Realistyczne awatary dla świata metaverse będą jego nieodłącznym elementem – Adrian Łapczyński, prezes EpicVR

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

Realistyczne awatary dla świata metaverse będą jego nieodłącznym elementem – Adrian Łapczyński, prezes EpicVR

Udostępnij:

Trójwymiarowo w VR? To już było, teraz czas na dodanie postaciom ruchu i emocji. Takie rozwiązanie, realistyczne awatary, tworzy m.in. polski startup z kilkuletnim doświadczeniem w branży VR, Epic VR.

Na koncie EpicVR znajdziemy projekty zrealizowane w wirtualnej rzeczywistości dla firm takich jak Procter&Gamble, FedEx, PGE czy Mitsubishi Motors. Niezależnie od działalności software house w segmencie VR, EpicVR tworzy również gry na platformy Oculus Quest i Steam VR. Firma pracuje również nad narzędziem przeznaczonym dla użytkowników „Metaverse”, którego prototyp powstanie w ciągu 2 lat.

Jakie możliwości daje nam technologia mocap?

„Mocap” to nie tylko animacja ruchu kończyn, ale też doskonałe odwzorowanie ruchów mimicznych twarzy i ust zgodnie z wypowiadaną sekwencją słów. To pozwala osiągnąć wiarygodność ekspresji modelu 3D, niezależnie od tego, czy jego właściciel wyraża radość, czy zdziwienie.

Wyobraźmy sobie człowieka wypowiadającego się w dowolnym temacie wraz z całym zestawem okazywanych ekspresji: ruch gałek ocznych, marszczenie czoła, uśmiech czy zaciskanie warg. Każdy z ruchów występujących na twarzy aktora zostanie w stu procentach zarejestrowany na „twarzy” modelu. Oznacza to kompletnie nowe możliwości w zakresie uzyskiwania różnorodności postaci i scen. Jeszcze wczoraj nie było możliwości produkcji tak żywych i nieliniowo „zachowujących się” modeli. Teraz możemy śmiało powiedzieć: Koniec z montażem ruchów ust pod dialogi!

Jak tworzy się animowany awatar 3D?

Do produkcji tego typu animacji wykorzystywana jest technologia motion-capture, ciesząca się coraz większą popularnością i stosowana nie tylko w rozrywce, ale też w przemyśle filmowym i szkoleniach. Oznacza ona płynny zapis ruchów, odegranych przez człowieka według scenariusza – zamiast tworzenia ich sekwencji klatka po klatce.

Aktor wyposażony w odpowiedni sprzęt identyfikujący jego ruchy w przestrzeni odgrywa scenę opisaną w konkretnym projekcie czy scenariuszu. Nagranie animacji twarzy ma miejsce jednocześnie przy użyciu innego, niezależnego sprzętu. Kombinacja tych dwóch technologii sprawia, że po odegraniu scen jesteśmy w stanie uzyskać gotowy i płynnie zaanimowany ruch szkieletu, do którego należy przypisać wybrany przez użytkownika model 3D. Wówczas animacja jest gotowa.

Mocap to więc gotowa animacja dedykowana dla danego projektu. Może być dostarczona w albo w formie ruszającego się szkieletu, na który użytkownik zwyczajnie „nałoży” swój model albo też gotowego modelu, wybranego lub wyprodukowanego przez użytkownika, albo w zależności od potrzeb stworzonego na życzenie przez nas. Ruchy modelu od pierwszej do ostatniej sekundy animacji odbywają się dokładnie według dostarczonego przez klienta scenariusza, zatem są „skrojone” pod dany projekt, którym może być gra lub film animowany.

Komu chcecie zaoferować Mocap? Firmy, z których branż będą Waszymi pierwszymi klientami?

Na początek nasz produkt kierujemy przede wszystkim do mniejszych studiów gamedev – tworzących gry i oprogramowanie VR. W przyszłości przewidujemy jednak również możliwość rozszerzenia naszych usług o branżę filmową, bo EPIC VR wesprze proces twórczy niezależnie od tego, czy ktoś produkuje gry, pełnometrażowe filmy animowane czy też reklamy. Technologia Mocap sprawi, że animacja stanie się jeszcze popularniejszym środkiem komunikacji niż dotychczas.

Gamedev, branża filmowa, pewnie również medyczna może skorzystać na zastosowaniu Waszych animacji modeli 3D. Czy jest to również technologia, która może zainteresować przemysł?

Aktualnie realizujemy wiele projektów VR z zakresu szkoleń i rozwoju, w tym wiele również dla firm przemysłowych. Rozwiązania, którymi dysponujemy, świetnie sprawdzą się wszędzie tam, gdzie potrzebujemy realistycznych awatarów postaci.

Pomimo że dzielą nas tysiące kilometrów, siada przy tym samym stoliku co koleżanka i razem pijemy kawę z jej ulubionego zestawu filiżanek. Taki scenariusz już niedługo będzie możliwy dzięki animacjom modeli 3D przez EPIC VR?

Możliwość spotkań online w świecie VR już jest rzeczywistością, a za kilka lat wirtualne awatary będą jeszcze doskonalsze. Dzięki awatarom taka rozmowa rzeczywiście zyska na realizmie, mocno przybliży nas do rozmowy oko w oko, bo przy użyciu animacji Mocap użytkownik będzie pokazywał emocje okazywane przez jego awatar: radość, zdenerwowanie czy zdziwienie.

Rynek cyfrowych technologii potrzebuje rozwiązań mockup (trójwymiarowe modele, przyp. red. MS), w tym bardzo mocno branża social media – w przypadku dynamicznie rozwijającej się wirtualnej rzeczywistości, w dobie alternatywnego świata Metaverse, zapotrzebowanie na dobre cyfryzowanie wyglądu i zachowania postaci rośnie. Realistyczne awatary dla świata metaverse będą nieodłącznym jego elementem. Opracowujemy szereg narzędzi, które ułatwią tworzenie rozwiązań Metaverse. Naszym odbiorcą będą zarówno twórcy oprogramowania, jak i w pewnych zakresach końcowi użytkownicy przestrzeni Metaverse. Tworzymy rozwiązania, które w naturalny sposób będą wspierały segment social media i nie tylko.

Będąc krakusem korci mnie, żeby zapytać o intrygującą dla startupu lokalizację Waszej siedziby – dlaczego wybraliście hmm .. niezbyt urokliwe, industrialno-magazynowe Rybitwy? 😉

Jeśli chodzi o lokalizację biura, dużym plusem są tutaj względy praktyczne i logistyczne. Zapraszam do biura, aby odczarować urokliwą lokalizację Rybitw!