Spotify działa dziś na 180 rynkach i ma ponad 678 mln użytkowników na całym świecie. 268 mln z nich płaci za subskrypcję, w tym aż 100 mln w samej Europie.
– Europie brakuje wiary w siebie. Zaczęliśmy wierzyć w narrację, którą inni nam narzucili – mówił Daniel Ek, współzałożyciel i CEO firmy, podczas konferencji „Spotify Open House” w Sztokholmie.
Ek nie podał konkretnej daty osiągnięcia wyznaczonego celu miliarda płacących użytkowników, nazywając go „Gwiazdą Polarną” Spotify. Dla porównania: Facebook ma dziś 3,5 mld użytkowników, jednak nie są to użytkownicy opłacający dostęp do usługi.
Rentowność, ceny i kontrowersje
W pierwszym kwartale 2025 roku Spotify osiągnęło przychody w wysokości 4,2 mld euro (wzrost o 15 proc. rok do roku), dochód operacyjny wyniósł 509 mln euro, a zysk netto – 225 mln euro. Na poprawę wyników finansowych wpłynęło m.in. zwolnienie 20 proc. załogi w poprzednich latach oraz podwyżki cen abonamentów.
– Jest duża różnica w cenach między rynkami – przyznał Christian Lugia, dyrektor finansowy Spotify, tłumacząc to m.in. poziomem PKB na mieszkańca.
W Polsce ceny subskrypcji są niższe niż np. w Danii, co było również przedmiotem debaty podczas prac legislacyjnych nad wdrożeniem unijnej dyrektywy DSM, zakładającej dodatkowe tantiemy dla artystów.
Walka z monopolem Apple
Ek nie szczędził słów krytyki wobec Apple. Zdaniem CEO Spotify, zamknięty ekosystem iPhone’ów i ograniczenia w App Store utrudniają rozwój niezależnym firmom.
– Kiedyś internet był otwarty. Dziś większość ludzi korzysta z internetu przez smartfony i aplikacje, a to oznacza, że są zależni od Apple’a i Google’a – powiedział Daniel Ek, współzałożyciel i CEO firmy.
Nowe europejskie prawo – Akt o rynkach cyfrowych (DMA) – wymusza na Apple otwarcie systemu m.in. na instalowanie aplikacji spoza App Store. Komisja Europejska nałożyła już na firmę 500 mln euro kary za niewywiązanie się z przepisów.
Sprawa ma również wymiar amerykański – sąd w Kalifornii orzekł w 2025 roku, że Apple musi przywrócić do sklepu grę „Fortnite” usuniętą po próbie wdrożenia alternatywnego systemu płatności przez twórców z Epic Games.
Audiobooki? Na razie nie w Polsce
Właśnie z powodu polityki Apple’a, Spotify miało trudności z wprowadzeniem audiobooków w aplikacji na iOS. W 2022 roku platforma zrezygnowała z prób obejścia 30-procentowej prowizji i przestała umożliwiać zakup audiobooków z poziomu aplikacji. Usługa dostępna jest dziś na kilkunastu rynkach, jednak – jak poinformowali pracownicy Spotify – nie ma obecnie planów, by pojawiła się w Polsce.
Tantiemy dla artystów
Spotify ujawniło również dane dotyczące wynagrodzeń dla europejskich twórców. W 2024 roku platforma wypłaciła im łącznie ponad 1,7 mld euro – o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. 44 proc. tej kwoty trafiło do artystów z krajów UE.
Ponad 17 tys. europejskich twórców zarobiło więcej niż 10 tys. euro rocznie, a 27 tys. przekroczyło próg 5 tys. euro. Wciąż jednak dla wielu artystów nie są to dochody pozwalające na utrzymanie się z muzyki, co jest źródłem napięć między Spotify a organizacjami reprezentującymi twórców w Europie.