Według nieoficjalnych danych już co piąty dorosły Polak jest freelancerem. Czy będą w stanie znaleźć dla siebie zlecenia? Czy przedsiębiorcy chętnie korzystają z pomocy freelancerów? Jakimi kryteriami kierują się przy ich wyborze i gdzie ich szukają? Odpowiedzi na te i inne badania szukał serwis Getak.pl w internetowym, otwartym minibadaniu.
Na przełomie października i listopada 2012 roku serwis Getak.pl, którego misją jest promowanie idei freelancingu, wspomaganie relacji zlecający-wykonawca, głoszenie korzyści i tłumaczenie istoty tego rodzaju relacji zawodowych, wspieranie zdrowych zjawisk i eliminowanie patologii, przeprowadził internetowe minibadanie, którego celem było uzyskanie informacji o tym jak wielu przedsiębiorców deklaruje współpracę z freelancerami, czym się kierują w ich wyborze a także, co ich odwodzi od nawiązania partnerstwa z wykonawcami – „wolnymi strzelcami”. Wnioski mogą okazać się inspirujące zarówno dla przedsiębiorców współpracujących albo rozważających rozpoczęcie współpracy z freelancerami jak i dla samych „wolnych strzelców”.
Jak wynika z minibadania przeprowadzonego przez Getak.pl na próbie kilkudziesięciu właścicieli i mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i kadry menedżerskiej firm z sektora MSP, przedsiębiorców korzystających bądź deklarujących chęć współpracy z freelancerami jest już duża grupa. 84% osób, które wzięły udział w badaniu, deklaruje, że korzysta z pomocy freelancerów.
Badanie grupy, które deklaruje współpracę z freelancerami, wskazuje również w jaki sposób poszukują wykonawców – wolnych strzelców do realizacji swoich projektów oraz czym się kierują przy wyborze ostatecznej oferty. Ich odpowiedzi mogą stanowić pewien drogowskaz dla freelancerów, pragnących poprawić swoją skuteczność w pozyskiwaniu zleceń. Jeśli chcą mieć ich więcej, powinni zadbać o swój wizerunek w sieci, prezentować się w portalach, bazach branżowych, serwisach, poprzez które zleceniodawcom będzie do nich łatwiej dotrzeć. Jak bowiem wynika z ankiety na internetowym researchu własnym opiera wybór aż 45% badanych. 9% wykorzystuje w tym celu dostępne w sieci serwisy ze zleceniami. Największa grupa, bo aż 89% spośród uczestników badania deklaruje, że polega na opiniach i poleceniach swoich współpracowników, partnerów lub znajomych. Będąc freelancerem, warto więc zarządzać rekomendacjami i zachęcać zadowolonych klientów do dzielenia się opinią na temat współpracy z freelancerem. Warto zainwestować w stworzenie i odpowiednie pozycjonowanie własnej strony internetowej, która zaprezentuje usługi i możliwości zleceniobiorcy.
Jakie treści powinny się na niej znaleźć? Na to pytanie można odpowiedzieć analizując odpowiedzi ankietowanych w na pytanie o kryteria, jakimi kierują się wybierając ofertę wykonawcy. Dla 64% ważne jest doświadczenie freelancera, 70% deklaruje, że bardzo istotna jest dla nich możliwość przyjrzenia się dotychczasowym projektom czy realizacjom, jakie ma na swoim koncie wykonawca. 58% aby podjąć decyzję chciałaby zapoznać się z rekomendacjami innych klientów freelancera. Dlatego na stronie internetowej freelancera, na jego ogólnodostępnych profilach w portalach społecznościowych czy branżowych bazach firm i wykonawców warto zadbać o przedstawienie takich danych. Tego typu informacje powinny się też znaleźć w ofercie, jaką wykonawca kieruje do przedsiębiorcy czy firmy ubiegając się o realizację danego projektu. 32% spośród uczestników badania Getak.pl deklaruje bowiem, że zwraca uwagę na poziom i jakość dostarczonych materiałów ofertowych. Oczywiście, wśród wysoko sklasyfikowanych kryteriów znalazło się kryterium ceny, które podobnie jak kwestia doświadczenia, zaznaczone zostało przez 64% biorących udział w ankiecie.
Środowisko freelancerów powinno wziąć sobie do serca odpowiedzi, jakie zaznaczali przedsiębiorcy w odpowiedzi na pytania o kryteria, jakimi się kierują wybierając ofertę. Najważniejsze elementy, na jakie zwracają uwagę potencjalni klienci freelancerów to cena, doświadczenie, referencje i portfolio. Ceny, jakie proponują za wykonanie danego projektu czy zadania wykonawcy, są często kością niezgody w samym środowisku freelancerów. Wielu z nich uważa, że niektórzy (mniej profesjonalni) wykonawcy celowo zaniżają ceny oferowanych usług, po to tylko, aby zyskać kolejne zlecenie. Problem w tym, że poziom ich pracy – poziom realizacji zlecenia, jaki są za daną stawkę w stanie zaoferować, bardzo odbiega od normy. Przez to tracą zarówno przedsiębiorcy jak i sami freelancerzy. Pierwsi – niezadowoleni z poziomu realizacji projektu, muszą zainwestować ponownie swój czas i środki, aby uzyskać „produkt” na oczekiwanym poziomie, drudzy zaś w ten sposób tracą w oczach przedsiębiorców, którzy być może po jednej lub kilku takich wpadkach zniechęcą się do współpracy z freelancerami w ogóle. To przestroga i równocześnie zachęta dla zleceniodawców, aby analizując oferty kierowali się istotną dla nich ceną, ale nie wyłącznie nią. W końcu, gdyby mieli kupić sobie samochód, którego rynkowa wartość oscyluje w granicach 100 tysięcy złotych, a ktoś zaoferowałby im taki sam model za jedyne 20 tysięcy złotych, na pewno nabraliby podejrzeń. Podobne zasady powinni wdrożyć wybierając oferty wykonawców – „wolnych strzelców”. To również drogowskaz dla freelancerów. Nie warto celowo zaniżać oferty cenowej, po to tylko, żeby zdobyć zlecenie. W końcu nikt nie chce przez całe życie pracować za kilka złotych, a klient nie zgodzi się zapłacić za podobną usługę więcej, jeśli raz ją otrzyma prawie za darmo. Zdrowy rozsądek jest sprzymierzeńcem zarówno wolnych strzelców jak i zarządzających firmami, którzy szukają „dobrych”, wolnych fachowców. W czasach „zaciskania pasa” zdolny i doświadczony freelancer może okazać się dla wielu firm doskonałym rozwiązaniem na niedobór kadry. – przekonuje jeden ze współtwórców Getak.pl i inicjator minibadania Przedsiębiorca w świecie freelancingu, Radosław Kobus.
źródło: informacja prasowa