Czterokrotny wzrost sprzedaży, ponad 26 500 e-booków i audiobooków w ofercie, 350 wydawców, rozszerzenie asortymentu o kody na e-booki i tzw. bundle – to najważniejsze osiągnięcia w 2012 roku Virtualo, największego dystrybutora e-contentu w Polsce.
Mijający rok był bardzo dobry dla firmy Virtualo jak i dla całej branży publikacji i dystrybucji treści cyfrowych. Rynek e-booków i audiobooków odnotował istotny wzrost sprzedaży, który jest potwierdzeniem dalszego dynamicznego rozwoju tego segmentu e-biznesu.
Liczby mówią za siebie
Virtualo – lider branży zakończył rok 2012 czterokrotnym wzrostem sprzedaży w sieci dystrybucji w stosunku do roku 2011. W 2012 roku, mimo debiutu nowego podmiotu zwiększyliśmy nasz i tak duży udział w rynku – informuje Robert Rybski, Prezes Virtualo. Nadal nie jest to jeszcze duży rynek, ale rośnie w tempie około 300% na rok. W 2013 roku planujemy utrzymać lub zwiększyć obecne tempo wzrostu – dodaje.
Sieć dystrybucji e-contentu Virtualo to 25 księgarni internetowych, a wśród nich największe polskie e-sklepy: empik.com, Merlin.pl, Gandalf.com.pl, podmioty specjalizujące się w treściach cyfrowych jak Legimi.com, ebook.pl oraz eClicto.pl, a także księgarnia dystrybutora Virtualo.pl. We własnych sklepach e-booki sprzedają również wydawnictwa C.H. Beck oraz WAB.
Virtualo posiada w ofercie e-booki w trzech formatach – EPUB, MOBI i PDF oraz audiobooki MP3, które pozyskuje od 350 wydawnictw. Od 2011 oferta tytułów komercyjnych podwoiła się (wzrosła z 3 do ponad 6 tysięcy niepowtarzalnych tytułów). Z uwzględnieniem bezpłatnych treści w ofercie Virtualo jest ponad 26 500 produktów cyfrowych w różnych formatach. Od ilości ważniejsza jest jednak jakość – do sprzedaży wchodziło nawet 70% tytułów notowanych na listach bestsellerów. W 2012 o ponad 300 % wzrosła wzrosła liczba Klientów kupujących i pobierających bezpłatne e-booki oraz audiobooki. Obsłużyliśmy prawie pół miliona sprzedanych i rozdanych produktów, a Klienci pobierali kupione obecnie i wcześniej pliki co 3 sekundy – informuje Prezes spółki.
Znaczące zmiany
Na wzrost zainteresowania e-bookami wpłynęły przede wszystkim takie czynniki jak rezygnacja z zabezpieczenia Adobe DRM na rzecz watermarka transakcyjnego, wprowadzenie do sprzedaży formatu MOBI na Kindle i multiformatu. Polska tym samym wyprzedziła takie kraje jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, które nadal stosują DRM – tłumaczy Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo. Podejmując strategiczne decyzje postanowiliśmy jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby Klienta, a za nami poszły inne firmy. Polski rynek wybrał „trzecią drogę”, co jest ewenementem – dodaje. Do tego dochodzi również bardzo dobra oferta nowości i bestsellerów oraz coraz lepsze ceny czytników. Porządne urządzenie można kupić już za około 400zł brutto.
Nowe usługi i rozwiązania technologiczne
Rok 2012 to również nowe, ciekawe rozwiązania technologiczne dla Klientów indywidualnych i biznesowych, które znacząco wyróżniają ofertę Virtualo na rynku dystrybucji treści cyfrowych. W maju 2012 roku firma Virtualo wprowadziła pierwsze kody na e-booki, innowacyjne rozwiązanie technologiczne umożliwiające szerokie zastosowanie kodów w działaniach sprzedażowych i promocyjnych firm. Skorzystały z niego Empik Salony, empik.com oraz kilkanaście współpracujących z Virtualo wydawnictw, które wzięły udział w ciekawych projektach i promocjach.
W czerwcu 2012 na rynku pojawiły się również tzw. bundle czyli pakiety książki papierowej i e-booka. Był to wspólny projekt Empiku i Virtualo. Dostępność e-booków w Salonach Empik służyła nie tylko wzrostowi sprzedaży, miała również cel edukacyjny. Salony Empik odwiedza bowiem tysiące osób, które mają szansę zetknąć się z e-bookami i czytnikami – komentuje Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo.
Nowe badanie – Kim są fani e-booków
W 2012 roku po raz pierwszy na jesiennych Targach Książki w Krakowie w specjalnej strefie dedykowanej e-bookom „Ebook Fun Zone” zrealizowaliśmy krótkie badanie, aby poznać profil fanów e-książek. Celem badania było zebranie informacji na temat e-czytelnika odwiedzającego targi, jego doświadczeń związanych z kupnem i użytkowaniem e-książek oraz próba odpowiedzi na pytanie jak wygląda profil potencjalnego Klienta zainteresowanego e-bookami.
Klienci księgarni Virtualo.pl należącej do dystrybutora najchętniej wybierali tytuły z kategorii: literatura piękna, literatura faktu, obyczajowe i opowiadania (łącznie 34%). W drugiej kolejności był kryminał i sensacja oraz horror i thriller, które wybrało 16% Klientów. Trzecią najbardziej popularną kategorią była i jest fantastyka i fantasty z wynikiem 10%. Wśród bestsellerów znalazły się najbardziej popularne tytuły z papierowych list bestsellerów jak „Irena”, „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „1000 lat wkurzania Francuzów”, „Tak sobie myślę…”, „Nielegalni”, „Facet na telefon”,”Dzienniki kołymskie”, Trylogia Millenium, „Gra o tron” i wiele innych rozpoznawalnych pozycji.
Po udanym roku 2012, planujemy udostępnienie projektu nad którym pracowaliśmy przez cały zeszły rok czyli abonamentu na e-booki, dalszą aktywną politykę zwiększania dostępności e-booków i audiobooków w różnych akcjach z silnymi markami oraz nowe aplikacje mobilne. Na pewno nie zwolnimy tempa – uzupełnia Robert Rybski, Prezes spółki Virtualo.
źródło: informacja prasowa