Startup Ubrania do Oddania pozyskał 1,5 mln zł. Chce umożliwić markom modowym wejście na rynek secondhand

startup ubrania do oddania pozyskal 15 mln zl chce umozliwic markom modowym wejscie na rynek secondhand
Udostępnij:
Prywatni inwestorzy z branży fashion i liderki zrównoważonego rozwoju na pokładzie Ubrania do Oddania. Startup pozyskał 1,5 mln złotych w rundzie pre-seed. Przekona Polaków do ubrań secondhand, a marki odzieżowe do zrównoważonej mody, na której da się zarobić.

Ubraniadooddania.pl pomagają pozbyć się zalegającej w szafach odzieży i dać jej nowe życie. Firma chce umożliwić markom modowym wejście na rynek secondhand i przekonuje, że można na tym zarobić. Pomysł stworzenia w Polsce cyrkularnego rynku odzieży używanej, który wpisuje się w globalne trendy, wsparło aż 8 prywatnych inwestorów, w tym liderzy branży fashion, m.in. Zofia Dzik inwestorka w projekty ważne społecznie, założycielka HumanitesInstitute oraz niezależny członek  Rad Nadzorczych w wielu spółkach, m.in.CCC, Tomasz Ciąpała założyciel i CEO marki odzieżowej Lancerto, a także Grzegorz Pilch wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG marek Vistula, Wólczanka. W gronie inwestorów znaleźli się też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas). Pozyskane środki w kwocie 1,5 mln złotych pozwolą m.in. rozwinąć współpracę z markami, zwiększyć zbiórki odzieży, a także zbudować pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików secondhand.

– Potencjał rozwoju Ubrania do Oddania określają m.in. globalne trendy w zakresie gospodarki cyrkularnej i zrównoważonej konsumpcji odzieży oraz dynamicznie rosnąca moda na secondhand, potęgowana ideami zero waste i sustainable fashion, która wystrzeliła w górę podczas pandemii i związanego nią kryzysu – podkreśla Tomasz Ciąpała, jeden z inwestorów Ubrania do Oddania.

Według GUS rynek odzieży używanej w Polsce wart jest blisko 6 mld złotych rocznie, a w „lumpeksach” ubiera się ponad 10 mln dorosłych Polaków. Jednocześnie już teraz platforma ubraniadoddania.pl posiada więcej aktywnych użytkowników niż przed pandemią. Tylko w tym roku Polacy przekazali do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO średnio 1,5 tony ubrań dziennie.

Posprzątać po fast fashion

Startup chce wprowadzić cyrkularny model działania i umożliwić markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortownia i autorski proces CLEAR Sorting, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu.

– Nie sprawimy, że branża fast fashion zacznie produkować mniej, ale pomożemy jej dostrzec wartość secondhand i sprzątać po sobie. Dzięki nam każda marka odzieżowa może czerpać zyski z ponownej sprzedaży wyprodukowanych wcześniej ubrań czy obuwia i jednocześnie działać bardziej odpowiedzialnie podkreśla Zosia Zochniak, pomysłodawczyni  i współzałożycielka Ubrania do Oddania.

Na upcycling odzieży i sprzedaż ubrań secondhand zdecydował się ostatnio amerykański gigant odzieży outdorowej – Patagonia. Przejście z e-commerce na re-commerce sprawiło, że firma stała się marką nr 1 w USA pod kątem zaufania w 2021 roku.

Ubrania do Oddania nie zwalniają tempa mimo pandemii. Startup intensywnie rozwija własną markę odzieży z upcyclingu „Love Second Chance”, sortownię w autorskim modelu CLEAR Sorting oraz fundrisingową platformę do zbiórek odzieży online. Firma chce też zrewolucjonizować e-commerce, wprowadzając „Fair boxy”, dzięki którym klienci e-sklepów mogą spakować do kartonów po zakupach online zbędną odzież i przekazać ją do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO.

Za sukcesem spółki stoi także mocny zespół ekspertów ds. zrównoważonej mody. W ostatnim czasie dołączyły do niego Katarzyna Zajączkowska – projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda, która w UDO odpowiada za strategię mody cyrkularnej dla marek odzieżowych oraz Anna Pięta – współautorka MudaTalks i liderka zrównoważonego rozwoju wg Forbes Women.

Pozycję startupu dodatkowo umacniają partnerstwa z firmami technologicznymi, jak Electrolux, przy współpracy, z którym powstał projekt „Noś dłużej”, w ramach którego powstanie sklep internetowy z wyselekcjonowaną odzieżą z drugiego obiegu oraz wakacyjny pop-upstore w jednym z nadmorskich kurortów.