Hipersonika, uznawana za jeden z najbardziej strategicznych obszarów technologicznych XXI wieku, staje się kluczowym elementem rywalizacji technologicznej między krajami i obszarem intensywnej współpracy w ramach NATO.
Ex-komandos z SAS na czele rundy
Rundzie przewodził High Tor Capital, fundusz zarządzany przez byłego dowódcę brytyjskiej jednostki specjalnej SAS, koncentrujący się na inwestycjach w obszarze bezpieczeństwa narodowego i technologii granicznych. Runda była znacząco nadsubskrybowana, a udział w niej wzięły wyłącznie fundusze o profilu obronno-przemysłowym, działające w ścisłej współpracy z rządami państw sojuszniczych. Wśród inwestorów znalazły się m.in. Saab – jeden z największych europejskich koncernów zbrojeniowych i lotniczych – oraz australijskie fundusze państwowe National Reconstruction Fund Corporation (NRFC) i Queensland Investment Corporation (QIC) a także family office, m.in
W rundzie uczestniczył również nieujawniony z nazwy, jeden z największych europejskich inwestorów strategicznych, specjalizujący się w systemach rakietowych dalekiego zasięgu, co dodatkowo podkreśla przemysłowy i obronny wymiar przedsięwzięcia.
Znaczenie strategiczne i przemysłowe dla NATO
Hypersonix jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych niezależnych podmiotów na świecie rozwijających technologię lotów hipersonicznych. Spółka posiada kontrakty i zamówienia o łącznej wartości kilkuset milionów dolarów amerykańskich, realizowane m.in. na rzecz rządu Stanów Zjednoczonych, w tym w ramach programów NASA oraz Defense Innovation Unit (DIU)– agencji Departamentu Obrony USA (Pentagonu) odpowiedzialnej za wdrażanie przełomowych technologii komercyjnych w armii.
Projekt Hypersonix jest uznawany za jeden z najbardziej perspektywicznych komponentów ekosystemu testów hipersonicznych Pentagonu, wspierających budowę odporności technologicznej w ramach współpracy sojuszniczej NATO i partnerów z regionu Indo-Pacyfiku. Trzonem technologii Hypersonix jest silnik SPARTAN – w pełni wielokrotnego użytku, drukowany w technologii 3D, zasilany wodorem, zdolny osiągać prędkość Mach 12, bez ruchomych części i bez emisji CO₂.
Opracowywane przez spółkę platformy DART AE oraz VISR mają zastosowanie w misjach rozpoznawczych (ISR), testach systemów kosmicznych oraz dostawach na dużą odległość, stanowiąc przełom w dziedzinie zrównoważonego lotnictwa hipersonicznego.
Międzynarodowy dual-use
Dla R+ inwestycja w Hypersonix stanowi kolejny krok w realizacji strategii wspierania spółek z obszaru deep-tech i dual-use, łączących ośrodki innowacji w USA, Europie i Australii. To kontynuacja wcześniejszych działań prowadzonych pod marką RKKVC, w nowej formule multi-family office, współinwestującej z czołowymi globalnymi funduszami i partnerami przemysłowymi.
– Hypersonix to przykład spółki, która łączy najwyższy poziom inżynierii z kluczowym znaczeniem strategicznym dla krajów sojuszniczych – powiedział Mateusz Bodio, zarządzający i założyciel R+. – Hipersoniczny lot napędzany wodorem to nie tylko technologiczny przełom, ale również nasz krok w stronę przemysłu kosmiczno-obronnego. Cieszymy się, że możemy wspierać ten projekt.