Sprzedaliśmy 5 mln plakatów. Podsumowanie roku Displate

Dodane: 27.12.2021

Mateusz Godala

Udostępnij:

2021 to kolejny rekordowy rok dla Displate. Przekroczyliśmy 5 mln sprzedanych plakatów, które dostarczyliśmy do kolekcjonerów z 64 krajów. W ciągu roku sprzedaliśmy więcej blach niż przez poprzednie 7 lat. A w ciągu 2 lat pięciokrotnie zwiększyliśmy przychody. Ten rekordowy wzrost wymagał dużo pracy od wszystkich zespołów – a plany na 2022 mamy jeszcze bardziej ambitne.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.

Rok 2021 zaczęliśmy z dużymi apetytami i ambicjami. Poprzednie lata były dla Displate okresem coraz szybszego wzrostu, a rok zaczęliśmy mając na pokładzie nowego inwestora strategicznego – Mid Europa Partners. Nakreśliliśmy kierunek rozwoju Displate na kolejnych kilka lat. By go utrzymać, potrzebowaliśmy dużo pracy, przede wszystkim wewnątrz organizacji.

Szykowaliśmy się na wzrost… i konkurencję

Jednym z najważniejszych zadań, przed którym stanęliśmy, było wdrożenie organizacji produktowej. W katalogu Displate znajduje się dziś 1,5 mln projektów, a każdego dnia artyści dodają średnio 2,5 tys. nowych. Z drugiej strony, dostarczamy nasze plakaty do kolekcjonerów z 64 krajów świata. Rozwój naszego marketplace i wzrost sprzedaży, wymaga mocnego zaplecza technologicznego.

Równocześnie, początek roku 2021 to okres lockdownów na całym świecie. Siedząc w domach, wszyscy poświęcaliśmy dużo więcej uwagi dekoracjom na ścianach i inwestowaliśmy w nasze pasje oraz kolekcje. Wiedzieliśmy, że ta sytuacja kiedyś się skończy, a wtedy będziemy mierzyć się z dużo większą konkurencją w internecie.

Także w roku 2021, po kilku latach od powstania, NFT przestały być ciekawostką dla garstki entuzjastów krypto i z niszy rozwijanej w ciszy, zwróciły uwagę masowego odbiorcy. Od dawna wiedzieliśmy, że Displate ma z NFT bardzo dużo wspólnego. Displate od dawna oferuje unikalne połączenie produktu fizycznego z cyfrowym. Z kolei NFT pozwala na posiadanie cyfrowych kolekcji. To nie tylko nowe medium, ale cała technologia, która stwarza zupełnie nowe możliwości w kwestiach praw własności, czy dostępów do kolekcji. nie zastanawialiśmy się nad tym, czy chcemy wejść do świata NFT, to było oczywiste. Pytanie brzmiało: kiedy?

500 osób na pokładzie

Każda ambitna firma technologiczna potrzebuje ambitnych ludzi. My mamy ich dziś na pokładzie prawie 500. W ciągu roku podwoiliśmy liczebność zespołu inżynierskiego, ale powiększyliśmy również wszystkie inne nasze zespoły – w tym odpowiedzialne za produkcję, projektowanie, marketing, obsługę klienta i sprzedaży oraz operacje.

Mijający rok to przede wszystkim jednak mierzenie się z wyzwaniami pracy zdalnej. Od samego początku biuro Displate było ważnym elementem naszej pracy. To miejsce, w którym możemy swobodnie wymieniać się pomysłami – nie od dziś wiadomo, że dużo przełomowych rozwiązań narodziło się przy ekspresie do kawy. Nasze biuro to przestrzeń, która inspiruje do pracy. Dekoratorami wnętrz są nasi pracownicy, którzy wypełnili je ulubionymi przedmiotami. To nie tylko metalowe plakaty, ale też rośliny, książki i rozliczne dekoracje, w tym produkty naszej konkurencji. Znajdzie się i motocykl!

Zdecydowaliśmy się na wdrożenie open office policy. Wciąż zapraszamy wszystkich do biura, organizujemy spotkania i szkolenia (mamy również budżety szkoleniowe, dzięki którym nasi pracownicy mogą się rozwijać w wybranych przez siebie obszarach).

Otworzyliśmy się na pracę zdalną, dzięki czemu zaczęliśmy więcej zatrudniać za granicą. To od początku nasz kierunek – 99% blach wysyłamy z Polski za granicę (przede wszystkim do USA).

Produkt, nie projekt

Rok 2021 upłynął pod znakiem transformacji z firmy projektowej do produktowej. Stawiamy mocne rozgraniczenie między słowami „projekt” i „produkt”. W tych pierwszych firmach biznes przychodzi do zespołów inżynieryjnych z konkretnym zadaniem. Zadanie jest wykonane i projekt się kończy. W firmie produktowej wszyscy jesteśmy partnerami i pracujemy nad konkretnymi problemami. Jak obsłużyć większy ruch. Co zrobić, żeby kolekcjonerzy jeszcze łatwiej odnajdywali interesujące ich prace? Moglibyśmy długo wymieniać.

Organizacja produktowa wymaga jeszcze bardziej transparentnej komunikacji. Kładziemy duży nacisk, by każdy – niezależnie od pełnionej roli i zespołu, w którym pracuje – wiedział, co dzieje się w całym Displate. Zarówno na poziomie liderskim i menedżerskim, jak i w przypadku małych projektów i drobnych prac.

Displate Nifties

Jednym z zupełnie nowych produktów, nad którymi pracujemy, są Displate Nifties, czyli marketplace z NFT. W minionym roku stworzyliśmy zespół, który rozwija tę platformę. Nasze podejście do NFT jest unikalne w skali świata – łączymy cyfrowe tokeny z fizycznym produktem. Prototyp już teraz robi wrażenie!

Displate Nifties będzie siostrzaną platformą dla Displate.com, natywną dla świata Web3. Ten świat wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, ale wierzymy, że zmieni sposób, w jaki korzystamy z internetu i… posiadamy aktywa. Oprócz rozwoju samej technologii, w tym roku musieliśmy nauczyć się nowych kanałów i narzędzi, z których korzystają kolekcjonerzy NFT.

To dopiero pierwszy krok w rozwoju naszej cyfrowej usługi biznesu. Już wiemy, że nie ostatni. Przez ostatnie lata rozwijaliśmy Displate jako platformę dla kolekcjonerów plakatów drukowanych na metalowych blachach. Zyskaliśmy całe rzesze wiernych fanów. Dziś patrzymy na nasze plakaty jak na jedno z mediów, które umożliwia wyrażanie swoich pasji. A my chcemy być platformą numer jeden dla kolekcjonerów z całego świata.

Design Studio

W centrum naszej uwagi dalej pozostają Displate’y, czyli metalowe postery. W tym roku zanotowaliśmy kolejny rekord sprzedaży. Od początku istnienia firmy sprzedaliśmy ich ponad 5 mln – z czego blisko 3 miliony w ciągu jednego roku. Dla porównania, w lipcu 2020 świętowaliśmy przekroczenie 2 milionów sprzedanych plakatów, a w czerwcu 2019 – pierwszego miliona. Po 6 latach działalności.

Cały czas inwestujemy w fizyczne produkty. Niedawno powołaliśmy Design Studio – zespół, który odpowiada za ich rozwój. Mówimy o metalowych plakatach, akcesoriach do nich, a także zupełnie nowych fizycznych produktach. Design Studio zajmie się projektowaniem graficznym, wzornictwem przemysłowym i projektowaniem opakowań. Wspólnie z działem Produkcji będzie głównym filarem nowoczesnego centrum badawczo-rozwojowego.

2022, nadchodzimy!

Rok 2021 był silnie naznaczony rozwojem wewnątrz organizacji. Zmiany być może nie były widoczne gołym okiem, ale stanowiły fundament dla naszych prac przez kolejne lata. Ich efekty wszyscy zobaczymy już wkrótce. W przyszłym roku uruchomimy Displate Nifties, czyli naszą platformę dla NFT. Planujemy wprowadzić do sprzedaży nowe akcesoria dla naszych plakatów, a być może uchylimy też rąbka tajemnicy i powiemy więcej o fizycznych produktach.

Będziemy dalej inwestować w nasz zespół. Uruchamiamy Displate Leadership Academy – program szkoleń dla naszych liderów i managerów. Nie jesteśmy już małym startupem, który walczy o przetrwanie. Ugruntowaliśmy naszą pozycję na rynku i walczymy o status lidera wśród platform dla kolekcjonerów.

 

Autor: Mateusz Godala, CEO Displate