SmartHotel (mysmarthotel.co) to polski startup z międzynarodowymi aspiracjami, który tworzy produkty i usługi usprawniające komunikację gości hotelowych z recepcją, dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, w tym smart TV z systemem Android TV oraz chatbotów na Facebook Messengerze. SmartHotel integruje się z systemami zarządzania obiektami hotelarskimi, umożliwiając gościom szybkie załatwienie spraw związanych z ich pobytem.
Dzięki temu goście mogą w szybki i wygodny sposób uzyskać potrzebne im informacje, zgłosić problem lub zamówić dodatkowe usługi, bez konieczności dzwonienia lub odwiedzania recepcji. W ten sposób temu obsługa hotelowa jest mniej obciążona obsługą gości, a ci zyskują jeszcze lepsze doświadczenie podczas pobytu. Chatbot jest też dodatkowym kanałem sprzedaży dla wycieczek lub innych aktywności.
Założycielami SmartHotel są Maciej Prostak, CEO i Damian Dąbrowski, CTO w spółce. Maciej ma ponad 14-letnie doświadczenie w budowaniu i zarządzaniu biznesami w Polsce i na rynkach międzynarodowych. Jest współtwórcą HotelOnline, narzędzia do obsługi rezerwacji dla niezależnych hoteli, firmy obecnej w ponad 18 krajach w Afryce. Damian był wcześniej m.in. współtwórcą technologii właśnie w HotelOnline.
W rozwój SmartHotel zaangażowała się także Paula Pul, współzałożycielka kancelarii prawnej Lawmore, która pełni funkcję Chief Business Development Officer. Zespół SmartHotel tworzą także deweloperzy, szef sprzedaży oraz pierwsi country managerowie na nowych rynkach, m.in. w Tanzanii oraz Nigerii.
Dotychczas rozwój SmartHotel finansował sam Maciej Prostak, ze środków ze sprzedaży udziałów w HotelOnline. Dzięki temu jeszcze przed wejściem SMOKa udało mu się stworzyć zespół, wystartować na dwóch pierwszych rynkach (w Polsce oraz Tanzanii), zbudować MVP, dopracować chatbota z pełną obsługą zapytań i komunikacji gość-recepcja oraz zintegrować SmartHotel z największymi systemami rezerwacyjnymi na rynku.
SmartHotel jest już po fazie testów i udanych wdrożeniach. Rozwiązanie działa już w pierwszych 50 hotelach w Tanzanii, Kenii i Nigerii oraz w ponad 140 apartamentach w Polsce. Apartamenty dostępne w serwisach Airbnb czy Booking.com to kolejny segment rynku dla SmartHotel, polska spółka będzie aktywnie rozwijać tę niszę. SmartHotel rozpoczął też współpracę z jednym z największych dostawców systemów rezerwacyjnych dla hoteli w Azji.
– SmartHotel powstał jako odpowiedź na setki zapytań właścicieli hoteli, których poznałem tworząc i rozwijając przez ostatnie 4 lata HotelOnline. Recepcja hotelu poświęca nawet połowę swojego czasu pracy udzielając odpowiedzi na te same pytania. Na rynku brakowało dotąd komplementarnych rozwiązań, które pomogłyby w ich obsłudze, a równocześnie nie wymagałyby instalacji dodatkowej aplikacji przez gościa i skomplikowanych systemów w samym hotelu. SmartHotel to ciągły kontakt 24/7 i obsługa gościa wewnątrz Facebook Messengera, którego używa większość z nas. Dodatkowo, obiekty, które używają SmartHotel, zmniejszyły o ponad 30 proc. koszty obsługi i zwiększyły ponad trzykrotnie sprzedaż wycieczek, tworząc dodatkowe kanały sprzedaży usług hotelowych jak późniejsze wymeldowanie czy oferty spa. Nasi klienci otrzymują właściwie same pozytywne opinie od swoich gości. Zauważyliśmy też, że niektórzy powracając wręcz do tych samych hoteli i apartamentów właśnie ze względu na wygodę obsługi pobytu dzięki SmartHotel – mówi Maciej Prostak, twórca i CEO SmartHotel.
Teraz w startup zainwestował fundusz SMOK Ventures. Dzięki pozyskanej w rundzie seed kwocie 2 mln złotych, SmartHotel planuje szybciej rozwinąć swój produkt i wzmocnić sprzedaż. W przyszłym roku polski startup chce pozyskać ponad tysiąc hoteli w krajach Afryki oraz Azji i ponad 3 tysiące apartamentów w Europie – przede wszystkim w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech i krajach Skandynawii. W tym celu spółka rekrutuje programistów oraz country managerów dla afrykańskich rynków oraz szefów sprzedaży na rynkach europejskich oraz azjatyckich.
– Zainwestowaliśmy w SmartHotel przede wszystkim z uwagi na zespół zarządzający startupem. Maciej z Damianem pracują razem od lat, świetnie znają potrzeby właścicieli hoteli oraz ich klientów i znani są z tego, że nie odpuszczają. Ponadto produkt jest już gotowy i przetestowany przez pierwszych klientów na międzynarodowych rynkach, co jest istotnym warunkiem każdej z naszych inwestycji – mówi Borys Musielak, General Partner SMOK Ventures.