SugarBuster – nauka przez zabawę w aplikacji dla najmłodszych diabetyków

sugarbuster nauka przez zabawe w aplikacji dla najmlodszych diabetykow
Udostępnij:
Ponad 80 proc. polskich uczniów korzysta z urządzeń mobilnych przynajmniej raz dziennie. Czy smartfon może być dla dzieci narzędziem do nauki? Nowa, darmowa gra SugarBuster pozwala przenieść zdrowe nawyki z wirtualnego świata do prawdziwego życia.

Podawanie insuliny, ciągła kontrola poziomu cukru we krwi, a w plecaku – nieodłączny glukometr, pompa lub pen, glukagon i koniecznie coś słodkiego. Codzienność najmłodszych chorych na cukrzycę typu I różni się od życia ich rówieśników. Choroba wymaga planowania posiłków z wyprzedzeniem oraz podejmowania przez całą dobę decyzji o podawaniu konkretnej dawki insuliny lub zjedzeniu przekąski.

Jedynym możliwym leczeniem jest przyjmowanie insuliny, dbanie o aktywny tryb życia i właściwe odżywianie. Dyscyplina i podporządkowanie każdego dnia określonemu stylowi życia jest trudne, tym bardziej dla dzieci i młodzieży, u których cukrzyca typu I występuje najczęściej. Jak więc wiedzę na temat leczenia cukrzycy oraz zdrowego odżywiania w lekki i ciekawy sposób przekazać najmłodszym? Z pomocą przychodzi nowa mobilna gra SugarBuster, która łączy w sobie edukację i rozrywkę. Za pomocą prostych mechanizmów dostarcza informacji na temat indeksu glikemicznego produktów, dobrych nawyków oraz skutków, jakie niesie za sobą nieprawidłowy poziom cukru i insuliny we krwi.

Użytkownicy gry wybierają awatar swojej postaci i wyruszają w podróż po barwnej planszy, gdzie nie brakuje soczystych gruszek, smakowitych cukierków czy czekoladowych batoników. Rozgrywka wymaga uwagi, spostrzegawczości, uczy podejmowania decyzji i szybkiego przyswajania wiedzy. Uczestnicy zbierają kolejne punkty, muszą jednak cały czas obserwować poziom cukru, który może nagle podskoczyć lub spaść. Gdy jest on zbyt wysoki, gracz musi szybko znaleźć insulinę, jeśli jest zbyt niski – szukać glukozy.

Pomysłodawcą gry SugarBuster jest Tomasz Weber, którego syn jest chory na cukrzycę typu I. W realizacji aplikacji pomogło mu wrocławskie studio The Dust.

– Dla moich dzieci ulubioną formą spędzania czasu jest granie w gry i korzystanie z aplikacji mobilnych. Cukrzyca wymaga natomiast dużej wiedzy i wykształcenia właściwych nawyków żywieniowych. Nie jest łatwo przekonać najmłodszych do nauki w tym zakresie. Przez długi czas szukałem atrakcyjnego sposobu, by dotrzeć do kilkulatków takich, jak mój syn. Podręczniki czy warsztaty nie wystarczały, by przykuć ich uwagę – mówi Tomasz Weber.

Co istotne, gra mobilna uzyskała pozytywną opinię Katedry i Kliniki Endokrynologii i Diabetologii wieku rozwojowego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, zaś Polskie Towarzystwo Diabetologiczne objęło patronat nad aplikacją. 

Teraz Tomasz Weber planuje nowe funkcjonalności SugarBustera i szuka sponsorów lub inwestorów, których wsparcie pozwoli na dalszy rozwój i promocję gry dla małych diabetyków. Do tej pory powstanie aplikacji finansował z własnych środków, z kolei jego żona już wcześniej zaangażowała się w edukację dorosłych i dzieci na temat cukrzycy. W ten sposób choroba syna zachęciła do działań na rzecz innych całą rodzinę. 

Gra SugarBuster dostępna jest w wersji mobilnej na Androida i iOS.