Samochody wodorowe nie zagrożą autom elektrycznym. O rynku automotive rozmawiamy z Krzysztofem Wasielewskim, CEO Enelion

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Krzysztof Wasielewski, CEO Enelion

Udostępnij:

Enelion to polski producent urządzeń do ładowania aut elektrycznych. W rozmowie z nami Krzysztof Wasielewski, CEO Enelion, opowiada między innymi o rynku ładowarek, ich typach, przyszłości branży automotive, a także o kulisach współpracy z PGNiG Ventures, który zainwestował w Enelion.

Kiedy mówi się w mediach czy prywatnych rozmowach o ładowarkach do samochodów elektrycznych, najczęściej rozmówcy mają na myśli szybkie ładowarki DC. Dlaczego zatem dzisiaj główną ofertę Waszej firmy stanowią ładowarki AC?

Krzysztof Wasielewski, CEO Enelion: Europejski rynek ładowarek domowych, czyli przede wszystkim niedrogich i łatwych w instalacji stacji prądu przemiennego AC (alternating current), jest mniej więcej ośmio-, dziesięciokrotnie ilościowo większy od rynku stacji dostępnych publicznie, gdzie z kolei szeroko stosowane są stacje ładujące prądem stałym DC (direct current) – głównie ze względu na możliwość szybkiego ładowania. Przykładowo w Wielkiej Brytanii w domach jest zainstalowanych około 300 tys. ładowarek EV, a publicznych stacji ładowania jest około 42 tys. sztuk. Przewidywania ekspertów są takie, że również w przyszłości pojazdy elektryczne będą ładowane głównie w domu, a są to prawie wyłącznie ładowarki AC. Tworzy to ogromny, wciąż rosnący, atrakcyjny dla nas rynek.

Dlaczego warto używać w domu ładowarki, a nie ładować się po prostu z gniazdka?

Ładowanie z domowego gniazdka jest tanie, dość łatwe, ale trwa długo i niekoniecznie jest bezpieczne. Nowe ładowarki domowe są nie tylko szybsze i bezpieczniejsze, ale mają już możliwość programowania, sterowania i kontroli przez aplikację, posiadają systemy do balansowania mocą pozwalające np. uniknąć przeciążenia instalacji domowej. Oprogramowanie ładowarek pozwala na optymalizację korzystania z własnej produkcji prądu np. z fotowoltaiki – można dostosowywać ładowanie samochodu do najkorzystniejszych taryf, albo korzystać tylko z nadwyżek z własnej produkcji.

Przyszłość rynku jest po stronie samochodów wodorowych czy elektrycznych?

Spodziewam się, że będzie podobnie jak dzisiaj z samochodami posiadającymi silniki diesela lub benzynowe. To będzie koegzystencja w zależności od potrzeb – dla użytkownika używającego samochodu głównie w mieście, atrakcyjniejsze będą samochody elektryczne, dla użytkowników wymagających długich przejazdów transportowych prawdopodobnie napęd oparty o wodór będzie lepszym rozwiązaniem. Przy obecnym tempie zmian trudno powiedzieć z całą pewnością co wydarzy się za 3-5 lat. Jednak przy obecnych nakładach po stronie firm prywatnych i rządów rozwój rynku samochodów elektrycznych wydaje się być niezagrożony.

Co ciekawego dzieje się obecnie w Enelion?

W tym roku główny nacisk kładziemy na rozwój sprzedaży naszej najnowszej ładowarki Enelion Lumina – wchodzimy na nowe rynki, naszą ładowarkę doceniono na polskich i międzynarodowych konkursach wzorniczych (Dobry Wzór, If Design). Dodatkowo otrzymaliśmy certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2015, wdrożyliśmy też nową stronę WWW. Dzieje się u nas bardzo dużo, a zwalniać na pewno nie zamierzamy.

Uzyskaliście kapitał na rozwój od PGNiG Ventures. Co takiego wydarzyło się w Waszej firmie lub na rynku, że pojawiła się taka potrzeba?

Rynek elektromobilności w Europie mocno przyspieszał, a to najlepszy moment, aby skalować produkcję i sprzedaż. Dodatkowo zakończyliśmy prace nad naszą nową ładowarką LUMINA i potrzebowaliśmy kapitału na jej wprowadzenie na rynek. LUMINA to stacja ładowania nowej generacji wyróżniająca się na rynku między innymi minimalistyczną stylistyką docenioną na międzynarodowych konkursach wzorniczych, modułową konstrukcją pozwalającą łatwo dopasować się do zróżnicowanych wymagań, 15-minutowym procesem instalacji oraz sterowaniem poprzez aplikację mobilną. Jest to też ładowarka w pełni przygotowana do produkcji seryjnej.

Jak zamknięta runda finansowania zmieniła Waszą firmę?

Przede wszystkim wprowadziliśmy na rynek seryjnie produkowaną nową stację ładowania. Mamy nową halę produkcyjną, o większej powierzchni, pozwalającą na skalowanie naszej produkcji. Nastąpił rozwój sprzedaży, głównie przez wejście na nowe rynki w UE np. w Danii, Bułgarii, Chorwacji, Francji oraz na Łotwie.

Jak zamierzacie się rozwijać na przestrzeni kolejnych 12 miesięcy?

Główny nacisk chcemy położyć na rozwój sprzedaży i pozyskanie nowych rynków. Istotne będzie również rozwijanie części serwisowej, pomocy w instalacji dla naszych partnerów, a także aktywnego wspomagania ich w utrzymaniu naszych urządzeń.

Będziemy również zwiększać aktywność mającą na celu promowanie wiedzy na temat elektromobilności, procesu ładowania, a także zarządzania energią. Planujemy między innymi serię eventów dla instalatorów i partnerów z Polski i Europy. Pracujemy też nad rozwiązaniami z obszaru zarządzania energią w domu.

Komentarz Wojciecha Pęsika, analityka inwestycyjnego PGNiG Ventures

Wojciech Pęsik, analityk inwestycyjny PGNiG Ventures

– Transformacja energetyczna stała się faktem, z którym trudno dziś dyskutować. Odejście od paliw kopalnych, mające na celu redukcję do zera gazów cieplarnianych, stanowiących główne źródło ocieplenia klimatu, ma nastąpić w horyzoncie do 2050 roku. Tak stanowią założenia przyjętego przez Unię Europejską pakietu klimatycznego Fit For 55. Jedną z dróg do osiągnięcia wyznaczonych przez UE celów „Zielonego Ładu” jest rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. Jako członek zespołu funduszu inwestycyjnego PGNiG Ventures, mam możliwość przyczynić się do osiągania celów wyznaczonych przez Unię Europejską, rekomendując atrakcyjne projekty zarówno z punktu widzenia inwestora, jak i samego rynku. Potencjał, jaki dostrzegłem w spółce Enelion, to z pewnością dynamiczny i gotowy na wyzwania, zespół ludzi i konkurencyjny produkt, wyróżniający się topową jakością. Ładowarki oferowane przez Enelion znalazły tysiące odbiorców na terenie UE i poza nią. Inwestycja PGNiG Ventures w polskiego producenta ładowarek do samochodów elektrycznych, była nie tylko biznesową transakcją, ale również przysłowiową cegiełką do zbudowania lepszego, czystszego świata.

O rozmówcy

Krzysztof Wasielewski, właściciel i CEO firmy Enelion

Wizjoner rozwiązań w obszarze elektromobilności i nowej energii. Entuzjasta nowych idei w zarządzaniu organizacją. Tworzy przestrzeń do współpracy zaprojektowaną na wewnętrznej motywacji i talentach pracowników. Z serca architekt nowych wersji produktów, które łączą najwyższej jakości „end user experience” z misją transformacji energetycznej dla całego świata. Jako CEO Enelion z jednej strony skupiony na ideach i przyszłych rozwiązaniach, z drugiej zdecydowany w najbardziej kluczowych dla przyszłości spółki decyzjach. CEO Enelion, people manager, architect R&D, innowator.

 

Artykuł powstał we współpracy z PGNiG Ventures