Raport PKN Orlen we współpracy z Accenture: Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Raport PKN Orlen we współpracy z Accenture: Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji

Udostępnij:

Grupa ORLEN w związku z wyzwaniami dotyczącymi transformacji energetycznej i odpowiedzialności środowiskowej, prowadzi szeroko zakrojoną digitalizację. Najnowszy raport PKN ORLEN opracowany wspólnie z Accenture „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych” pokazuje, co łączy te dwa trendy i jakie rozwiązania digitalizacyjne wspierają zmniejszanie śladu węglowego.

Sztuczna inteligencja redukuje zużycie surowców i wody

W raporcie przedstawione zostały przykłady wdrożeń zrealizowanych zarówno przez PKN ORLEN, jak i inne globalne firmy, które zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji. I tak na przykład digitalizacja wspiera działania z zakresu efektywności energetycznej, z jednej strony oszczędzany jest koszt energii, z drugiej redukowane są emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. Z kolei najpopularniejsza z technologii, czyli sztuczna inteligencja wspomaga optymalizację procesów, które wpływają na redukcję zużycia surowców i wody. Inteligentne narzędzia potrafią również przewidzieć ewentualną awarię maszyny i w ten sposób umożliwiają wczesne wyeliminowanie potencjalnych usterek.

Digitalizacja może również wesprzeć redukcję emisji gazów cieplarnianych poprzez wpływ na decyzje konsumentów, tworzenie nowych modeli biznesowych czy transformację procesów i systemów. Dlatego kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przy planowaniu działań w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględniały możliwość wykorzystania takich technologii, jak Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja czy sieć 5G.

Grupa Orlen: 140 mld na multienergetyczność

– Podążamy za zmianą, wkraczając na drogę transformacji energetycznej. Ta zmiana jest nieuchronna i nie ma już od niej odwrotu. Wymaga ona od nas pewnego wysiłku oraz zmiany sposobu naszego myślenia. Dlatego przede wszystkim stawiamy na rozwój i wdrażanie nowych technologii cyfrowych. Do 2030 r. przeznaczymy 140 mld zł na inwestycje związane z transformacją Koncernu w kierunku grupy multienergetycznej, opartej o energetykę odnawialną i gazową, efektywną, niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną, własne wydobycie węglowodorów oraz zintegrowaną ofertę dla klientów indywidualnych. Jestem przekonany, że to właściwy kierunek, który pozwoli nam osiągnąć długofalowy cel Grupy ORLEN, jakim jest całkowita neutralność emisyjna w 2050 roku – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

– Dzięki narzędziom cyfrowym już dzisiaj usprawniamy przebieg procesów produkcyjnych, lepiej przewidujemy przyszłe zdarzenia, minimalizujemy zużycie surowców i energii, a w konsekwencji obniżamy emisyjność procesów produkcyjnych. Digitalizacja pozwala więc na pogodzenie celów biznesowych i środowiskowych. Duży potencjał ma również wykorzystanie technologii cyfrowych do budowania lepszych relacji z klientami. Digitalizacja umożliwia dotarcie do klientów wieloma kanałami, dzięki czemu można zaoferować im bardziej kompleksową ofertę oraz lepszą obsługę – mówi Patrycja Klarecka, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży Detalicznej.

Zarządy firm stawiają na digitalizację i zrównoważony rozwój

W raporcie opublikowano również badanie przeprowadzone we współpracy z Accenture wśród menadżerów wysokiego szczebla. Jego wyniki potwierdzają, że zarządzający firmami sięgają po digitalizację, aby realizować strategie zrównoważonego biznesu. Ten trend będzie przybierał na sile, ponieważ inwestorzy przychylnie patrzą na spółki, które podnoszą efektywność i wspierają ideę zrównoważonego rozwoju na bazie cyfrowej transformacji. W badaniu wzięło udział ponad cztery tysiące przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej na świecie i w Polsce.

Z badania wynika, że transformacja cyfrowa i zrównoważony rozwój biznesu to dwa najważniejsze priorytety strategiczne dla kadry kierowniczej na najbliższe 3 lata. Dwie trzecie firm deklaruje, że ma już plany działań na rzecz zrównoważonego rozwoju całej organizacji, a 30 proc. przygotowało je dla poszczególnych obszarów biznesowych.