Przedsiębiorczości można, a nawet trzeba się nauczyć. Warto wiedzieć od czego zacząć

Dodane: 04.06.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Przedsiębiorczość kojarzy się z cechami osobowości, ale bycie przedsiębiorcą to coś więcej. Potrzebna jest duża wiedza i umiejętności, żeby efektywnie zarządzać organizacją. Na szczęście prawie wszystkiego można się nauczyć. Jakie umiejętności są najważniejsze? Gdzie je zdobywać i szlifować?

Między innymi o to zapytaliśmy przedstawicieli czterech spółek, w tym Biotts i Holo4Labs – finalistów programu mentoringowego InCredibles Sebastiana Kulczyka. Ich odpowiedzi zebraliśmy w tym artykule, który stanowi kontynuację pierwszej audycji programu pt. Firmament emitowanego na antenie Radia 357. Tematem audycji były właśnie umiejętności niezbędne każdemu przedsiębiorcy.

Biotts. Przedsiębiorcą się nie rodzimy, ale się nim stajemy

Biotts tworzy autorskie leki i nośniki leków w oparciu o unikatowe technologie produkcji, nowatorskie podejście do procesów łączenia substancji oraz wiedzy na temat komunikacji i oddziaływania komórek. Nośnik Biotts zwiększa biodostępność substancji czynnych i może być wykorzystany jako system transportujący dla powszechnie stosowanych leków onkologicznych, przeciwzapalnych czy przeciwbólowych, zwiększając ich celowane działania, zmniejszając przy tym dawkę leku i radykalnie redukując skutki uboczne terapii. Dzięki tej technologii obniżone zostaną koszty leczenia i zwiększy się komfort życia milionów pacjentów.

Dyktatorski styl zarządzania dyskwalifikuje liderów

– Niektórzy mają naturalne predyspozycje, by być bardzo dobrymi przedsiębiorcami, ale niestety… przedsiębiorcą się nie rodzimy. Z czasem ucząc się i zbierając doświadczenia podczas działalności zawodowej, możemy się nim stać. Jednak coraz częściej niedoświadczeni przedsiębiorcy, dzięki współpracy z odpowiednimi partnerami, wypływają ze swoim biznesem na szerokie wody – mówi Konrad Krajewski, executive vice president w Biotts.

Jego zdaniem założyciele startupów bardzo często mają wiedzę i doświadczenie w branży, w której działa ich startup, za to nie mają wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania, strategii i modeli biznesowych. Nie oznacza to jednak, że nie mogą stać się dobrymi liderami. Mogą. Należy tylko udostępnić im zasoby i wsparcie osób, które uzupełnią ich braki kompetencyjne.

Natomiast są takie cechy, które przekreślają szanse na stanie się liderem i skutecznym przedsiębiorcą. Zaliczamy do nich: brak szczerości, manipulowanie faktami, kłamanie, rozkazywanie pracownikom, budowanie podziałów między ludźmi, plotkowanie, brak zaangażowania, dawanie negatywnych przykładów w pracy i brak szacunku do ludzi.

Otwartość, uczciwość, odwaga

Gdy zapytaliśmy Konrada Krajewskiego o trzy kluczowe umiejętności przedsiębiorcy, wskazał, że są nimi otwartość, uczciwość i odwaga. Oto dlaczego.

  1. Otwartość na wiedzę i zmiany. „Umysł jest jak spadochron – działa tylko wtedy, gdy jest otwarty. Jeżeli nie będziemy się uczyć i nadążać za trendami, nowymi rozwiązaniami, słuchać potrzeb klientów, nasze produkty lub rozwiązania staną się nieaktualne i konkurencja szybko przejmie rynek. Nadal rozwijam tę umiejętność, codziennie uczę się słuchać innych”.
  2. Uczciwość. „Wobec siebie oraz innych ludzi. Bycie uczciwym wobec siebie to trzymanie się swoich zasad moralnych bez względu na korzyści materialne. Wiem, że robiąc dobre rzeczy, one do nas wracają ze zdwojoną mocą. Bycie uczciwym wobec ludzi oznacza, że musimy współpracowników traktować równo, dbać o kulturę organizacji, bo to kultura organizacji zjada strategię na śniadanie. Ludzie powinni czuć się w naszej firmie bezpiecznie, komfortowo, mieć poczucie sprawiedliwości oraz wiedzieć, że są częścią czegoś wielkiego i tym samym wierzą, że ich wkład we współpracę z dobrym liderem może zmienić świat”.
  3. Odwaga. „Na drodze przedsiębiorcy najtrudniejszy jest pierwszy krok. Zrezygnowanie z bezpiecznej posady, oszczędności i czasu wolnego to dla wielu duże poświęcenie, jednak dla wielu szalenie opłacalne”.

Jak szybko zrobić z siebie przedsiębiorcę? Konrad Krajewski radzi

„W ciągu miesiąca starałbym się zrealizować 3 podstawowe rzeczy, aby dostać skondensowaną dawkę wiedzy i praktycznego doświadczenia:

  1. Zatrudniłbym się w firmie z branży, w której chce zacząć działać, aby poznać podstawy funkcjonowania danego biznesu;
  2. Znalazłbym mistrza w dziedzinie, którą chcę rozwijać – ten człowiek byłby dla mnie inspiracją, a jego błędy przestrogą w prowadzeniu młodego/mojego biznesu;
  3. Wziąłbym udział w programie akceleracyjnym dedykowanym dla branży, w której rozpocznę działalność, po to by móc na samym początku zweryfikować z ekspertami i potencjalnymi klientami propozycję wartości, modele biznesu, technologie lub produkt”.

Holo4Labs. Przedsiębiorca musi być odporny

Holo4Labs oferuje oprogramowanie laboratoryjne bazujące na goglach rozszerzonej rzeczywistości Microsoft HoloLens 2 zintegrowanych z oprogramowaniem Thermo Scientific SampleManager LIMS (Laboratory Information Management System) – systemem do zarządzania informacjami i procesami operacyjnymi w branży laboratoryjnej. Rozwiązanie m.in. digitalizuje pracę laboranta, oszczędzając czas i zwiększając bezpieczeństwo. Umożliwia także odejście od papierowych i analogowych procedur, ograniczając ryzyko błędów i wskazując na ewentualne zagrożenia.

Nastawienie na cel

Według Przemysława Budnickiego, CEO Holo4Labs, trudno konkretnie określić, których cech osobowości potrzebuje człowiek, żeby stać się dobrym przedsiębiorcą. Głównie dlatego, że potrzebnych cech jest dużo. Ponadto zdarza się, że mix zaskakujących cech daje przewagę konkurencyjną. Niemniej nasz rozmówca zwraca uwagę, że osoby chcące robić biznes z jednej strony powinny być wszechstronne i nastawione na cele, a z drugiej mieć ekspercką wiedzę w jakiejś dziedzinie. Do tego przyda się im upór, sprawczości oraz umiejętność sprzedaży produktu i jego wizji.

Z kolei jakie cechy dyskwalifikują osoby, które aspirują do tytułu przedsiębiorcy?

– Nieumiejętność współpracy z ludźmi, brak empatii i niesłowność. Ciężko mi sobie wyobrazić kardynalne grzechy, bo często niedobór jednej cechy jest uzupełniony przez większą liczbę innych zalet, np. umiejętność zarządzania programistami – mówi CEO Holo4Labs.

3 cechy, których potrzebuje przedsiębiorca

  1. Łączenie. „Faktów, potrzeb, ludzi, danych, szukanie wspólnych mianowników, priorytetów”.
  2. Transparentność. „Bo buduje zaufanie”.
  3. Odporność i upór. „Bo zawsze 90% to akcja i działanie, a tylko 10% to geniusz, który i tak bez działania nie rozwinie skrzydeł”.

Jak szybko zrobić z siebie przedsiębiorcę? Przemysław Budnicki radzi

„W miesiąc nie da się nabrać doświadczenia i przepracować wiedzy potrzebnej do zarządzania. W miesiąc można zbudować bazę swoich kompetencji i mocnych stron oraz listę potrzeb i braków. Wybrać z nich najważniejsze oraz określić źródła, jakie pozwolą tę wiedzę budować. Do tego zaimplementować ciągły proces uczenia się.

Do weryfikacji najważniejszych obszarów użyłbym 30-dniowego kursu Masters of Scale Reida Hoffmana. Byłem beta testerem kursu i mogę powiedzieć, że jest niesamowicie skondensowany. A jak zdobywałbym umiejętności? Dołączając do ciekawych projektów i ludzi, którzy wyprzedzają to, co dzieję się dookoła. To maraton, nie sprint”.

Her Impact. Przedsiębiorca musi umieć podejmować decyzje 

Her impact to aplikacja skierowana do kobiet w wieku 18-35, która wspiera je na drodze zawodowej. Oparta na sztucznej inteligencji proponuje użytkownikom różne ścieżki rozwoju, na podstawie wypełnionego testu kompetencji zawodowych.

– Złym szefem będę, jeśli nie będę realizowała wizji i patrzyła w przyszłość, wyprzedzała innych, jeśli chodzi o wiedzę w dziedzinie, w której tworzę biznes; jeśli zamknę się na kontakty i networking i nie będę motywowała zespołu, wskazując jasny cel i obdarzając zaufaniem, aby czuli, że to również ich firma – mówi Magdalena Linke-Koszek, założycielka i CEO Her Impact.

Zdobywaj doświadczenie w różnych miejscach

Wśród najważniejszych cech, jakimi powinni odznaczać się przedsiębiorcy, Magdalena Linke-Koszek wymienia: umiejętność podejmowania decyzji, stałość poglądów i odwagę.

– Tworzenie własnego biznesu często wiąże się z podejmowaniem trudnych decyzji. Każdego dnia wyliczam za i przeciw, pewne rzeczy odrzucam, a na innych się skupiam. Reagować należy szybko, ale także rozsądnie. Można to zrobić tylko będąc odważnym i świadomym wizji, której się trzyma – mówi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że takie umiejętności rozwija się latami, zdobywając doświadczenie w pracy w różnych miejscach. W jej przypadku były to korporacje i startupy. Każde miejsce nauczyło ją odpowiedzialności i decyzyjności, z których korzysta do dziś.

Jak szybko zrobić z siebie przedsiębiorcę? Magdalena Linke-Koszek radzi

„Na początku wybrałabym mentorkę i coacha, aby naszkicować plan działań. Ja lubię mieć porządek. Później zaczęłabym od researchu dziedziny, w której biznes miałby powstać i sprawdzenia obecnie dostępnych rozwiązań. Na pewno szybko znalazłabym drugą osobę do zespołu – lubię działać w grupie, wtedy praca idzie szybciej i lepiej. Na szczęście tworzenie biznesu pod kątem prawnym mam już dobrze ugruntowane, bo kilka spółek stworzyłam, więc tu nie miałabym problemu.

A jeśli chodzi o zdobywanie wiedzy, to w miesiąc pewnie byłoby to trudne, ale ja lubię inspirować się innymi, więc z pewnością od razu zabrałabym się za podcasty i wideo z udziałem ekspertów. Ich słowa dałyby mi wskazówki, gdzie szukać dalej”.

Renderro. Bycia dobrym liderem można się nauczyć

Renderro to przestrzeń do pracy w chmurze dla filmowców, grafików i animatorów. Twórcy, którzy do tej pory musieli kupować potężne komputery, drogie oprogramowanie i przestrzeń do przechowywania danych, dzięki Renderro już nie muszą tego robić. Renderro zastępuje potężną stację roboczą z własnym oprogramowaniem i dyskiem typu NAS, przenosząc te narzędzia do środowiska chmurowego.

Wartość i sprzedaż

– Przedsiębiorca to ktoś, kto umie wytworzyć pewną wartość i sprzedać ją z zyskiem w ramach własnej działalności gospodarczej – bez względu na to, czy są to produkty fizyczne, cyfrowe, czy praca własnych rąk. Dla mnie skutecznym przedsiębiorcą jest ten człowiek, który potrafi odnaleźć się w tej sytuacji. Potrafi znajdować klientów oraz sprzedać im to, co oferuje w sposób powtarzalny – mówi Piotr Chomczyk, założyciel Renderro.

Jego zdaniem skuteczny przedsiębiorca potrafi też dokonać bilansu zysków i strat, opłacić wszystkie należne zobowiązania i ostatecznie wyjść „na plus”. Takie rozumienie przedsiębiorcy nie implikuje posiadania zespołu i umiejętności współpracy z innymi ludźmi poza klientami i dostawcami. Aspekt współpracy i budowania zespołu pojawia się dopiero tam, gdzie zaczynamy mówić o osobie „przywódca”, „lider”.

Przedsiębiorca nie oznacza tego samego, co szef

Tak zdefiniowanych osób Piotr Chomczyk nie lubi nazywać „szefem”, bo czuje, że w naszym języku wspomniane słowo budzi negatywne skojarzenia.

– Szef to ktoś, kto rozkazuje i rozstawia ludzi po kątach. Ktoś, kto widzi różnicę między sobą a swoimi współpracownikami. Taki „szef” to ktoś, kto mógłby powiedzieć „ja i mój personel”, przekonany, że jego współpracownicy są tu dla niego, do realizacji jego wizji i wytycznych. Ktoś taki w moim odczuciu nie ma szansy na zbudowanie zaangażowanego, efektywnego zespołu – mówi założyciel Renderro.

Dla odmiany definiuje lidera jako kogoś, kto prowadzi, przewodzi i jest spoiwem zespołu. Do tego motywuje, ustanawia wspólne cele i pomaga zespołowi w ich realizacji. Lider potrafi też zebrać wokół siebie ludzi, zbudować między nimi zaufanie, potrafi wydobyć najlepsze cechy ze swoich współpracowników i dać im poczucie dumy z tego, co wspólnie z nimi buduje.

– Lider to ktoś, kto mówiąc o zespole, mówi „my” i wie, że jego efektywność zależy od tego, jak efektywnie pracują jego współpracownicy. Wie też, że on jest tu po to, aby ustanowić wspólne cele, uzgodnić wizję i drogę do tego, jak te cele osiągnąć, oraz umożliwić zespołowi ich realizację – dodaje nasz rozmówca.

Cechy skutecznego lidera

Piotr Chomczyk uważa, że skuteczny lider powinien mieć świadomość siebie, pozwalającą na ciągłe kształtowanie własnej postawy i rozwój tych cech, nad którymi dobry lider powinien jeszcze popracować. A te ważniejsze cechy to: perfekcyjna umiejętność komunikacji, zdolność do przyjmowania i dawania feedbacku, odpowiedni poziom empatii pozwalający na zbudowanie zaufania ze współpracownikami, umiejętność strategicznego myślenia oraz umiejętność motywowania ludzi.

– Co zaś może znacząco utrudnić drogę do zostania dobrym przywódcą? Brak umiejętności przyjmowania racji innych, przekonanie o wyjątkowej pozycji własnej opinii, nadmierne przywiązanie do własnych racji, brak umiejętności zaufania innym i delegowania zadań – dodaje.

Zrozum potrzeby klienta

Według naszego rozmówcy trzy najważniejsze umiejętności, które musi posiąść dobry przedsiębiorca to: umiejętność zrozumienia potrzeb klienta, umiejętność wytworzenia wartości w odpowiedzi na tę potrzebę i umiejętność skutecznej sprzedaży tej wartości.

– Są to umiejętności podstawowe, które moim zdaniem ma każdy przedsiębiorca, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, produktu, klientów czy szerokości geograficznej. Jak ja rozwijałem te zdolności? Odkąd pamiętam szukałem różnych metod na zrobienie czegoś, co by miało prawdziwą wartość, a jednocześnie przyniosłoby zysk, choć Renderro to pierwsza działalność gospodarcza, jaką prowadzę – mówi Piotr Chomczyk.

Jak szybko zrobić z siebie przedsiębiorcę? Piotr Chomczyk radzi

„Po prostu założyłbym działalność i zaczął ją aktywnie prowadzić – to są umiejętności, które trzeba zdobywać praktycznie. To jak z jazdą na rowerze – samo poznanie teorii nie pomoże”.

Jak zrobić z siebie przedsiębiorcę? Audycja programu Firmament na antenie Radia 357 

13 maja o godz. 15.00 na antenie Radia 357 odbyła się pierwsza audycja programu Firmament, podczas której prowadzący i goście poszukali odpowiedzi pytanie: jak zrobić z siebie przedsiębiorcę? Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fm, Spotify, Radio Public, Google Podcasts, Breaker.

O InCredibles

InCredibles to trwający od czterech lat program mentoringowy dla startupów, którego inicjatorem jest Sebastian Kulczyk. Podczas pierwszej edycji InCredibles do konkursu zgłosiło się 426 startupów. Spośród nich jury wyłoniło pięciu zwycięzców: Archdesk, Hotailors, Radionet, Tidio, UserEngage. W drugiej edycji, która odbyła się w 2018 roku, do rywalizacji przystąpiły 302 startupy z regionu CEE. Spośród nich wyłoniono pięciu zwycięzców: czeskie firmy Avocade i Neuron Soundware oraz trzy polskie firmy: Genomtec, Infermedica i Nuadu.

W 2019 roku InCredibles zmieniło formułę i zwiększyło zasięg. W odpowiedzi na sugestie spółek organizatorzy położyli większy nacisk na mentoring i networking oraz zamiast osobnego konkursu dla startupów, program przyjął formę wsparcia dla firm wyłonionych w innych konkursach wspieranych przez Sebastiana Kulczyka, m.in. European Start-up Challenge, SingularityU Poland Global Impact Challenge. Dotychczas w ramach InCredibles odbyło się 270 godzin warsztatów z udziałem mentorów.

W czwartej odsłonie finalistami programu InCredibles zostało 10 startupów: Handerek Technologies, Molecule.One, Therapify, Skriware, Progresja Space, KPMP, Biotts, NataLab, ICsec i Gamehag.