W tym roku szczególnie mocno wybrzmiały tematy bliskie środowisku startupowemu – o tym, czy w Polsce można prowadzić biznes z misją, i jak łączyć impakt społeczny z rentownością, dyskutowali finaliści programu InCredibles Sebastiana Kulczyka. Rozmowa doskonale wpisała się w przesłanie konferencji, że technologia ma sens tylko wtedy, gdy służy człowiekowi.
Startupy z misją – rozmowy o wartościach i wyzwaniach
W panelu dyskusyjnym „Hackowanie tradycji, czyli jak polskie startupy łamią schematy” głos zabrali Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Talenti.pl), Michał Matuszewski (AILIS), Robert Kukułowicz (USE WASTE) i Katarzyna Goch (iYoni). Dyskusję prowadził Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments i koordynator programu InCredibles Sebastiana Kulczyka.
Rozmówcy zastanawiali się, czy Polska to dobre miejsce do rozwijania startupów z misją oraz jak w realiach krajowego ekosystemu innowacji pogodzić ambicje biznesowe z wartościami społecznymi. Paneliści zgodnie przyznali, że mimo wyzwań – od biurokracji po presję inwestorów – w Polsce można budować firmy oparte na wartościach i realnym wpływie.
Jak podkreśliła Katarzyna Goch, misyjność to nie wymówka, lecz źródło motywacji, a Agnieszka Czmyr-Kaczanowska dodała, że rozwiązywanie problemów społecznych przy użyciu narzędzi biznesowych wymaga głębokiego zrozumienia i daje ogromną satysfakcję. Dyskusja zakończyła się wspólnym wnioskiem: polskie startupy są coraz dojrzalsze, świadome i gotowe współtworzyć przyszłość gospodarki opartej na innowacjach, odpowiedzialności i empatii.
Technologia w służbie człowieka
Podczas 9. edycji Masters & Robots w centrum uwagi znalazł się człowiek – jego rola w cyfrowych przemianach, odpowiedzialność za kierunek rozwoju technologii i umiejętność współpracy w nowym świecie pracy. Jak podkreśla Jowita Michalska, CEO Digital University i inicjatorka konferencji:
– W odróżnieniu od poprzednich obecna rewolucja technologiczna zaciera różnice między tym, co fizyczne, cyfrowe i biologiczne. Zakłóca wszystkie sektory na świecie, a jej skala i złożoność spowodują skutki, jakich ludzkość nigdy nie doświadczyła w tak krótkim czasie. Nie wiemy, jak się rozwinie, ale jest jasne, że reakcja na nią musi być zintegrowana i globalna – od sektorów publicznych i prywatnych, przez naukę, po społeczeństwa. I to my, ludzie, powinniśmy ją tworzyć i projektować, żeby to technologia służyła nam, a nie odwrotnie.
W podobnym tonie wypowiadał się obecny na wydarzeniu minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski. – Cyfryzacja musi obejmować każdego obywatela – każdy ma prawo po równo korzystać z dóbr cyfrowej przemiany. W ten sposób zaprojektowaliśmy strategię Ministerstwa Cyfryzacji. Obejmuje ona trzy obszary: państwo, gospodarkę i ludzi – oraz współpracę między nimi – powiedział Gawkowski.
Człowiek, algorytmy i przyszłość, którą możemy zaprojektować sami
W pierwszym dniu konferencji prof. Marek Kowalkiewicz, światowy autorytet w dziedzinie gospodarki cyfrowej i sztucznej inteligencji, przekonywał, że warto oddelegować znaczną część naszej pracy algorytmom. Z kolei Supreet Singh Manchanda, inwestor i CEO Raiven Capital, podkreślał, że AI potrzebuje nas dużo bardziej, niż nam się wydaje.
Jednym z najbardziej inspirujących momentów wydarzenia było wystąpienie Frederika G. Pferdta, byłego Chief Innovation Evangelist w Google, który zachęcał uczestników do refleksji nad tym, jak chcą kształtować swoją przyszłość i wziąć ten proces w swoje ręce. – Przyszłość to nie technologia. To uczucie, którego wszyscy chcemy doświadczyć – mówił Pferdt w rozmowie z Przemkiem Gdańskim, CEO BNP Paribas Bank Polska.
Wnioski z tegorocznej edycji są jasne – potrzebujemy nie tylko nowoczesnych narzędzi i technologii, ale przede wszystkim odpowiedzialności, empatii i refleksji. Bo prawdziwa transformacja zaczyna się w człowieku.
Liderzy innowacji wspierają Masters & Robots
9. edycję konferencji Masters & Robots wsparły czołowe instytucje publiczne i firmy działające na rzecz rozwoju i wdrażania nowych technologii. Wśród nich: Ministerstwo Cyfryzacji, BNP Paribas Bank Polski, InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, Kulczyk Investments, Interzero, IKEA, VeloBank, Hewlett Packard Enterprise i Intel, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Centralny Ośrodek Informatyki, Mastercard, InPost, BLIK, Synektik, Rockwell Automation, BCG Platinion, Edenred, Nationale-Nederlanden, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, PZU, Baza Usług Rozwojowych, Polski Fundusz Rozwoju i Poczta Polska.
Patroni Honorowi: Minister Edukacji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Prezydent miasta stołecznego Warszawy.