Storytelling. Jak mówić o swoim startupie?

Dodane:

Adam Mrowiec Adam Mrowiec

Udostępnij:

Ludzie od setek tysięcy lat przekazują sobie historie. Na początku ustnie, potem zaczęli je malować na skałach, aż do dziś, gdy historie stały się nośnikiem promocji marek – zarówno tych dużych, jak i tych dopiero tworzących się.

Historie, dzięki temu, że nie są tylko zbiorem informacji, ale że zawierają też emocje, są zapamiętywane na dłużej. Przez to niemal każdy wie jak nazywa się młodzieniec, który został wychowany przez wujostwo na małej piaszczystej planecie oraz co wydarzyło się w jego życiu, że ten młodzieniec zasłynął w walce z Imperium.

Historia Luke`a Skywalkera to przykład tzw. historii „od zera do bohatera”. Taka też jest historia startupu utworzonego w 2008 roku przez dwójkę spłukanych gości (Brian Chesky i Joe Gebbia). Powstanie AirBnB to wyjątkowa historia, w którą mało kto wierzy, a jednocześnie wielu niezwykle porusza i inspiruje. 

Być może zastanawiasz się jaka musi być historia, aby skutecznie promowała Twój startup. Jeśli tak, to koniecznie czytaj dalej, w przeciwnym wypadku szkoda Twojego czasu.

1. Przedstaw bohatera, czyli pokaż, że nie jesteś inny, czy wyjątkowy!

Historia AirBnB przykuwa uwagę, bo niemal każdy młody człowiek (grupa docelowa AirBnB) może się z nią utożsamić. Wynika to z prostego faktu: wielu studentów lub osób tuż po studiach boryka się z brakiem pieniędzy. Może ich sytuacja nie jest aż tak dramatyczna, ale są wstanie sobie to wyobrazić. Tak samo jest w historii Luke`a, nim dowiadujemy się, że jest wyjątkowym Rycerzem Jedi reżyser buduje nasze zaufanie do postaci przez pokazanie go jako zwykłego chłopaka z nic nieznaczącej planety.

2. Pokaż problem

Przedstawiając problem ważne jest to, aby był on bardzo wyraźnie uwypuklony. Tak, aby nikt nie miał wątpliwości o co chodzi i, że stanowiło to dla bohatera duże wyzwanie. Opłacenie rachunków kiedy w portfelu nie masz nawet na suchą bułkę? Pokonanie Imperium? Challenge accepted!

3. Zaprezentuj rozwiązanie

Mój młody padawanie, nadszedł czas, abyś zaprezentował światu swoje rozwiązanie. W historii możesz najpierw wskazać wersję „mini”, początkową, a następnie przedstawić jak pomysł ewoluował do obecnego kształtu.

4. Mocny Happy End

Jak wiesz już pewnie z bajek na końcu musi być dobre zakończenie. Nie inaczej jest w przypadku historii marketingowej. Im lepsze zakończenie tym lepiej. Sukces AirBnB napędzał kolejne sukcesy, bo kto nie chciałby się dorobić na swoim „łóżku”, gdy brak mu pieniędzy.

Na koniec chciałbym Cię zaprosić do zapoznania się z wystąpieniem, które spełnia wszystkie te trzy punkty, tak abyś mógł zobaczyć jak powyższą wiedzę można zastosować w praktyce prezentując swój startup:

Adam Mrowiec

Jako przedsiębiorca, marketer i szkoleniowiec, Adam Mrowiec od 2007 roku pomaga budować zyskowne firmy poprzez udoskonalenie działań marketingowych oraz sprzedażowych. Jego celem jest pomagać przedsiębiorcom w osiąganiu życia ich marzeń w zgodzie z biblijnymi wartościami. W czasie swojej działalności pomógł m.in. firmie Intelektualnie.pl dotrzeć od lokalnej działalności do firmy działające w 12 krajach na świecie. Obecnie rozwija markę Doodle Wolf oferującą skuteczne video animacje.