To druga odsłona naszego cyklu „Startupy przy tablicy”. Oceniamy w nim projekty, które zgłosiły się do naszej bazy startupów. Tym razem, na tapecie mamy startupy z marca.
Trochę to trwało, głównie z powodów organizacyjnych. W tym czasie zadbaliśmy o nową oprawę graficzną i zmieniliśmy skład jurorski. Oprócz Łukasza Parafianowicza i Tomasza Łaseckiego, którzy oceniali startupy w lutowej edycji, pojawiły się trzy nowe twarze – Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka, Dominik Kaznowski i Łukasz Młodyszewski. Mamy nadzieję, że opłacało się czekać.
Laureatem lutowej edycji „Startupów przy tablicy” był ratomat.pl, który zdobył największe uznanie jurorów, zyskał cenny feedback i tygodniową emisję reklamy na łamach naszego serwisu. Kto wygrał tym razem? Wyniki przedstawiają się następująco:
Oto komentarze jurorów:
Łukasz Parafianowicz, ekspert ds. inwestycji Poznańskiego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości
Kiedy otrzymałem kolejne zestawienie startupów do oceny, to pierwsze co mi przyszło na myśl to to, że idzie lato – czas relaksu i odpoczynku. To chyba po części widać w zestawieniu, dlatego postanowiłem podejść do tematu z większym luzem niż zazwyczaj.
I tak idąc od początku mamy projekt „Gurupa”. Pomysłodawcy idą w ciekawy temat rzeczy unikatowych, designerskich. Bez wątpienia rynek na tego typu produkty/usługi rośnie. Problemem może być jednak rozwój biznesu oraz jego promocja. Już teraz istnieje spora konkurencja (bo postrzegam to jako miejsce, gdzie kupię (jako klient) unikatowy produkt, element wystroju wnętrza). Jeśli zespół szybko nie wymyśli, czym konkretnie wyróżni się ich portal, projekt może szybko się zakończyć nie wspominając o tym, że nie jest to case pod inwestycję funduszu.
Projekt „Flexpi” odbieram bardzo pozytywnie, do tego stopnia, że chętnie bym porozmawiał z Pomysłodawcami w ramach funduszu powołanego przez PAIP. Oferta skierowana do konkretnej grupy docelowej, produkty przydatne w branżach które szybko się rozwijają i docenią każde rozwiązania przyspieszające i ułatwiające developing. W mojej ocenie całkiem ciekawy projekt.
Kolejny startup w zestawieniu to „Mulitpla”. Zawsze należy w pewien sposób docenić startupowców z misją, a zakładam że twórca tego projektu ma konkretny, taki trochę społeczny, cel. Niestety nie udało mi się sprawdzić jakości samego produktu, jednak z punktu widzenia funduszu projekt wydaje mi się mała atrakcyjny. Niewielkie bariery wejścia, ilość substytutów, to największe słabe punkty projektu. Jeśli jednak sam produkt jest naprawdę bardzo dobry, to myślę że uda się na tym zarobić pieniądze większe, niż na etacie nauczyciela.
„Tupytaj” to kolejne miłe zaskoczenie w zestawieniu. Przemawia do mnie pomysł, który daje możliwość zastosowania kilku modeli przychodowych. Portal jest młody i widać, że brakuje na nim jeszcze życia, ale jestem przekonany że przy odpowiednim zaangażowaniu (środków i czasu) uda się go „ożywić”. Chętnie zapoznałbym się ze szczegółami projektu, bo przyznam że bardziej widzę go w kontekście aplikacji mobilnej niż portalu webowego.
Ponieważ w przypadku projektu „WEBtrader” nie miałem okazji zapoznać się z samym produktem ani z opisem osób zaangażowanych w projekt postanowiłem wystawić ocenę 3,5. W przypadku jednak, gdyby w wyniku analizy wyszło, że produkt jest bardzo dobrze przygotowany, a zespół posiada odpowiednie kwalifikacje sprzedażowe (czytaj kontakty) oraz pierwsze wdrożenia referencyjne, to chętnie podniosę ocenę do 4,5 i spotkam się z zespołem.
Na koniec pozostało „Just say it!” Fajna, miła i dobrze wykonana gra. Nic dodać, nic ująć.
Tomasz Łasecki, menedżer ds. projektów Inwestycyjnych Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości, Sieć Aniołów Biznesu Amber
Jak zwykle gratulacje dla wszystkich zespołów. Poziom tym razem wysoki, ale trzeba wybrać.
Najciekawsza jest gurupa.pl, choć wchodząc na serwis trudno ocenić na ile to biznes, a na ile inicjatywa promująca artystów. Kluczowe jest zbudowanie skali i przychody, ale z opisu wynika, że zespół ma wiele scenariuszy rozwoju.
Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka, Startup School
Spośród szóstki zaprezentowanych startupów moją uwagę przykuła głównie Multipla.eu, która posiada ciekawy i jasno zdefiniowany produkt. Duży plus za naprawdę jakościowe podejście do contentu – to rzadkie w dzisiejszych czasach. Przyjemnością było dla mnie skorzystanie z lekcji demo. Walor edukacyjny niezaprzeczalny – nie tylko ćwiczyłam język angielski, ale dodatkowo też dowiedziałam się czegoś nowego o Gdańsku 🙂
Niestety nie udało mi się dostać do serwisu WEBTrader.com.pl. Pod koniec maja, 24h po wysłaniu formularza ze zgłoszeniem do testów, otrzymałam informację, że moje zgłoszenie zostało przyjęte i w ciągu kolejnych 24h usługa zostanie skonfigurowana. niestety do tej pory nie otrzymałam dostępu do serwisu.
Dominik Kaznowski, niezależny konsultant
Najbardziej przekonują mnie startupy, które wykraczają poza tematykę technologiczną i biznesową. Internet jest dla zwykłych ludzi. Zajmując się zawodowo siecią, często twórcom startupów umyka to, że świat składa się z wielu różnych elementów. Wiele z pomysłów powiela znane już rozwiązania lub próbuje zaspokajać takie potrzeby, które można realizować w już istniejących narzędziach.
Moim zdaniem najfajniejszym pomysłem jest Gurupa, która odpowiada na potrzeby twórców i odbiorców wyczulonych na piękno – co w czasach internetu i kopiowania tego co dostępne w Google Images, nie wydaje się takie oczywiste. Ten pomysł jest czymś innym – nie wypływa z obserwacji sieci, ale analizy świata jako całości, jego przemian.
Łukasz Młodyszewski, Global Business Development Manager AIP Business Link
Niestety nie miałem okazji ‘przesłuchać’ teamów, tak więc oceny i komentarz są reakcją na to, co widzę w opisie i na stronie produktu. Koncentruję się głownie na aspektach biznesowych.
Krótko o każdym z projektów:
- Gurupa – duży plus za pozyskanie sporej liczby autorów i wynegocjowanie dobrych stawek z drukarniami. Limitowane edycje dzieł są zdecydowanie plusem, aczkolwiek boli jednak brak angielskiej wersji strony.
- Flexpi – nie jestem programistą, tak więc oceniam trochę w ciemno. Zastanawiam się na ile projekt w tym momencie pozwala zaoszczędzić czas vs koszt, oraz na ile większe studia developerskie będą zainteresowane zewnętrznym systemem. Niemniej, ciekawy projekt i warto go obserwować.
- Multipla – technologia jest tu zdecydowanym plusem, aczkolwiek ogromna konkurencja, jak rozumiem dość kosztowna i czasochłonna produkcja kolejnych odcinków oraz jednoosobowa firma ograniczająca dość mocno prędkość rozwoju trochę mnie niepokoi. Fajna podstawa, ale wymaga sporo pracy od strony grywalizacji i potencjalnie modelu biznesowego. Jestem ciekaw jak wygląda konwersja w tej chwili…
- TuPytaj – dobrze wykonana strona. Pomysł nie jest innowacyjny i widziałem już kilkanaście podobnych, mało skalowalny (chyba, że przy ogromnych środkach finansowych). Do mnie niestety, ale nie trafia.
- WEBTrader – bardzo dojrzały produkt pod względem zarówno modelu biznesowego jak i wykonania, brawa za stronę ‘jak to działa’, gdzie nawet taki laik jak ja, dowiedział się o co chodzi! Aczkolwiek duży znak zapytania przy konkurencji – co z SalesForce?
- Just Say It! – kolejna wersja Taboo. Nie bardzo widzę tutaj model biznesowy, nie jestem też pewien czy sama możliwość kreowania nowych kart jest wystarczająca aby przyciągnąć rzeszę użytkowników. Rynek Chiński mógłby być tutaj być jakąś opcją, aczkolwiek apka jest bardzo łatwa do skopiowania…
Wynik jest bardzo ciekawy. Dwa startupy uzyskały najwyższą średnią ocen. Chodzi o Gurupa.pl i Flexpi.com, które w skali 1-6 zostały ocenione na 3,8. To właśnie te projekty okazały się najlepsze w marcowej edycji „Startupów przy tablicy”. Gratulujemy!