Bez wózka
Dotychczas czołową pozycję nowoczesnych wdrożeń globalnych w sferze shoppingu utrzymywały aplikacje mobilne i postęp Internetu mobilnego. Od chwili powstania umożliwiły dokonywanie zakupów podczas jazdy autobusem, na plaży, ogólnie mówiąc wszędzie. Teraz prym wiedzie technologia rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR), która konsumentom i sprzedawcom daje szerokie możliwości.
Stosowanie wirtualnej rzeczywistości (VR) pozbawia użytkownika konieczności chodzenia po sklepach, bo zakupy może zrobić z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy założyć sprzęt i wygodnie usadowić się na wersalce, z poziomu której może przystąpić do wyboru towaru w sklepie. Kolejnym plusem tego rozwiązania jest to, że znika potrzeba pchania wielkiego wózka na zakupy, a także korzystania z myszy i przycisków.
Korzystając z wirtualnej rzeczywistości wystarczy spojrzeć na dany towar lub wydać polecenie głosowe zlecające oprogramowaniu: czy prowadzić dalej wzdłuż półek z towarem lub zatrzymać się przed wybraną półką i dokładnie zapoznać się z opisem towaru wraz z jego ekspozycją.
Bez wyjątku
Technologia rozszerzonej rzeczywistości (AR) – to technologia, na którą oprogramowanie w czasie rzeczywistym nakłada uzupełniającą warstwę informacji w tle światu rzeczywistego oraz geodane konsumenta i informacje o obiektach z rzeczywistości.
Wystarczy skierować kamerę smartfona na wybrany obiekt, na przykład sukienkę dziewczyny, a aplikacja niezwłocznie zidentyfikuje wybrany element garderoby i przedstawi informacje o sklepach, w których kosztuje najtaniej. Aplikacja wykorzystująca tę technologię może dokonać porównania towarów i dostarczyć wiadomości o dostawie towaru, a nawet oznaczyć drogę do wybranego sklepu.
AR/VR potrafi zmienić cały świat i cały handel elektroniczny, bez wyjątku. Dzięki tej technologii uzyskujemy dowolne informacje w nowy sposób.
Inwestycje w AR/VR
Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość (AR/VR) zbliżają się do rekordu wielkości dokonanych transakcji wiązanych. Od początku 2016 roku w projekty z tej branży zainwestowano 1,3 miliardy dolarów w 76 realizowanych transakcji.
Kliknij w obrazek, aby go powiększyć | Źródło: cbinsights.com
Wielki boom inwestycyjny w bieżącym roku wykazała firma Magic Leap, która w lutym 2016 roku podjęła istotnych inwestycji w skali $793 mln.
vCommerce (handel elektroniczny)
Postęp rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistści (AR/VR) szczególnie jest zauważalny w sferze gier i rozrywek. Spojrzymy co się dzieje w sferze handlu i handlu elektronicznego na przykładzie już wdrożonych rozwiązań:
1. W maju 2016 roku eBay wspólnie z Myer (Australia) uruchomił sklep VR
Wirtualny sklep funkcjonuje z wykorzystaniem osprzętu – zakładasz sprzęt i przystępujesz do shoppingu. Spojrzeniem lub sterując głosem możesz obejrzeć kategorie towarów, otworzyć opis wybranego towaru i dodać towar do zakupowego wózka dla opłacenia.
https://youtu.be/yAuiXhJPnr82. Alibaba także zainteresowana
Alibaba również zadeklarowała opracowanie serwisów rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości do handlu elektronicznego. Na konferencji prasowej odbytej w Szanghaju w czerwcu 2016 roku przedstawiciel Alibaba w osprzęcie Vive od filii tajwańskiej HTC zademonstrował, w jaki sposób konsument może odbyć wirtualny wojaż w trójwymiarowym sklepie cyfrowym. W podobnych sklepach zakładana jest opcja usług „robota-konsultanta, który rozmawia z kupującymi i reprezentuje ten lub inny towar”.
Konsumenci mają możliwość „korzystając ze sterowników Vive przewracać i oglądać towary, aby dokładnie obejrzeć ze wszystkich stron, a także poprosić zademonstrować w jaki sposób działa ten lub inny przedmiot, albo przymierzyć wybrane ubranie„. Technologie VR są doskonałym narzędziem do reprezentowania towarów i usług, szczególnie kategorii mebli i usług turystycznych. Alibaba szuka możliwości do obniżenia kosztów modelowania 3D w przyszłości.
3. Znane marki towarowe, takie jak Dior, Topshop i inne już korzystają z AR/VR w celach reklamowych przy tworzeniu WOW efektu.
Dior:
Topshop:
Warto podkreślić, że obecnie AR/VR jeszcze nie znalazła powszechnego uznania wśród konsumentów towarów i usług. Według danych Google na początku 2016 roku zostało sprzedane zaledwie 5 mln. Google Cardboards (kosztuje około $20).
Kliknij w obrazek, aby go powiększyć | Źródło: googleblog.blogspot.com
Jaka jest przyszłość aplikacji rzeczywistości wirtualnej?
Zakres rynków rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej w okresie lat do 2020 roku
Kliknij w obrazek, aby go powiększyć | Źródło: digi-capital.com
prognozy Digi-Capital, na początku roku 2020 zakres rynku rzeczywistości rozszerzonej (AR) będzie wart 120 mld dolarów, w tym handel elektroniczny będzie zajmował około 30%.
2. W najbliższym czasie AR/VR w pełni nie zamieni handlu elektronicznego vСommerce (handlem wirtualnym), jednak stanie się bardziej skutecznym narzędziem sprzedaży w przyszłości. Obecnie AR/VR funkcjonuje równolegle z istniejącymi kanałami sprzedaży zamiast tego, żeby jednocześnie dokonać ich zamiany.
3. Najbardziej potężni gracze handlu elektronicznego zostaną ustawodawcami shoppingu korzystając z narzędzi rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej mając do dyspozycji wszelkie możliwe zasoby promocji tej idei przed światem.
4. Można tu stwierdzić powstanie zupełnie nowego rynku propozycji (AR/VR) dla handlu umożliwiającego interaktywne współdziałanie z towarami i usługami.
5. Prognozowane jest, że stanem na koniec 2018 roku ilość użytkowników rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej osiągnie poziom 200 milionów w skali światowej.
6. Już dzisiaj w startupowcy prowadzą rozwojowe prace w zakresie opracowania technologii do zadowolenia potrzeb shoppingu ze stosowaniem AR/VR (szkolenia wykonywane przez maszyny, masywy danych, AR/VR kontent, AR/VR w trybie czasu realnego, AR/VR pokoje i inne).
Najprawdopodobniej do roku 2020 internetowy handel detaliczny będzie opierał się na nowych pomysłach, dlatego obecnym lub potencjalnym właścicielom biznesów działających w Internecie zalecam, aby już dzisiaj zaczęli myśleć o AR/VR.
–
Przez 10 lat zdobywał doświadczenie w branży e-commerce.