marketingu i stałe kontrolowanie efektywności prowadzonych działań, szczególnie
w obszarze e-CRM. Małe błędy, na przykład w prowadzeniu kampanii w social
mediach czy w newsletterach, mogą przynieść duże straty.
Testy A/B pozwalają ustrzec się od takich strat. Skorzystać na nich mogą szczególnie młodzi przedsiębiorcy, chcący wybić się w danej branży – przemyślane i kontrolowane działania mogą przenieść młodą firmę na nowe tory. Kampanie e-mail marketingowe stanowią istotny punkt marketingu relacyjnego. Na czym polegają testy A/B i jak są przeprowadzane? W jaki sposób mogą pomóc młodym przedsiębiorcom?
Czym są i na jakich zasadach się opierają?
Testy A/B to w uproszczeniu funkcjonalność automatyzacji marketingu, która pozwala na skuteczną weryfikację i porównanie dwóch wariantów określonego rozwiązania, dzięki czemu możliwe jest ocenienie, który z nich przynosi lepszy rezultat i który w efekcie jest warty stosowania. Badania te mogą być przeprowadzane na tekstach reklamowych, stronie internetowej, mailingu czy innych narzędziach marketingowych. Jednak aby były skuteczne, muszą zostać spełnione określone założenia.
Przede wszystkim wychodzi się od przygotowania dwóch wersji rozwiązania, przy czym wprowadzenie po badaniach tylko jednego z nich musi być pewne – testowanie dla samego testowania nie ma bowiem większego sensu. W samych testach należy skupić się na jednym (maksymalnie dwóch) zmiennych – nie należy badać wszystkiego w jednym czasie! Co istotne, wersje rozwiązania należy przedstawić porównywalnym grupom użytkowników, a same wyniki muszą być mierzalne. Należy pamiętać, że automatyzacja marketingu wraz testami A/B stanowi jedynie pomocne narzędzie, które nie zwalnia z podejmowania kluczowych decyzji.
Testy A/B w newsletterach – jak się je przeprowadza?
Metoda badania skuteczności prowadzonych działań za pomocą testów A/B jest bardzo popularna. Platformą, która przeprowadza takie teksty jest edrone. Jej działania są nowoczesne i niezwykle intuicyjne. Testy A/B stanowią funkcjonalność ich narzędzia e-CRM. Takie badania sprawdzają się idealnie w przypadku newsletterów przy większej liczbie subskrybentów. Test zweryfikuje, które z zamieszczanych treści najskuteczniej przemawiają do grupy odbiorców. Najczęściej pod uwagę bierze się takie czynniki jak pole nadawcy, temat wiadomości czy pora wysyłki.
Jak przeprowadzane są testy A/B? Baza dzielona jest na trzy segmenty, jeden duży i dwa mniejsze – można zastosować przykładowy podział procentowy: 80% oraz 10% i 10%. Do jednej z mniejszych grup wysyła się określoną wiadomość tekstową, do drugiej wiadomość z określonymi zmiennymi. Następnie platforma edrone weryfikuje i analizuje skuteczność wysyłanego newslettera – zwycięska opcja zostaje wysłana do pozostałej grupy 80% odbiorców. Dopiero taki e-CRM jest skuteczny, a same badania warto wykonywać systematycznie – jak wiadomo jedno rozwiązanie nie będzie skuteczne przez cały czas i trzeba dostosowywać się do zachodzących zmian.
__
Sławomir Malczyk
absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, pasjonat gier logicznych, strategii marketingowych oraz budowania świadomości marki.
Swoją przygodę z marketingiem zaczął od pracy w jednej z krakowskich uczelni wyższej. Następnie pracował z jedną z największych agencji interaktywnych w Krakowie gdzie był Project Managerem. Obecnie pracuje jako Marketing Manager w edrone, gdzie zajmuje się globalną komunikacją marki edrone, Brand Awareness edrone oraz koordynowaniem działań SEO/SEM/SocialADS. Prywatnie uwielbia gotować, podróżować i spędzać czas z najbliższymi.