Raport “E-commerce w Polsce 2023” nie pozostawia złudzeń. 79% internautów robi zakupy online!

Dodane:

Eryk Hałas Eryk Hałas

Raport “E-commerce w Polsce 2023” nie pozostawia złudzeń. 79% internautów robi zakupy online!

Udostępnij:

Niedawno ukazał się raport, w którym opublikowano wyniki badania dotyczącego kupowania przez internet. Skupiono się w nim nie tylko na zachowaniach użytkowników czy rozpoznawalności marek, ale też czynnikach wpływających na podejmowane decyzje i ewentualnych problemach. Chcielibyśmy wam przedstawić wyniki!

Internet przyszłością sprzedawców

E-zakupy stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Nawyki konsumenckie, które w okresie pandemii i lockdownów dominowały wśród wielu ludzi, stały się już normą. Kupowanie przez internet okazało się na tyle wygodnym sposobem zaspokajania potrzeb, że osoby praktykujące nowy zwyczaj zakupowy przyzwyczaiły się do świata e-commerce i korzystają z niego po dziś dzień. Jak podaje Gemius Polska, odsetek internautów kupujących online rośnie!

Źródło: Raport “E-commerce w Polsce 2023”

W tym roku aż 79% osób regularnie korzystających z internetu zadeklarowało, że kupowanie on-line jest dla nich standardem. Co ciekawe, 75% badanych dokonuje zakupów w polskich sklepach, a w zagranicznych 30%. Czynnikami, które skłaniają do zamawiania produktów za pośrednictwem wirtualnej sieci okazały się dostępność sklepu internetowego przez 24h/dobę oraz brak wymogu jechania do sklepu stacjonarnego (po 76%). Inną rzeczą zachęcającą do internetowych zakupów są niższe ceny, niż w tradycyjnych placówkach handlowych (70%).

Co wpływa korzystnie i niekorzystnie na e-commerce?

Jak wynika z badań, czynnikami, które zachęciłyby internautów do częstszego robienia zakupów online, są: niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych oraz niższe koszty dostawy (po 53%). Kody rabatowe jako motywator do zamawiania przez internet wskazało 44% badanych. Największymi czynnikami niekorzystnymi dla e-zakupów okazały się nachalne reklamy oraz zbyt długi czas oczekiwania na dostawę produktów (po 30%). Nierzadko problemem są również wysokie koszty dostawy (27%).

Preferencje konsumenckie

Osoby korzystające z internetowej formy dokonywania zakupów najczęściej zamawiają wybrane produkty poprzez paczkomat (82%). Blisko połowa mniej użytkowników wybiera dostawę kurierem do miejsca pracy lub własnego domu (42%). Niepopularną formą zakupów on-line jest zaś dostawa do punktu partnerskiego (18%).

Wyniki opublikowane w tegorocznym raporcie pokazują, że dokonywanie zakupów w mediach społecznościowych jest mniej atrakcyjne dla konsumentów, niż kupowanie w sklepach e-commerce. W skali od 1 do 7, gdzie poziom 1 oznacza ogromne niezadowolenie, a 7 maksymalną satysfakcję, zamawianie zakupów poprzez e-sklepy uzyskało wynik 5,92%, co wskazuje na dobrą przyszłość internetowych skupisk handlowych.

Jeśli spojrzymy na podział na płeć, zauważymy, że zakupy w sklepach internetowych minimalnie częściej preferują mężczyźni (5,97%), niż kobiety (5,89%). Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, mężczyźni są bardziej zadowoleni z kupowania tam produktów (5,28%), a kobiety w mniejszym stopniu podzielają entuzjazm (4,95%). W przypadku zakupów w social mediach, większą satysfakcję konsumencką można dostrzec u płci żeńskiej (4,82%), niż męskiej (4,71%).

Wpływ inflacji na sytuację w e-commerce

Wzrost poziomu cen okazał się istotny dla internetowych sklepów. Aż 30% respondentów zadeklarowało, że kupuje w e-sklepach mniej, niż w czasie przed wybuchem inflacji. Zjawisko to jest szczególnie dostrzegalne u kobiet (34%), a także osób w grupie wiekowej od 35 do 49 lat. 18% respondentów stwierdziło zaś, że kupuje wcześniej. Jak wynika z poniższego wykresu, średnie wydatki respondentów na zakupy e-commerce wynoszą średnio 573 zł.

Najwięcej pieniędzy na zakupy w sklepie internetowym wydają mężczyźni, a także osoby między 15 a 24 rokiem życia oraz mieszkańcy miejscowości od 20 do 49 tys. ludności.

Zakupy w polskich e-sklepach najczęściej preferowane!

Jak pokazują powyższe dane, najwięcej internautów kupujących za pośrednictwem sieci on-line wybiera polskie e-sklepy (75%). Dużo mniejszą popularnością wśród polskich użytkowników cieszą się zagraniczne sklepy (30%), natomiast kupowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, bez względu na lokalizację marki, jest najrzadziej spotykaną formą handlu transgranicznego (19%).

Social media pod względem zakupowym tracą na korzyść sklepów internetowych oraz stacjonarnych, co potwierdza również powyższy wykres. Spośród wszystkich badanych respondentów, najwięcej z nich po raz pierwszy dokonało zakupu przez media społecznościowe w latach 2015-2019 (35% osób). W bieżącym roku, liczba pierwszych social media konsumentów wyniosła aż o 30% mniej, niż w tamtym okresie (5%).

Kupowanie przez media społecznościowe nie jest już tak atrakcyjne, jak w dawnych czasach, a e-sklepy zyskują na klientach.

Co najczęściej kupują użytkownicy przez internet?

Jak pokazują dane z raportu, internauci najwięcej średnio miesięcznie wydali na artykuły spożywcze. W tej kategorii, średnia wydatków wyniosła 405 zł. Więcej pieniędzy wydają osoby najmłodsze, z największych miast oraz te, które lepiej oceniają własną sytuację materialną. 

Innym wyróżniającym się produktem pod kątem wysokich kwot okazało się obuwie – 275 zł. Najwięcej kupowało go ludzi oceniających dobrze swoją sytuację materialną, po 50 r.ż. oraz mieszkających w miejscowościach do 50 tys. Ludności.

Na trzecim miejscu pod względem wysokości wydatków znalazła się kategoria odzież, dodatki i akcesoria – 270 zł. Wydatki na odzież równomiernie się rozkładają w grupach demograficznych. Najwięcej jednak na ten cel wydają osoby od 35 do 49 lat i lepiej oceniające swoją sytuację materialną.

Podsumowanie

Na podstawie wyników raportu “E-commerce w Polsce 2023” śmiało można stwierdzić, że inwestycje w rozwój sklepów internetowych będą w najbliższych latach najbardziej opłacalne. Wielu polskich konsumentów jest przyzwyczajonych do zamawiania produktów o bardzo późnych i wczesnych, a inną rzeczą wzbudzającą zadowolenie jest dostawa w wyznaczonej przez użytkowników lokalizacji.

Mimo kryzysu inflacyjnego, branża e-commerce w Polsce nie odnotowała znaczących finansowych strat, dlatego, że kupowanie przez internet jest wygodniejsze i mniej czasochłonne. Sukces e-sklepów będzie zaś tym większy, im niższe będą ceny i więcej będzie ofert promocyjnych. Grunt, by ograniczyć złośliwe reklamy oraz zachować koszty zakupów adekwatne do jakości.

Raport został opracowany przez firmę Gemius Polska, a także grupę Polskie Badania Internetu oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. W badaniu wykorzystano metodę CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na liczbie 1608 internautów powyżej 15 r.ż. Wyniki zbierano od 28 czerwca do 6 lipca 2023 roku. 

 

Więcej ciekawych informacji znajdziecie w raporcie, klikając TUTAJ.

 

Źródła informacji:
Raport “E-commerce w Polsce 2023”, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html