W kwietniu do naszej bazy startupów zgłosiło się 14 projektów. Nasi jurorzy tradycyjnie wybrali ten jeden najlepszy i dali startupom cenny feedback.
W trzeciej odsłonie naszego cyklu wytypowaliśmy 7 startupów – ZaplanujReklame.pl, DevRates.com, ZdamyTo.pl, MyCenturio.com, DocWin.com, Ekożercy.pl oraz Limtel.pl. Tym razem, nasze grono ekspertów oceniających projekty liczyło 4 osoby. W poprzedniej edycji „Startupów przy tablicy” zwyciężyły dwa projekty – Gurupa.pl oraz Flexpi.com. Jak było tym razem? Który startup zdobył największe uznanie?
Oto komentarze jurorów:
Łukasz Parafianowicz, ekspert ds. inwestycji Poznańskiego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości
Zawsze z prawdziwą przyjemnością pochylam się nad ciekawymi projektami, dlatego dziękuję bardzo autorom zestawienia za pamięć i kolejne zestawienie startupów.
ZaplanujReklame.pl – przyznam, że mam mieszane odczucia względem pomysłu. Z jednej strony za projektem stoi inwestor prywatny z ciekawym networkiem, z drugiej nie mam osobiście przekonania do tego typu portali. Niespecjalnie czuję też zakupy grupowe w modelu B2B. Są to jednak moje osobiste przemyślanie, pod którymi nie wszyscy muszą się podpisywać. Fakt jest jednak taki, że portal już na starcie wypełniony jest pewną ilością ofert, do których łatwo dotrzeć. Myślę, że całość contentu może być interesująca dla ludzi z branży marketingowej oraz dla właścicieli mniejszych firm, którzy poszukują usług w dobrej cenie.
DevRates – portal zaspokajający konkretne potrzeby użytkowników, co jest zawsze dużym plusem dla każdego projektu. Jeśli do tego dodamy ciekawy i przejrzysty layout strony, to mamy całkiem ciekawy produkt. Realnej wartości contentu nie jestem w stanie ocenić. Nie wiem również, na czym dokładnie pomysłodawcy chcą zarabiać. Ocena więc dotyczy ogólnego pomysłu i wykonania.
Mycenturio.com to bardzo ciekawy produkt i przyznam, że chętnie przyjrzałbym się mu bliżej w ramach funduszu. Produkt dobry i bardzo ładnie opakowany, dobry model biznesowy i do tego bardzo duża grupa docelowa. Pomysłodawców, jeśli są zainteresowani pozyskaniem finansowania, zapraszam do kontaktu.
ZdamyTo – bardzo fajny pomysł. Myślę, że osób zainteresowanych treściami zawartymi na portalu będzie bardzo dużo. Nie mnie oceniać, czy ich wartość merytoryczna przyczyni się do tego, że prościej będzie można zdać egzamin, jednak faktem jest, że grupa docelowa portalu jest bardzo duża. Jeśli pomysłodawcy udowodnią skuteczność, to sukces może być całkiem spory.
DocWin – czyli kolejna usługa w chmurze. Bez pełnego przetestowania produktu, ciężko powiedzieć, czym konkretnie rozwiązanie różni się do konkurencji. Po niedawnej awarii serwerów pewnej firmy wydaje mi się, że ponownie trzeba zweryfikować możliwości zastosowania chmury do zbierania wrażliwych danych. W mojej ocenie nie jest to rozwiązanie do końca bezpieczne, pomimo iż 100% danych udało się firmie odzyskać. Fakt jest jednak taki, że coraz więcej usług przenoszonych jest do chmury i raczej ten trend się utrzyma. Przyznaję średnią ocenę, ale tylko przy założeniu że poziom bezpieczeństwa danych jest bardzo wysoki.
Ekożercy – ekoportal jakich wiele, przy czym średnio wykonany o niewielkiej ilości contentu. „Eko” jest ciągle w modzie, ale to już chyba nie te czasy, gdzie Polacy rzucali się na wszystko, co było ekologiczne. Oczywiście świadomość tego co jemy i kupujemy jest coraz większa, jednak edukowanie ludzi poprzez taki portal niewiele zmieni. Idea nie jest zła, gorzej z wykonaniem oraz (pewnie) z monetyzacją. Również nazwa wydaje się być średnio szczęśliwa i ja nie chcę być nazywany ekożercą, mimo że zwracam uwagę na to co jem.
Limtel.pl – bardzo ciekawy projekt. Widać, że stopień zaawansowania prac jest większy niż w przypadku innych ocenianych startupów. Zakres usług robi wrażenie, ale stanowi też pewne zagrożenie dla firmy, która może mieć problemy z wypromowaniem każdego z produktów. Jest to kolejny projekt, nad którym chętnie pochyliłbym się w ramach funduszu.
Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka, Startup School
W tym miesiącu startupy były bardzo zróżnicowane. Cieszy mnie to, że każdy próbuje znaleźć swoją własną niszę i model biznesowy. Moimi faworytami z kwietnia zostały Mycenturio.com i Limtel.pl. To co mają ze sobą wspólnego to to, że oba posiadają uzasadnione biznesowo usługi, oba są b2b, stawiają na zaawansowane rozwiązania technologiczne. Na dodatek świetnie się prezentują. Obie strony www skutecznie zachęcają klienta do zapoznania się z ofertą i jasno prezentują oferowane usługi za pomocą tourów lub przewodników.
Dominik Kaznowski, niezależny konsultant
Większość zgłoszonych projektów odwołuje się do technologii czy szeroko rozumianych zastosowań biznesowych, w tym marketingu i reklamy. Projekt Ekożercy skierowany jest do znacznie szerszej grupy odbiorców i dotyczy problemów grupy istniejących w świecie fizycznym. Pełni również funkcję edukacyjną – prezentując dużą ilość kategorii produktów ekologicznych. Ciekawym aspektem Ekożerców jest również to, że bazuje na treściach komercyjnych (informacje o produktach), które są pożądane zarówno przez konsumentów jak i przedsiębiorców. Daje to w przyszłości wiele możliwości komercjalizacji i monetyzacji. Dodatkowo potencjalna grupa użytkowników jest dosyć homogeniczna, co daje szansę na budowę społeczności wokół serwisu.
Łukasz Młodyszewski, Global Business Development Manager AIP Business Link
Oceny dokonuję na podstawie tego, co widzę w opisie i na stronie produktu, spędzając na produkt ok. 20-30 minut. Bez możliwości ‘przesłuchania’ właścicieli, oceny są dość subiektywne. Koncentruję się głównie na aspektach biznesowych jak i potencjale do wyjścia na rynki zagraniczne.
ZaplanujReklame.pl – pomysł jest ok, aczkolwiek problemem będzie (jak zawsze) zdobycie masy krytycznej. Nie jestem też pewien, czy nie chcecie zrobić zbyt wielu rzeczy na raz, zamiast skupić się najpierw na konkretnym segmencie rynku… jest to jeszcze potęgowane przez ‘ciężki’ i mało przejrzysty UX strony.
DevRates.com – ciekawy pomysł, fajne wykonanie. Ale – ‘where is the money?’ i po drugie, czym różnicie się od Ohloh.com? Przy czym, macie potencjalnie możliwość rozwoju za granicą, gdzie open source jest zdecydowanie bardziej wspierany (często przez fundacje) niż w Polsce.
ZdamyTo.pl – fajne wykonanie i potencjał na ‘chwycenie’ przez rynek jest. Niestety, ale wiele elementów wymaga mocnego dopracowania, m.in: mało zachęcająca oferta czysto marketingowo jak i biznesowo (może trochę bardziej w kierunku white label?). Zauważyłem też totalny brak SEO – nie udało mi się znaleźć strony w Google poprzez wyszukiwanie słów kluczowych.
MyCenturio.com – rynek na bezpieczeństwo w sieci jest ogromny, ale niestety, projekt zupełnie do mnie nie trafił. Ostatni wpis na FB z końca kwietnia i wersja testowa też zadziałać nie chciała.
DocWin.com – pomysł dość ciekawy, aczkolwiek nie nowy. Rynek na takie usługi też jest. Niestety, dziwi brak szczegółowego opisu jak i gdzie przechowywane są dane. Brak integracji z CRM i innymi rozwiązaniami (które posiada konkurencja). Brak aktywności na FB. No i Epson właśnie wprowadził takie rozwiązanie do swoich drukarek za darmo.
Ekożercy.pl – zainteresowanie ekologicznymi produktami w Polsce rośnie i jest to świetny moment dla takiej platformy. Bardzo brakuje mi możliwości bezpośredniego zamawiania produktów od sprzedawców (a’la Amazon). Niestety, ale także słabe SEO.
Limtel.pl – serwis moim zdaniem wykonany lepiej od konkurencji i wydaje się być łatwiejszy w obsłudze. Dodatkowe punkty za nastawienie się na rynki zagraniczne i pozyskanie międzynarodowych klientów! Nie bardzo mam się specjalnie do czego przyczepić, tak więc będzie to moja pierwsza ‘6’. Gratuluję! 🙂
Jak widać, wyniki są bardzo zróżnicowane. Dwóm startupom udało się uzyskać najwyższą notę, było sporo dwójek i trójek. Ostatecznie Limtel.pl zdobył najlepsze oceny od jurorów (średnia 4,5) i zwyciężył w kwietniowej edycji „Startupów przy tablicy”. Gratulujemy!