Raport Mastercard: 20-30% covidowej zwyżki obrotów w e-commerce będzie trwałe

Dodane: 08.04.2021

Informacja prasowa

Udostępnij:

Jak wynika z raportu Mastercard pt. „Odbudowa po pandemii: e-wolucja handlu” w 2020 r. na handel elektroniczny przypadał około jeden dolar na każde pięć dolarów wydanych na zakupy w sklepach detalicznych, w porównaniu z ok. jednym na siedem dolarów w 2019 r. Jednocześnie szacuje się, że 20–30% obrotów handlowych, które w wyniku pandemii przeniosły się do sieci, zostaną w sektorze e-commerce na stałe.

Choć transformacja cyfrowa przebiega różnie w poszczególnych krajach czy branżach, raport Mastercard pozwala wyodrębnić kilka uniwersalnych, globalnych trendów:

  • Najwięcej zyskują kraje, które już wcześniej były scyfryzowane. Gospodarki, których znaczna część już przed pandemią funkcjonowała w sferze cyfrowej, takie jak np. Wielka Brytania czy USA, osiągnęły większe korzyści z przejścia w tryb zdalny. Efekty cyfrowej transformacji w ich przypadku są zarówno lepsze, jak i trwalsze, niż w krajach, gdzie wcześniej udział handlu elektronicznego był stosunkowo niewielki. 
  • Wzrost udziału e-handlu w zakupach spożywczych wygląda na trwały. Przed pandemią udział sprzedaży online w tym sektorze handlu detalicznego był najmniejszy. Gdy jednak konsumenci przekonali się do e-zakupów, sklepy spożywcze i dyskonty odnotowały  70-80% wzrostu sprzedaży online, jedne z największych wskaźników wzrostu. Mastercard przewiduje, że trend tenutrzyma się również po zakończeniu pandemii.
  • Duże wzrosty obrotów w międzynarodowym e-commerce Międzynarodowy e-handel odnotował w czasie pandemii silny wzrost, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i liczby krajów, z których pochodziły zamówienia.  W okresie marzec 2020 – luty 2021 konsumenci zwiększyli wydatki na zagraniczne zakupy internetowe o 25-30%.
  • Przeciętny konsument kupuje od większej liczby e-sprzedawców. Konsumenci w takich krajach jak Wielka Brytania, Włochy czy Rosja, korzystają z nawet o 30% większej liczby różnych serwisów online czy internetowych platform sprzedażowych niż przed pandemią.

Najnowszy raport jest oparty na zanonimizowanych i zagregowanych danych dotyczących transakcji Mastercard oraz na analizach Instytutu Ekonomicznego Mastercard. Pełna wersję komunikatu prasowego na temat raportu pt. „Odbudowa po pandemii: e-wolucja handlu” (w jęz. angielskim) można znaleźć na stronie:

 https://www.mastercard.com/news/press/2021/april/mastercard-recovery-insights-e-commerce-a-covid-lifeline-for-retailers-with-additional-900-billion-spent-online-globally/.