Social commerce. Czym jest i jak korzystać?

Dodane: 24.05.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Social media to zdecydowanie obszar, który rozwija się nieprzerwanie od kilkunastu lat. Ciągłe ulepszenia, nowości, a wszystko po to, by móc znaleźć tam jak najwięcej przy jednoczesnej wygodzie korzystania. Ponadto, już od dawna nie tylko osoby prywatne, ale także firmy mają możliwość prowadzenia kont na mediach społecznościowych, co jest niemal idealną płaszczyzną do nawiązania relacji z klientami. Nie dziwi więc fakt pojawienia się nowego zjawiska, jakim jest social commerce.

Czym dokładnie jest social commerce?

Określenia social commerce używa się w odniesieniu do działalności, która polega na sprzedawaniu oraz kupowaniu poprzez media społecznościowe. Sprzedaż nie jest jednak prowadzona przez samych właścicieli portali społecznościowych, ale sklepy lub po prostu detaliczni sprzedawcy internetowi, czyli w zasadzie każdy może się tym zająć. Ze względu na ciągły rozwój branży social commerce, nie wszystkie serwisy społecznościowe oferują taką możliwość, a inne stale eksperymentują dodając, ulepszając lub usuwając różne funkcje. Z tego powodu, trudno już teraz dokładnie opisać tę metodę sprzedaży, ponieważ dopiero za jakiś czas okaże się, jak dokładnie będzie wyglądać social commerce. Podejrzewa się jednak, że social commerce będzie trendem 2021 roku. Czy słusznie? Wszystko przed nami.

Dziś najpopularniejszymi przykładami social commerce są między innymi naklejki produktowe na Instagramie, Marketplace na Facebooku oraz piny „shop the look”. Mówi się nawet, że powyższe trzy platformy, czyli Facebook, Instagram i Pinterest to tzw. „wielka trójka” social commerce. W zasadzie nic w tym dziwnego, gdyż zajmują one również pierwsze miejsca w rankingu popularności. Ogromna liczba użytkowników oraz konkurentów w pewnym sensie wymusza na mediach społecznościowych regularne wprowadzanie nowych funkcji aby utrzymać zainteresowanie.

Social commerce można ukazać jako przeciwieństwo tradycyjnych kampanii w wyszukiwarce. Sprzedaż w social mediach polega na aktywnym działaniu, a nie biernym oczekiwaniu na klientów. Najważniejsza jest atrakcyjna i jakościowa prezentacja produktu, a głównym celem, oczywiście obok sprzedaży, poszerzanie grupy odbiorców. Takie podejście idealnie wpisuje się w działanie social mediów, ponieważ to właśnie tam można najłatwiej i najbardziej precyzyjnie dobrać docelową grupę konsumentów o największym prawdopodobieństwie konwersji.

Wady i zalety social commerce

Wśród plusów social commerce musi się znaleźć najważniejszy z nich, czyli niesamowita precyzja grup docelowych odbiorców. Dzięki temu pojawia się możliwość faktycznego docierania do klientów, a narzędzia reklamowe pozwolą określić tych najbardziej zbliżonych do wykreowanej wcześniej persony. Ponadto, szeroki wybór aplikacji oraz serwisów społecznościowych to możliwość znalezienia tych, na których najchętniej przebywa klient docelowy. Poza dostosowaniem kanału komunikacji, niezwykle istotny jest także odpowiedni dobór języka przekazu.

Kolejną zaletą jest możliwość połączenia działań social commerce z e-commerce. Oznacza to łatwiejsze zarządzanie ofertami, produktami i cenami, a w konsekwencji zmniejszenie ilości kroków na ścieżce zakupowej. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo finalizacji zakupu. Dodatkowo, pozwoli to uniknąć konieczności prowadzenia osobnych działań w sprzedaży internetowej oraz tej w mediach społecznościowych.

Nie można także pominąć tego, jak wiele czasu użytkownicy spędzają na portalach społecznościowych. Co więcej, niezwykle korzystne mogą się okazać również duże zasięgi social mediów. Dzięki temu można nie tylko budować relacje z obecnymi klientami, ale także pozyskać nowych. Zatem jest to również idealne miejsce do działań remarketingowych.

W kwestii minusów social commerce, na pewno warto wspomnieć o natłoku informacji produkowanych w przestrzeni mediów społecznościowych w zasadzie z sekundy na sekundę. To z kolei może prowadzić do ograniczenia zasięgów. Aby tego uniknąć należy wykazać się nietuzinkową kreatywnością i nieszablonowym myśleniem. Przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi w obszarze mediów społecznościowych jest więc trudnym wyzwaniem, które może okazać się sukcesem tylko z odpowiednim podejściem.

Jak korzystać z platform social commerce

Samo wejście na rynek social commerce to nie wszystko. Warto pomyśleć o opracowaniu strategii i działaniu w zaplanowany sposób. Poza tym, istotne jest tworzenie atrakcyjnych, interesujących treści. Powinny one mieć zarówno wartość praktyczną, jak i rozrywkową. Tak jak w przypadku każdej innej formy sprzedaży i marketingu, najważniejsze jest skupienie uwagi konsumenta i zaoferowanie mu takiego produktu, który będzie skłonny kupić. Stąd też najlepiej skupić się na rekomendowaniu użytkownikom najbardziej adekwatnych produktów, pamiętając o tym, że platformy społecznościowe zazwyczaj oferują bardzo ograniczoną ilość miejsca przeznaczonego na prezentację produktów.

Testowanie nowych funkcji również może okazać się niezwykle korzystne. Serwisy społecznościowe stale udoskonalają możliwości social commerce. Ważne jest zatem obserwowanie wszystkich zmian i nowości i jak najszybsze testowanie ich na potrzeby biznesu. Dzięki temu można wyprzedzić konkurencję i o wiele szybciej zapanować nad nowymi funkcjami, a co za tym idzie również wcześniej zacząć z nich czerpać korzyści.

Influencerzy mają zdecydowanie coraz silniejszy wpływ na społeczeństwo. Ogromne liczby fanów oraz tzw. „followersów” w mediach społecznościowych kreują skuteczne możliwości nawiązywania współpracy. Jest to także szczególnie wiarygodna forma docierania do odbiorców, która może przynieść bardzo wysoki poziom zwrotu z inwestycji (ROI).

Co stoi za sukcesem social commerce?

Tak szybkie tempo rozwoju nie może być bezpodstawne. Social commerce bardzo szybko zyskuje coraz więcej zwolenników zarówno po stronie klientów, jak i sprzedawców. Dodatkowo, również przewidywania ekspertów, mówiące o tym, że social commerce zapowiada się być na topie w tym roku muszą być czymś poparte. Do głównych powodów sukcesu social commerce zalicza się:

  • możliwość zdobywania nowych rynków – pośród platform społecznościowych, na przykład Facebook może pochwalić się bezkonkurencyjnymi funkcjami targetowania reklam. Daje to łatwość bezpośredniego sprawdzania nowych rynków oraz szybkość wejścia na taki, który okaże się odpowiedni lub wycofania się kiedy zajdzie taka konieczność.
  • personalizacja doświadczeń klientów – jest to kluczowy element budowania relacji i angażowania klientów w działania marketingowe. Wówczas zwiększa się widoczność oraz skuteczność reklam czy też postów w mediach społecznościowych.
  • generowanie szumu wokół nowych produktów – umożliwienie klientom natychmiastowego wypowiedzenia się na temat produktu może wzbudzić emocje wśród użytkowników oraz wywołać silną potrzebę zakupu. Poza tym, daje to podstawę do licznych rozmów na temat danego produktu, a w konsekwencji informacje o nim bardzo szybko się rozprzestrzeniają.
  • łatwy proces zakupowy – platformy społecznościowe oferują sprzedawcom bazy danych, w których można przechowywać informacje o płatnościach czy danych klientów, zatem nie ma potrzeby wprowadzania ich ponownie. Natomiast samo dokonanie zakupów odbywa się zazwyczaj poprzez kilka kliknięć, a więc cały proces przebiega szybko i bezproblemowo.
  • nowy kanał sprzedaży – istnieją klienci, którzy nie lubią robić zakupów online, ale spędzają dużo czasu w mediach społecznościowych. Takie połączenie zatem może przekonać te osoby do zakupów internetowych, dzięki wygodnej dla nich formie.

Jak można zauważyć, przyczyn sukcesu social commerce jest wiele, a to nadal tylko część. Warto mieć także na uwadze fakt, że jest to dopiero rozwijające się zjawisko w Polsce, zatem cały potencjał tej formy nie został jeszcze odkryty.

Całkiem nowy wymiar sprzedaży

Według ekspertów już całkiem niedługo sama witryna sklepu internetowego nie będzie wystarczająca. Wyłącznie połączenie działań social selling, social commerce oraz e-commerce będą nastawione na sukces. Oznacza to, że jedynie poparcie działań sprzedażowych w sieci o nawiązywanie kontaktu i budowanie relacji z klientami poprzez social media będzie przynosiło efekty. Z drugiej strony natomiast, pojawiają się także klienci zmęczeni ciągłym wystawianiem na interakcję. Social commerce obok możliwości budowania relacji, pozwala także na dokonywanie zakupów bez konieczności nawiązywania interakcji ze sprzedawcą (lub przy zminimalizowaniu interakcji). Pokazuje to niesamowitą elastyczność social commerce, gdzie w zasadzie każdy sprzedawca oraz każdy kupujący może się odnaleźć.

Podsumowanie

Social commerce dopiero zaczyna swoją przygodę w Europie, podczas gdy w Azji jest już u szczytu rozwoju. Nie jest to jednak powód do zniechęcania się, a wręcz przeciwnie. Widząc tempo, w jakim rośnie znaczenie social commerce i social selling, im szybciej się zainteresujemy tym zjawiskiem, tym więcej korzyści będziemy mogli z niego czerpać. Odpowiednie wykorzystanie social selling już teraz, może znacznie pomóc zwiększyć współczynnik konwersji. Kluczowe jest testowanie i eksperymentowanie. Próbowanie różnych funkcji i odkrywanie tych najbardziej odpowiednich dla naszego sklepu pozwoli na maksymalne wykorzystanie możliwości social commerce. Platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest oferują dostęp do szerszych rynków oraz nowych klientów. Dodatkowo, social commerce może służyć jako pewnego rodzaju wsparcie lub rozszerzenie tradycyjnego e-commerce. Dzięki temu można dotrzeć do osób, które do tej pory nie były zainteresowane zakupami internetowymi, ale dużo czasu spędzały w mediach społecznościowych.

 

Artykuł powstał we współpracy z Ideo Force