„Stawiamy na innowacyjne projekty z branży healthcare” – ruszyły zgłoszenia do Venture Day

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

„Stawiamy na innowacyjne projekty z branży healthcare” – ruszyły zgłoszenia do Venture Day

Udostępnij:

Wsparcie zespołu doświadczonych ekspertów, feedback do projektu, a nawet do 12 milionów dofinansowania pomysłu – wszystko to można uzyskać w ramach pierwszej edycji Venture Day. Program jest wspólną inicjatywą światowego lidera w branży biofarmaceutycznej Takeda i funduszu Venture Capital YouNick Mint. O założeniach Venture Day, innowacjach w branży medycznej i współpracy ze startupami rozmawiamy z Danielem Koputem, Head of Innovation and Strategy Department w Takeda Pharma.



Wraz z YouNick Mint organizujecie inicjatywę dla startupów pt. Venture Day. Zanim o niej porozmawiamy, proszę powiedzieć, jakie są dotychczasowe doświadczenia Takeda Pharma we współpracy ze startupami?

Na poziomie globalnym Takeda posiada wiele takich doświadczeń. W Polsce zaczęliśmy je zbierać, widząc olbrzymi potencjał, jaki tkwi w startupach oraz współpracy z nimi. Zależy nam na wdrożeniu nowoczesnych technologii w dziedzinie digital healthcare, aby zapewnić pacjentom większe wsparcie oraz lepszą przyszłość. Aktualnie pracujemy nad projektem w obszarze diagnostyki chorób rzadkich z użyciem AI (sztucznej inteligencji), dzięki któremu chcemy pomóc skrócić długą drogę pacjenta prowadzącą do rozpoznania jego choroby.

Od jakiegoś czasu Takeda globalnie prowadzi fundusz Takeda Ventures, który wspiera inicjatywy w wielu krajach. Dlaczego firma zdecydowała się na taki ruch i kiedy to było?

Takeda prowadzi dwa fundusze: Takeda Ventures (TVi), który koncentruje się na firmach biotechnologicznych i zajmujących się opracowywaniem leków, oraz Takeda Digital Ventures (TDV), który z kolei skupia się na firmach, które działają w obszarze cyfrowych technologii medycznych.

Fundusz TDV powstał na początku 2020 roku i stawia na nowoczesne rozwiązania technologiczne poprzez udział mniejszościowy w firmach, zajmujących się obszarem digital healthcare. Dzięki takim inwestycjom TDV umożliwia dofinansowanym przedsiębiorstwom rozwój technologii zgodny z aspiracjami Takeda w zakresie użycia danych i innowacji. W ten sposób tworzymy bliską relację z firmami, dbając o efektywną współpracę.

Jakie projekty udało się Wam sfinansować?

Zależy nam na inwestowaniu w firmy, a nie projekty. Do tej pory dofinansowaliśmy m.in. przedsiębiorstwo telemedyczne Amwell z siedzibą w Bostonie. Zajmuje się ono kontaktem pacjentów z lekarzami za pomocą wideo z użyciem nowoczesnego oprogramowania. Takeda Digital Ventures stawia także na firmy zajmujące się innowacjami, które mają za zadanie wspierać pacjentów w terapii – Oshi opracowała platformę wspierającą wirtualną opiekę nad dla pacjentami cierpiącymi na złożone choroby układu pokarmowego. O dofinansowanych przez TDV firmach można przeczytać na stronie: https://www.takeda.com/co-robimy/alliances-partnerships/tdv/investment-spotlight/.

Pana zdaniem, z jakimi problemami borykają się twórcy healthtechowych startupów w Polsce?

Zauważyliśmy, że twórcy startupów mają ogromną wiedzę z zakresu technologii, ale mniejsze rozpoznanie w branży medycznej. Często nie wiedzą także, gdzie szukać dofinansowania, dlatego na samym początku pokrywają koszty z własnej kieszeni.

Dodatkowo twórcy healthtechowych startupów zderzają się z ograniczeniami polskiego systemu ochrony zdrowia, przez co innowacje w tym sektorze wdrażane są w zwolnionym tempie. Dzięki pandemii w ostatnim roku nastąpiło wiele zmian, np. powstał Warsaw Health Innovation Hub: unikalna platforma działająca w Europie Środkowo-Wschodniej, stawiająca na współpracę sektora publicznego z biznesem na rynku biotechnologicznym. Pozwala to pozytywnie spojrzeć na przyszłość healthtechowych startupów w Polsce.

Jakich rozwiązań obecnie poszukuje branża medyczna?

Jak już wcześniej wspominałem, ze względu na pandemię branża medyczna przeszła swoistą transformację, w trakcie której postawiła na rozwój narzędzi cyfrowych. Jest to jednak dopiero początek zmian. Na pierwszy plan wysuwa się potrzeba skrócenia ścieżki diagnostycznej. W przypadku chorób rzadkich, na przykład chłoniaka T-komórkowego, od momentu wystąpienia objawów do zdiagnozowania choroby mija nawet siedem lat. Kolejną kwestią jest przeniesienie relacji lekarza i pacjenta do internetu. Pandemia pokazała nam, jak ważne jest to, aby pacjent mógł kontaktować się na bieżąco z lekarzem, a także by miał dostęp do urządzeń, które wspierają jego terapię. Ogromny potencjał tkwi w świecie analityki – za sprawą zbiorów ,,big data” powstają kolejne przełomowe projekty.

Jak Takeda i YouNick Mint wspierają startupy w wypracowaniu innowacyjnych rozwiązań?

Jako Takeda zapewniamy dostęp do globalnej organizacji, która daje możliwość rozwoju pomysłów na szeroką skalę. Dzielimy się również naszą wiedzą ekspercką, jaką zdobyliśmy przez lata funkcjonowania na rynku jako światowy lider w branży biofarmaceutycznej. Natomiast fundusz Venture Capital YouNick Mint wspiera twórców startupów wiedzą i doświadczeniem współpracujących ze sobą od lat praktyków biznesowych.

Proszę powiedzieć, jakie są założenia Venture Day?

Chcemy umożliwić twórcom startupów realizację ich projektów z myślą o poprawieniu sytuacji pacjenta oraz rozwoju służby zdrowia. Spotkania, podczas których będziemy przeglądać projekty inwestycyjne, dadzą pomysłodawcy możliwość otrzymania konstruktywnego feedbacku ekspertów i praktyków biznesowych pracujących w branży medycznej od lat. Venture Day to także platforma wymiany myśli, doświadczeń oraz wzajemnego wsparcia twórców startupów z całej Polski.

Jakich startupów poszukujecie?

Startupów z interesującymi projektami, które pomogą nam wprowadzić innowacyjne rozwiązania technologiczne w branży healthcare.

Na co mogą liczyć uczestnicy Venture Day?

Oprócz feedbacku dotyczącego przedstawionego pomysłu, wsparcia doświadczonych ekspertów oraz dofinansowania nawet do 12 milionów złotych, podzielimy się z pomysłodawcami wybranych projektów uczestnikami naszym know how z zakresu chorób rzadkich. Działamy z sukcesem na globalnym rynku od lat: dlatego jest to niepowtarzalna okazja dla uczestników Venture Day, by lepiej poznać tę branżę.

W jaki sposób startupy mogą zgłosić chęć udziału w Venture Day?

Zapraszamy do wypełniania formularza na stronie Takeda Venture Day. Na zgłoszenia czekamy do 7 listopada.

 

Artykuł powstał we współpracy z Takeda Pharma