Legia Warszawa stworzyła jednostkę badawczo-rozwojową, LegiaLab. W jej ramach prowadzone są wewnętrzne badania ukierunkowane np. na analizę wydolności fizycznej zawodników, czy personalizację treningów. Obecnie klub buduje Legia Training Center w Grodzisku Mazowieckim, gdzie startupy otrzymają dostęp do infrastruktury sportowej, zaplecza analitycznego i taktycznego klubu, dzięki czemu będzie można szybko weryfikować nowe pomysły. Jako jedni z pierwszych ośrodek odwiedzą zwycięzcy konkursu Science4Football StartUp Challenge.
Już 1 maja, podczas międzynarodowego kongresu Science4Football w Warszawie, odbędzie się „Startup Challenge”. Konkurs przeznaczony jest dla startupów, które działają w branżach: sport, health i medtech. Uczestnicy przedstawią przed osobami ze świata sportu swoje pomysły, a najlepsze z nich powalczą o nagrodę główną, czyli dwutygodniowy dostęp do infrastruktury LegiaLab w Legia Training Center oraz wyjazd do Mediolanu na mecz AC Milan i wizyta w klubie. Partnerem konkursu jest firma EY.Science4Fotball.
– Poprzez organizację Startup Challenge chcemy jeszcze lepiej poznać się z ludźmi, którzy mają niestandardowe pomysły mogące pomóc w osiąganiu sukcesu sportowego i pomóc im walidować, a następnie rozwijać oraz wdrażać najbardziej obiecujące koncepty. W kolejnych latach liderami będą kluby, ligi, czy federacje, które nie tylko są świetne w skautingu zawodników, ale także w wyszukiwaniu i stosowaniu właściwych innowacji – wyjaśnia Tomasz Zahorski, pełnomocnik Zarządu Legii Warszawa.
Podczas wydarzenia będzie można zobaczyć wystąpienia międzynarodowych ekspertów z branży oraz przedstawicieli polskich i europejskich klubów, które mocno stawiają na innowacje w zarządzaniu swoimi zespołami. Finał konkursu Startup Challenge będzie jednym z elementów programu.
– Cieszymy się, że możemy wesprzeć konkurs Science4Football na najciekawszy startup w obszarze technologii dla sportu i podzielić się naszymi doświadczeniami z obszaru zarządzania innowacją. Mam nadzieję, że to początek szerszego trendu na polskim rynku i kluby sportowe, nie tylko piłkarskie, otworzą się na systematyczną współpracę ze startupami. Nowe pomysły i wspólna praca nad ich praktycznym zastosowaniem powinna przełożyć się na wzrost poziomu sportowego jak i na wyniki komercyjne – mówi Marcin Bartoszewski, lider praktyki sportowej w EY Polska.
Organizatorzy konkursu podkreślają, że szczególnie zależy im na rozwiązaniach z zakresu:
Sport performance & AI – czyli rozwiązania, które mogą wpłynąć na podniesienie wyników sportowych. Organizatorzy liczą na pomysły z zakresu m.in. pomiaru jakości i optymalizacji rywalizacji, przewidywania zachowania graczy, prezentacji wyników i statystyk, profilowanie i algorytmy postępowania, narzędzia wspierające identyfikację talentów w oparciu o narzędzia AI, VR i Internet-of-Things, inteligentne sieci sensorowe, techniki przetwarzania danych.
Przygotowanie fizyczne & HealtTech – czyli rozwiązania, które mogą ułatwić i poprawić ocenę kondycji fizycznej graczy. Organizatorzy liczą na pomysły, które będą służyły poprawie zdolności wysiłkowej, planowaniu, organizacji i kontroli procesu treningowego, zarządzania obciążeniami treningowymi i indywidualizacją treningu, dentyfikacji zmęczenia i przeciążenia, analizie wydolności fizycznej, gromadzenia informacji o treningu w oparciu o biosensory i czujniki, rozwiązania bioinformatyczne, suplementy diety, algorytmy postępowania w oparciu o spersonalizowane diagnozy.
Prewencja kontuzji lub ich leczenie & MedTech – czyli rozwiązania, które ułatwią i przyśpieszą diagnostykę i rehabilitację. Organizatorzy liczą na pomysły, które pomogą w oszacowaniu ryzyka urazu i modelowaniu prewencji, prognozowaniu leczenia i powrotu do zdrowia, produkty materiałowe oraz techniki inżynierii i wytarzania materiałów w oparciu o narzędzia informacyjne, sensory, algorytmy, metodologie postępowania w ramach rehabilitacji skoordynowej.
Przygotowanie mentalne – czyli rozwiązania, które poprawią procesy decyzyjne i zdolności poznawcze, identyfikację zmęczenia i behawioralnych czynników sukcesu w oparciu o markery i testy, algorytmy postępowania, aplikacje i rozwiązania bioinformatyczne.
Analityka taktyczna & Big Data – czyli rozwiązania, które pomogą podejmować lepsze decyzje. Organizatorzy liczą na pomysły, które usprawnią analizę danych, tworzenie czynnikowych modeli predykcyjnych, wizualizację danych w oparciu o technologie informacyjno-komunikacyjne, modele i oprogramowania służące analizom masowych zbiorów danych (Big Data) w celu profilowania analiz predykcji, symulatory i narzędzia wspierające analizę danych.
Wearables & Internet of Things – czyli rozwiązania hardware’owe oraz oprogramowanie, które dostarcza bardziej precyzyjnych danych.