Wpływy sprzedażowe Spotify Poland w 2017 roku były na poziomie 2,1 mln zł, natomiast w 2018 roku już 2,13 mln zł. Zwiększyły się również wpływy pochodzące od podmiotów, które są powiązane z firmą z 4,1 do 876,1 tys. zł.
Ubiegły rok dla Spotify Poland to głównie sprzedaż usług reklamowych. Spółka nie poinformowała jednak ilu ma subskrybentów nad Wisłą, a jedynie podała informację o globalnej ilości użytkowników. W sumie we wszystkich krajach ze Spotify korzysta 248 mln użytkowników, a 113 mln z nich korzysta z płatnej wersji.
Na dobre wyniki firmy wpłynęły między innymi niższe koszty operacyjne, które spadły z roku na rok z 1,43 do 2,03 mln zł. Z jednej strony spółka powiększyła budżet przeznaczony na marketing z 594,2 do 734,8 tys. zł, ale z drugiej strony koszty systemu płatniczego spadły z 291,3 tys. zł do zera, opłaty licencyjne zeszły z 882,7 do 323,5 tys. zł, a dodatkowo zmiejszyły się opłaty wiązane z usługami konsultingowymi z 64,1 do 8,7 tys. zł. Jednocześnie firma podniosła wydatki związane z wynagrodzeniami z 500,8 do 646 tys. zł w skali roku oraz z ubezpieczeniami i świadczeniami dla pracowników – z 13,9 do 74,2 tys. zł.
Konkurencja nie śpi
Najnowsze wyniki finansowe Spotify Poland napawają optymizmem. Jednak spółka musi trzymać się na baczności, bo konkurencja nie śpi. Na polskim rynku działa również Deezer i Tidal, czyli najwięksi globalni konkurenci Spotify. Poza tym, jak informowaliśmy kilka dni temu, właściciel aplikacji TikTok, chińska firma ByteDance w grudniu tego roku zaprezentuje nowy serwis muzyczny streamingowy. Na początku produkt pojawi w Indiach, Indonezji oraz Brazylii a później w Stanach i innych częściach świata.
Aktualnie ByteDance prowadzi jeszcze rozmowy na temat licencji z takimi wytwórniami muzycznymi jak Universal Music, Sony Music i Warner Music. Nie podano jeszcze nazwy nowej platformy, ani tego ile dokładnie będzie kosztowało korzystanie z usługi. Jednak z nieoficjalnych wiadomości wynika, że platforma będzie tańsza od Spotify czy Apple’a.
Choć zapowiadana premiera nowej platformy będzie na początku dotyczyć światowych rynków i pewnie jeszcze trochę poczekamy zanim trafi do Polski, to nie znaczy, że można takiego konkurenta lekceważyć. Jak na ten moment Spotify Poland, której głównym i jedynym udziałowcem jest szwedzka spółka Spotify, bardzo dobrze sobie radzi nad Wisłą. Zobaczymy jakie wyniki finansowe zaprezentują pozostali konkurenci i co będzie się działo na tym rynku w przyszłym roku.