– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie. Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki ORLEN Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.
- 20 lokomotyw 304E Gama produkowanych przez spółkę PESA
- 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 produkowanych przez Newag
Obie konstrukcje to zaawansowane technologicznie jednostki wyposażone w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW, które zużywają o ok. 30 proc. mniej energii niż starsze typy lokomotyw w przeliczeniu na przewiezione ładunki wyrażone w tonach. To realne oszczędności dla spółki i zysk dla klimatu.
Lokomotywy posiadają także moduły dojazdowe, umożliwiające pracę na niezelektryfikowanych odcinkach, co zapewni większą elastyczność oraz niezależność operacyjną spółki. Lokomotywy wyposażone są w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, zaawansowaną diagnostykę pokładową, a także rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracy załogi.
Milionowe przebiegi przed nami
– Podpisanie tej umowy to potwierdzenie konsekwentnego zaufania, jakim ORLEN darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii PESA – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie. Cieszymy się, że ORLEN Kolej ponownie wybiera nasze technologie i razem możemy budować bardziej efektywną i ekologiczną kolej – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Kontrakty na pozyskanie nowych pojazdów warte są łącznie ponad 800 mln zł. Projekt finansowany jest w formule leasingu operacyjnego przez PKO Leasing.
Rozpoczyna się okres dynamicznego rozwoju?
Dane potwierdzają także pozycję branżowego lidera w finansowaniu obszaru „samolotów, statków i kolei”, którą z 32,9 proc. udziału w rynku PKO Leasing zajmował na koniec III kw. 2025 r. Firma od początku roku rośnie w tym segmencie zdecydowanie szybciej niż reszta leasingowej stawki – od stycznia do września br. wypracowała dynamikę wzrostu na poziomie 74,3 proc. r/r przy tempie 19 proc. r/r całego rynku. PKO Leasing jest też numerem jeden w finansowaniu konkretnie sektora kolejowego, w którym swój udział szacuje na ponad 60 proc.
– Dzięki umowie z ORLEN Kolej już teraz możemy prognozować odpowiednią – jak na lidera branży przystało – dynamikę wzrostu naszego biznesu w segmencie kolejowym w latach 2027/2028. Jesteśmy dla klientów atrakcyjni, bo doskonale znamy realia rynku. Współpracujemy nie tylko z naszymi bezpośrednimi kontrahentami, ale także z dostawcami taboru kolejowego. Nasze doświadczenie i praktyka w realizowaniu przedsięwzięć kolejowych pozwala nam na dopasowywanie oferty adekwatnie do oczekiwań naszych partnerów biznesowych. Działamy kompleksowo – finansujemy aktywa nowe i używane w różnych modelach leasingu i pożyczką leasingową. Elastyczność i doświadczenie pozwalają nam finansować nawet najbardziej ambitne projekty – komentuje Szymon Domański, dyrektor ds. Transakcji Strategicznych i Przetargów w PKO Leasing.
Ta transakcja buduje pozycję PKO Leasing jako kluczowego partnera finansowego dla polskiego rynku kolejowego w momencie, gdy wchodzi on w okres dynamicznego rozwoju. W perspektywie najbliższych lat rynek czekają duże inwestycje związane m.in. z rozwojem infrastruktury kolejowej i realizacją projektów taborowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szacowana wartość inwestycji w tabory kolejowe ma sięgnąć 10 mld PLN do 2035 r., a duża część tych projektów ma opierać się na finansowaniu kapitałowym.
Realizacja zamówienia jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne Grupy ORLEN oraz kluczowym elementem programu modernizacji infrastruktury przewozowej. Zgodnie z jego założeniami, nowoczesne składy elektryczne, spełniające wymagania najnowszych systemów bezpieczeństwa (GSM-R, ETCS) będą systematycznie zastępować tabor spalinowy. Jednostki będą wykorzystywane głównie na rynku krajowym. Nowy tabor umożliwi ORLEN Kolej pełną zdolność do obsługi przewozów za pośrednictwem własnych zasobów, co istotnie ograniczy koszty operacyjne, wynikające z wynajmu lokomotyw.
– Jesteśmy dumni, że w procesie zakupowym, w którym uczestniczyć mogli wszyscy producenci i dostawcy, nie tylko polscy, to właśnie polskie firmy złożyły ofertę, proponując nowoczesny tabor, spełniający wszystkie nasze oczekiwania i potrzeby. Zakup nowoczesnych lokomotyw elektrycznych z modułem spalinowym znacząco usprawni operacyjnie obsługę Grupy ORLEN w zakresie realizowanych przewozów, będących efektem dynamicznego rozwoju Grupy ORLEN. Skupiamy się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które znacząco wpływają na niezawodność transportu, zwiększają poziom bezpieczeństwa oraz pozwalają nam działać samodzielnie. To istotny krok na drodze do stworzenia silnej i nowoczesnej spółki kolejowej, gotowej do konkurowania na rynku – podkreśla Krzysztof Duszczyk, prezes zarządu ORLEN Kolej.