SPINAKER alfa inwestuje w system dynamicznej informacji pasażerskiej – Tap4Ticket

spinaker alfa inwestuje w system dynamicznej informacji pasazerskiej tap4ticket
Udostępnij:
Polska firma mHub Sp. z o.o., zajmująca się dostarczaniem rozwiązań z zakresu Smart City i Smart Mobility pozyskała nowego inwestora - fundusz SPINAKER alfa, który zainwestował 1 mln zł w rozwiązania spółki.

Celem jest stworzenie nowoczesnego systemu biletowo-informacyjnego opartego na wykorzystaniu technologii NFC na przystankach komunikacji i w pojazdach transportu. W ramach projektu przygotowana zostanie wersja produkcyjna platformy, która obecnie obsługuje pilotowe wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na ponad 100 przystankach autobusowych w Poznaniu. W kolejnych krokach do systemu zostanie dodana również funkcja sprzedaży biletów, informacja turystyczna, reklama i wielu innych funkcjonalności wpisujących się w definicję miasta przyszłości. Wdrożenie tagów w technologii NFC będzie możliwe przez wiele samorządów miejskich i gmin, firm organizujących transport miejski. Równocześnie  spółka mHub ma ambicje rozwijać rozwiązanie na szerszą skalę, ponieważ pozwala objąć systemem informacji pasażerskiej również te przystanki, które nie mogą być wyposażone w kosztowne, interaktywne tablice.

– Tap4Ticket to perspektywiczny projekt w szczególności dla sektora komunikacji publicznej w miastach i gminach. Uważamy, iż system może w przyszłości zastąpić tablicę świetlną na przystanku, drogie w utrzymaniu biletomaty, terminale kartowe w pojazdach, czy aktywne wiaty przystankowe. System będzie w sposób komplementarny uzupełniać obecną infrastrukturę biletową, co pozwoli miastom, organizatorom transportu i przewoźnikom na oszczędności inwestycyjne przy jednoczesnej poprawie jakości usług dla pasażerów – mówi Tomasz Marczuk, Członek Zarządu Funduszu SPINAKER alfa.

System Tap4Ticket w wersji pilotażowej został uruchomiony w marcu br. w Poznaniu na wybranych stu przystankach komunikacji miejskiej. Obsługa systemu jest niezwykle prosta. Wystarczy uruchomić transmisję danych i funkcję NFC na własnym smartfonie, która standardowo wykorzystywana jest do płatności, a następnie zbliżyć go do naklejki (plakietki, tablicy) z widocznym tagiem. Po przyłożeniu telefonu do taga (potocznie: „tapnięciu”), oczekujący na przystanku pasażer uzyskuje aktualną informację o oczekiwanych czasach przyjazdu autobusów, obsługujących dany przystanek liniach transportu publicznego wraz z dodatkowymi informacjami dotyczącymi np. udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Powyższa kompleksowa informacja nie wymaga od użytkownika pobierania aplikacji. Co więcej, system pozwoli także na szybki zakup biletu, pozostając przy tym zdolnym do integracji z innymi aplikacjami miejskimi i transportowymi.

Celem zaprezentowania użyteczności rozwiązania warto przytoczyć kilka obiecujących danych z badań przeprowadzonych przez operatora poznańskiego transportu publicznego ZTM. W pierwszym tygodniu jego funkcjonowania pasażerowie korzystali z tagów NFC średnio 146,7 razy na godzinę, zaś największe zainteresowanie przypadało na godzinę 16.00. W tym czasie zdecydowana większość użytkowników (98 proc.) chwaliła zastosowane rozwiązanie. Co więcej, dominowała opinia, iż tagi NFC powinny znajdować się na każdym przystanku w mieście. Równocześnie prezentowany system to nie tylko wygoda dla pasażera, ale także znaczne obniżenie kosztów po stronie miasta. Jak wskazują wyliczenia ZTM, zainstalowanie systemu i jego obsługa to zaledwie ułamek kosztów w stosunku do wydatków związanych z zakupem rozwiązań opartych na systemach świetlnych tablic informacji pasażerskiej. Dla porównania koszt jednej tablicy oscyluje wokół  65 tys. złotych, przy dodatkowym, rocznym wydatku rzędu ok. 1800 zł na jej utrzymanie. Tymczasem tagi NFC, zależnie od wykonania, to koszt rzędu kilku złotych za sztukę, zaś ich systemowe roczne koszty utrzymania wynoszą ok. 100 złotych.

– Jesteśmy zadowoleni, że fundusz SPINAKER alfa dostrzegł potencjał rozwojowy w naszym rozwiązaniu i wsparł firmę kapitałowo celem rozwoju rozwiązania. Wierzymy, że pozwoli to na stworzenie dojrzałego systemu, otwartego na wciąż pojawiające się potrzeby w obszarze Smart City i IoT. Nasz zespół badawczo-rozwojowy buduje rozwiązanie kompleksowo i korzysta z najnowszych osiągnięć technologicznych dostępnych na świecie, jak również z uznanych technologii informatycznych. Połączenie rozwiązań tagów NFC z nieodzownymi w obecnym świecie smartfonami otwiera całą gamę praktycznych zastosowań, z których w naszej opinii najbardziej pożądanymi obecnie są rozwiązania dla komunikacji masowej. Dodam, że nasza spółka została  wyróżniona podczas 23 Konferencji Miasta w Internecie tytułem „Odkrycia Roku 2019” za system Tap4Ticket – komentuje  Krzysztof Trojak, Członek Zarządu mHUB Sp. z o.o.

Inwestycja została przeprowadzona w ramach działania BRIdge Alfa, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.