Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Naszym głównym celem na 2020 był produkt i trakcja
Głównym produktowym celem było wypuszczenie nowej wersji i iteracja nad nią aż do momentu, gdy nie stanie się na tyle skalowalna, że będziemy mogli ją sprzedać grupie kolejnych klientów. To też wiąże się z o wiele dokładniejszą definicją klienta i use-casu, na którym się skupiamy.
W trakcji główny fokus był na testowaniu potencjalnych dróg dojścia do klientów i zwiększaniu liczby early-adopters. Czy to poprzez networking, budowanie kontentu czy po prostu przez cold-outreach.
Probe a COVID-19
Chyba nie możemy powiedzieć, że COVID-19 miał na nas duży wpływ. Jeżeli chodzi o nasz plan na ten rok, to pozostał on praktycznie niezmieniony.
Nie ukrywamy, że gdy dowiedzieliśmy się o pandemii, to pewnie jak wiele innych firm, mieliśmy dużo pytań o to, jak COVID-19 wpłynie na naszą działalność i czy możemy zrobić cokolwiek, żeby temu zapobiec.
Na początku 2020 wiele firm IT ograniczyło budżety wydawane na nowe rozwiązania, bo nie mogły przewidzieć, jak pandemiczna sytuacja wpłynie na ich biznes. Z tego powodu mieliśmy parę sytuacji, w których firmy odmówiły nam współpracy. Ale te sytuacje da się policzyć na palcach jednej ręki, więc w ostateczności nie wpłynęło to znacząco na nasz rozwój.
W sektorze rynku, na którym się skupiamy w tym momencie jest wystarczająca liczba firm, które w ogóle nie zostały dotknięte przez pandemię, a nawet zanotowały wzrosty. Myślę, że głównie z tego powodu możemy teraz powiedzieć, że COVID-19 nie wpłynął na naszą działalność i plany.
Mamy gotowy produkt
W 2020 roku wykonaliśmy wiele prac produktowych. W tym momencie mamy produkt, który jest używany przez klientów, dostarcza im wartość i otrzymujemy od nich bardzo dobry feedback. To pokazuje, że produkt jest dość kompletny i już w tym momencie możemy oferować go większej liczbie potencjalnych klientów.
Mamy bardzo dokładną definicję profilu naszego klienta. Z jednej strony już teraz rozumiemy jak skomplikowane jest osiągnięcie tej definicji, bo wymaga wielu iteracji i interakcji z potencjalnymi klientami. Z drugiej to bardzo ważne, bo pomaga skupić się na właściwym segmencie rynku.
Jeżeli chodzi o trakcję to mamy zadowalające rezultaty. Przede wszystkim mamy większą liczbę płacących klientów. Przetestowaliśmy różne sposoby dojścia do potencjalnych firm i mamy lepsze zrozumienie tego, co musimy zrobić, żeby dojść do następnego milestone’u w liczbie klientów.
Plany na 2021 rok
Najważniejszym celem na następny rok jest wzrost liczby płacących klientów i kolejne iteracje produktu. Te dwie rzeczy są w naszym mniemaniu bardzo powiązane. Mamy dużo pomysłów odnośnie tego, co moglibyśmy dostarczyć w następnych iteracjach produktu, ale chcemy dostarczać produkt, który rozwiązuje prawdziwe potrzeby prawdziwych firm. Dlatego w naszym podejściu naturalnie wzrost liczby klientów spowoduje wzrost pracy nad produktem.
Rozważamy pozyskiwanie finansowania, ale to nie jest nasz cel, raczej środek, który pomoże szybciej się rozwijać i pomóc większej liczbie firm.
–
Autorzy: Alex Kulbei i Mike Bugno, założyciele Probe