Przyszłość social media w ujęciu Jacka Dorseya: open source zamiast korporacji

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Przyszłość social media w ujęciu Jacka Dorseya: open source zamiast korporacji

Udostępnij:

Jack Dorsey, co-founder Twittera, przeznacza 10 mln USD na rozwój otwartych i zdecentralizowanych projektów w mediach społecznościowych.

Jego celem jest stworzenie platform, które nie będą podlegać korporacyjnym naciskom, tak jak tradycyjne media społecznościowe.

Dorsey, krytyczny wobec ewolucji takich firm jak Twitter (obecnie X) i Bluesky, dąży do stworzenia bardziej niezależnych i otwartych przestrzeni cyfrowych, które nie będą podatne na naciski zewnętrzne czy cenzurę wynikającą z modelu biznesowego.

Niezależność blokowana przez reklamodawców

Jack Dorsey wielokrotnie podkreślał, że Twitter nigdy nie powinien był stać się firmą, ponieważ korporacyjne zachęty utrudniałyby mu funkcjonowanie jako protokół. Uważa, że zależność od reklamodawców, z którą zmaga się także Elon Musk w przypadku X (dawnego Twittera), jest szkodliwa dla internetu i otwartości platform. Według Dorseya, gdyby Twitter był otwartym protokołem, mógłby na nim powstać zdrowy i niezależny biznes.

Głównym celem Dorseya jest wspieranie technologii open source, takich jak protokół Nostr, który jest rozwijany przez grupę „and Other Stuff”. Zespół ten, składający się z doświadczonych twórców i inżynierów, pracuje nad szeregiem eksperymentalnych aplikacji i narzędzi, w tym nad projektem „Karty Praw” mediów społecznościowych. Ich filozofia opiera się na działaniu jako „społeczność hakerów”, koncentrująca się na tworzeniu otwartych rozwiązań, a nie tradycyjnych firm. Dorsey widzi w tym kierunku przyszłość internetu, nawiązując do idei całkowicie otwartych protokołów, jak w przypadku Bitcoina, gdzie żadna pojedyncza korporacja nie ma pełnej kontroli.

Czytaj także: