadnień związanych z tworzeniem rozwiązań na urządzenia mobilne i doświadczenie w projektowaniu są ważne, ale nie znaczy to, że odnoszące sukces aplikacje mogą być  dziełem  wyłącznie  wybranych  szczęśliwców.  Jeżeli  odpowiednio się przygotujesz, możesz stworzyć dobrą koncepcję aplikacji mobilnej. 

Do jej opracowania potrzebujesz:

  • czasu
  • otwartego umysłu (by wziąć pod uwagę wszystkie istotne aspekty)
  • odwagi, by sprawdzić ją z potencjalnymi użytkownikami 

Wystrzegaj się myśli:

  1. Mój pomysł jest dobry, bo jest mój i mi się podoba
  2. Użytkownicy  nie  wiedzą,  czego  chcą,  więc  lepiej  nie  pytać  ich o zdanie.
  3. Pokazywanie  niedokończonego  rozwiązania  użytkownikom  nie ma sensu – jeśli zobaczą niedopracowany pomysł, na pewno im się nie spodoba. 
  4. Lepiej nie tracić czasu na siedzenie i myślenie – zrobię to, co mam w głowie, a potem ewentualnie poprawię.
  5. Nie będę myśleć o zagrożeniach, bo i tak wszystkiego nie zdołam przewidzieć, a poza tym nie będę sam siebie straszyć.

Jak wymyślić dobrą koncepcję?

Poznaj metody, które ułatwiają pracę

Rozpoczynając pracę nad koncepcją, warto skorzystać ze sprawdzonych metod tworzenia innowacyjnych usług. Podejściem, które pomoże w metodycznym  projektowaniu,  jest  myślenie  projektowe  (design  thinking) i projektowanie z nastawieniem na użytkownika (user centered design). 

Obie te metody oparte są na prostych zasadach: zanim zrobisz – wymyśl, zanim wymyślisz – dowiedz się więcej, poszukaj inspiracji, a gdy już coś zrobisz, sprawdź, co myślą o tym potencjalni użytkownicy. I powtórz ten schemat, aby wypracować najlepsze rozwiązanie.

Wymyślając koncepcję aplikacji, pamiętaj, że każdą usługę powinno się  projektować  dla  konkretnego  odbiorcy.  Projektując  „dla  wszystkich”, tak naprawdę nie wiesz, kto i dlaczego ma z niej korzystać, czyli projektujesz „dla nikogo”. To jedna z częstszych przyczyn niepowodzenia usług i produktów, nie tylko mobilnych. Sukces zależy od tego, w jakim stopniu jesteś w stanie zrozumieć, jacy są twoi użytkownicy, czego potrzebują i z czym się borykają. Twoi użytkownicy powinni być dla ciebie prawdziwymi ludźmi, a nie „grupą docelową” czy „segmentem” o zunifikowanych cechach. 

Przeczytaj zatem, w jaki sposób możesz poznać i zrozumieć użytkowników. 

Myślenie projektowe

Myślenie projektowe, design thinking, jest metodą tworzenia innowacyjnych  produktów  i  usług  na  podstawie  głębokiego  zrozumienia problemów i potrzeb użytkowników oraz z uwzględnieniem ich sytuacji i otoczenia.

Metoda ta jest wykorzystywana do kreowania koncepcji usług, produktów,  procesów,  zmian  społecznych  oraz  do  rozwiązywania  złożonych problemów. W wypadku usług (service design thinking) pozwala z powodzeniem opracowywać dobre, czyli trafione rynkowo i pożądane przez użytkowników rozwiązania, czego przykładem są takie aplikacje mobilne, jak Spotify, Netflix, Uber, mBank.

Analitycy uważają, że w nadchodzących latach myślenie projektowe stanie się najważniejszą metodą tworzenia biznesowych rozwiązań mobilnych.  Wiodące  firmy,  widząc,  że  mobile  ma  kluczowy  wpływ na ich biznes, będą chciały swoją ofertę mobilną rozwijać wewnętrznie, a nie jak dotąd na zewnątrz. Myślenie projektowe pomoże im w budowaniu sukcesu kanałów mobilnych.

Aby  korzystać  z  tej  metody,  nie  jest  wymagane  długotrwałe  przygotowanie  czy  certyfikaty.  To,  co  jest  ważne,  to empatia,  by  „wejść w buty” użytkownika, otwarty umysł, żeby uwolnić kreatywne myślenie,  oraz  odwaga,  by  szybko  testować  i  ulepszać  pomysły.  Myślenie projektowe kładzie nacisk na odbiorcę. Trzeba go zrozumieć, poznać, a najlepiej włączyć w proces tworzenia i opiniowania, by móc opracowywać naprawdę dobre rozwiązania.

Główne założenia metody:

  • koncentracja na użytkowniku – zrozumienie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb bądź wyzwań, z którymi ma do czynienia
  • interdyscyplinarny zespół – spojrzenie na problem z wielu perspektyw
  • eksperymentowanie  i  częste  testowanie  hipotez  –  budowanie prototypów i zbieranie informacji zwrotnej od odbiorców

W efekcie prac prowadzonych tą metodą powstają rozwiązania, które są pożądane przez użytkowników, wykonalne i ekonomicznie uzasadnione. Prototypowanie ogranicza koszty późniejszych prac, ponieważ minimalizuje ryzyko, że koncepcja będzie zmieniana w ich trakcie. Proces  myślenia  projektowego  składa  się  z  pięciu  faz,  w  których na przemian generuje się pomysły i weryfikuje je, by na końcu testować najlepsze z nich. Ma charakter cykliczny – ostatni etap może być przygotowaniem do kolejnej fazy odkrywania.

Zaplanuj proces tworzenia koncepcji

Tworzenie koncepcji to proces, który można zaplanować i przeprowadzić w  założonym czasie. Jeśli  dobrze przemyślisz poszczególne kroki oraz czas, którego wymagają, będziesz w stanie wypracować dobrą koncepcję i przystąpić do programowania aplikacji w założonym wcześniej czasie.

Czas potrzebny na opracowanie koncepcji zależy w dużym stopniu od złożoności aplikacji, którą chcesz stworzyć − wymyślenie zaawansowanej aplikacji bankowej jest bardziej czasochłonne niż opracowanie prostego komunikatora. 

Oto co wpływa na czasochłonność opracowywania koncepcji:

  • złożoność  projektowanego  rozwiązania,  czyli  liczba  funkcji, czynności, które będzie mógł wykonać użytkownik
  • liczba ekranów – wynikająca z liczby funkcji
  • wyzwania  technologiczne,  na  przykład  związane  z  integracją, migracją  danych,  wykorzystaniem  systemów  zewnętrznych,  zaawansowanymi technologiami (VR, AR), liczbą multimediów

Głównym  założeniem  myślenia  projektowego  jest  jak  najszybsze przedstawianie  pomysłów  w  formie  prototypów,  czyli  prostych  wizualizacji pomysłu w postaci szkiców, przykładowych projektów graficznych lub wybranych działających elementów aplikacji. 

W  zależności  od  intensywności  prac  proces  tworzenia  koncepcji z wykorzystaniem myślenia projektowego zajmuje od kilku dni do kilku tygodni. Jeśli planujesz pracować w zespole i na przykład spotykać się raz w tygodniu, proces tworzenia koncepcji i wykonanie trzech prototypów można zaplanować na siedem tygodni:

  • Tydzień 1: faza odkrywania, czyli zbieranie inspiracji, przegląd rynku i konkurencji, analiza dostępnych raportów i danych, skonkretyzowanie wyzwania, przed którym stoimy
  • Tydzień 2: faza empatyzacji i ideacji, czyli stworzenie wizji aplikacji na podstawie wyobrażenia sobie odbiorców i wartości dla nich (faza empatyzacji) oraz wygenerowanie pomysłów (faza ideacji)
  • Tydzień 3: faza eksperymentowania, czyli stworzenie prostego prototypu wizji (szkiców dwóch−trzech kluczowych ekranów aplikacji) i przetestowanie go z kilkoma osobami
  • Tydzień 4: wykonanie prototypu interfejsu graficznego (look&feel) i wybór kierunku graficznego
  • Tydzień 5: wykonanie prototypu interakcji (klikalnej makiety) przy użyciu oprogramowania typu InvisionApp lub z pomocą programisty•  Tydzień 6: przetestowanie prototypu z kilkoma osobami
  • Tydzień 7: wprowadzenie zmian w koncepcji

Jakich zasobów możesz potrzebować?

Wymyślanie w pojedynkę jest trudniejsze niż wymyślanie w grupie. Możliwość konsultowania pomysłów i omawianie różnych perspektyw z  innymi  osobami  ułatwia  dojście  do  celu  i  pomaga  w  organizacji  – można podzielić się zadaniami i skrócić czas pracy. 

Oprócz  udziału  współpracowników  w  procesie  kreatywnym  pomocny jest wkład osób o szczególnych kompetencjach. Do wykonania prototypu  look&feel  potrzebujesz  grafika,  a  do  zbadania  kwestii technologicznych  (wykonania  prototypu  technologicznego)  i  stworzenia  prototypu  interakcji  przyda  się  pomoc  programisty.  Przy testowaniu  prototypów  może  być  także  pomocny  badacz  UX  (user experience), potrafiący przeprowadzić testy z użytkownikami. 

Bądź odważny

Chcesz stworzyć innowacyjną aplikację? Bądź gotowy próbować i wyrzucać swoje pomysły do kosza. „Szybko testuj, szybko ponoś porażki, szybko się adaptuj”. Nie przywiązuj się do swoich wizji, słuchaj odbiorców, ucz się na błędach i nie trać ducha. 

Najpierw myśl o koncepcji i wartości dla użytkownika, którą chcesz stworzyć, a  potem o technologii. Nie  ograniczaj się tym, że coś „nie wyjdzie”, „jest trudne”, „już było”. Nie blokuj swojej kreatywności.

Tytuł: Biznes w świecie mobileJak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną

Autorzy: Sylwia Żółkiewska, Małgorzata Rycharska, Noemi Gryczko

Wydawnictwo: Poltext