- Branża: grafika i design
- Finansowanie: własne
- Model biznesowy: freemium
O serwisie Codemarket.pl rozmawiamy z Hubertem Gawrońskim.
Czym jest Wasz projekt?
Codemarket.pl jest platformą skupiającą w jednym miejscu osoby zajmujące się projektowaniem grafiki. Każdy odwiedzający może w szybki i łatwy sposób przejrzeć dostępną bazę wykonawców, by następnie skontaktować się z wybranymi osobami i ustalić szczegóły zlecenia. Sam pomysł, jak to często bywa, wziął się z potrzeby. Niejednokrotnie sami szukaliśmy web designerów i znalezienie grupy osób o zbliżonych umiejętnościach, pracujących za zbliżoną stawkę było zbyt czasochłonne. Dlatego też zainspirowani sukcesem Sortfolio postanowiliśmy stworzyć podobną usługę na rynku krajowym.
Jaki problem rozwiązujecie?
Dotychczas znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego grafika było równoznaczne z dużą stratą czasu. Dzięki utworzeniu obszernej bazy specjalistów znacznie przyspieszyliśmy ten proces, a także zwiększyliśmy jego efektywność. Możliwość precyzyjnego określenia parametrów wyszukiwania, takich jak budżet, lokalizacja pozwala już w kilka sekund otrzymać przefiltrowaną listę osób wraz z przykładowymi pracami, danymi kontaktowymi.
Istnieją już serwisy podobne do Waszego m.in. wspomniane powyżej Sortfolio i polski Listed.pl. Co jest Waszą przewagą?
Sortfolio to serwis z niezwykle rozbudowaną bazą użytkowników, lecz jest on skierowany głównie do odbiorców z krajów anglojęzycznych. Promocja strony praktycznie nie wychodzi za obszar Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz Wielkiej Brytanii. Z tego powodu na Sortfolio ilość ogłoszeń naszych rodaków jest znikoma, a sam serwis pozostaje nieznany dla większości tutejszych konsumentów.
Codemarket zatrudnia zespół kreatywnych ludzi stojących za rozwojem serwisu. Nie jest to tak jak w przypadku Listed, projekt stworzony hobbystycznie, który miał być odskocznią od codziennej pracy. Z tego względu nie traktujemy Listed.pl jako konkurencji, a wręcz przeciwnie chętnie nawiążemy z nimi w przyszłości współpracę 😉
Innej konkurencji działającej w podobny sposób brak. Są oczywiście serwisy działające na zasadzie zleceń (Oferia, Favore), lecz działają one w odmienny sposób i skierowane są bardziej do grafików amatorów. Tworząc Codemarket wzięliśmy pod uwagę wszystkie braki zaobserwowane u konkurencji i dlatego uzyskaliśmy serwis dostosowany do wymogów i potrzeb polskiego konsumenta.
Jaki jest Wasz model biznesowy? Jakich przychodów się spodziewacie?
Codemarket.pl oparty jest na modelu freemium. Standardowe ogłoszenia są w pełni darmowe i dostępne dla każdego. Oferujemy również tzw. „Pakiet Profesjonalista”, który różni się m.in. 4 razy większym formatem ogłoszenia, możliwością dodania aż 6 slajdów swoich prac oraz wyświetlaniem zawsze nad ogłoszeniami darmowymi. Jeśli chodzi o przychód, nie traktujemy Codemarket jako kolejnego źródła dochodu czy wręcz projektu mającego utrzymać naszą spółkę. Serwis powstał jako jeden z projektów, które realizujemy, przedsięwzięcie mające na celu wzbogacić nas o nowe doświadczenia. Docelowo chcemy, aby przychód pokrył koszty utrzymania serwisu oraz pozwolił na rozszerzenie działań marketingowych.
Kto stoi za projektem?
Zespół czuwający nad projektem to ludzie młodzi, ambitni i głodni nowych wyzwań. Dzięki ich ogromnemu zaangażowaniu i profesjonalnemu podejściu do pracy każde przedsięwzięcie okazuje się być sukcesem, który przyczynia się do rozwoju firmy. Warto również dodać, że choć naszą domeną jest branża informatyczna, posiadamy też ogromne doświadczenie w zakresie marketingu.
Na jakim etapie jest projekt? Jakie macie obecnie wyniki?
Serwis online obecny jest dopiero od 2 tygodni, a dostępna wersja posiada póki co podstawowe funkcjonalności. Na bieżąco pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które ułatwią pracę zarówno osobom zamieszczającym swoje ogłoszenia, jak i odwiedzającym Codemarket. Niedawno zakończyliśmy pierwszy etap, polegający na zebraniu startowego contentu, który pozwoliłby nam na reklamowanie Codemarket. Wziąwszy pod uwagę fakt ograniczonych działań marketingowych, w serwisie znajduję się już ok. 80 ogłoszeń, liczba dziennych wyświetleń serwisu dochodzi do 700, a unikalnych użytkowników do 200 (dane przed publikacją wywiadu). W ramach ciekawostki dodam jeszcze, że kilka osób otrzymało już pierwsze oferty współpracy, także zachęcamy zainteresowane osoby do zamieszczania własnych ogłoszeń, ponieważ już na tym etapie serwis budzi zainteresowanie.
W jaki sposób projekt jest finansowany?
Projekt jest w pełni finansowany z naszego własnego budżetu. Nie posiadamy żadnych zewnętrznych inwestorów, co zapewnia nam całkowitą swobodę przy jego realizacji.
Jakie są plany rozwoju Codemarket.pl?
Już wkrótce zaczniemy agresywną kampanię marketingową, obejmującą nie tylko działania w internecie, ale także w innych mediach. Nawiązaliśmy również współpracę z kilkoma serwisami zrzeszającymi projektantów i na łamach ich stron będziemy organizować kreatywne konkursy dla grafików – aktualnie jeden jest w trakcie, a do wygrania jest tablet graficzny oraz kody do Pakietu Profesjonalista. Ponadto aktywnie pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami zarówno dla odwiedzających serwis, jak i dla samych grafików, m.in. takimi, które pozwolą monitorować popularność wśród innych firm lub odwiedzalność profilu.