Twój startup potrzebuje infografiki. Dlaczego?

Dodane:

Kirill Bigai Kirill Bigai

Udostępnij:

Zadaniem infografiki jest przekaz skomplikowanych informacji w prostej i czytelnej formie. Treści wizualne są zazwyczaj lepiej przyjmowane niż sam tekst. Statystyki Facebooka pokazują, że post z załączonym obrazkiem zbiera średnio 50% więcej polubień niż publikacja tekstowa bez żadnych ilustracji.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z mmtstock.com

Infografika to graficzny sposób przedstawienia informacji i jeden z rodzajów projektowania informacji wizualnych. Może być wykonany w postaci różnych wykresów, tabeli, diagramów, piktogramów itp. oraz ich kombinacji. Ważna rzecz: infografika to nie tylko ładny obrazek z cyframi, tabelami i wykresami; to przede wszystkim niezależny rodzaj treści, w której skomplikowane produkty, wydarzenia lub zjawiska są objaśnione za pomocą środków wizualnych w czytelny i zrozumiały sposób.

Załóżmy, że przedsiębiorca prosi swojego menedżera o uwzględnienie w prezentacji treści w formie infografiki. Ten, nie rozumiejąc istoty infografiki i nie zdając sobie sprawy z jej potencjału, po prostu wybiera kilka obrazków i uzupełnia nimi tekst. Rezultat takiego podejścia raczej nie przyniesie pożądanych efektów. Po pierwsze, infografika będzie różnić się od stylu podstawowej księgi znaku. Po drugie, adresat nie będzie w stanie jej zrozumieć: trzeba będzie uzupełnić ją słownie, co w zasadzie przeczy pierwotnej idei wykorzystania tegoż narzędzia.

Gdzie i w jaki sposób firmy mogą skorzystać z infografiki:

  • na opakowaniu produktu oraz w materiałach promocyjnych;
  • na stronie, aby jasno i czytelnie objaśnić funkcje skomplikowanego produktu;
  • na firmowym blogu, aby opowiedzieć o cechach produktu;
  • w sieciach społecznościowych, z myślą o popularności i „zaraźliwości” treści;
  • w prezentacjach dla inwestorów, partnerów, podczas wystąpień na eventach itp.
  • w korespondencji.

Zanim zastosujemy infografikę w celach biznesowych, trzeba zdecydować, jakie informacje zostaną w niej umieszczone. Nie wypada odwoływać się do tego instrumentu wyłącznie ze względu na trendy, czy na fakt, że korzysta z niego również nasza konkurencja. Infografika jedynie w imię infografiki nigdy nie wypali, nie będzie chętnych do czytania, a tym bardziej do podzielenia się nią w sieciach społecznościowych. Ten rodzaj treści powinien być stworzony nie dla samego „piękna”, a dla prostszej i skuteczniejszej prezentacji informacji.

Dlatego też, aby infografika była skuteczna, zawsze trzeba mieć na uwadze kilka podstawowych zasad.

1. Prosta i zrozumiała

Infografika wysokiej jakości powinna być w stanie opowiadać o najbardziej skomplikowanych procesach i zjawiskach w prosty oraz zrozumiały sposób. Powinna również wyglądać estetycznie, by nie drażnić użytkownika. Złożone detale sprawiają, że informacja jest trudna do zrozumienia. Cienie, nadmiar ramek, tekstur i wzorów w połączeniu z mnóstwem elementów graficznych to nie najlepsze rozwiązanie dla infografiki. Kolory przyjazne oku i proste elementy graficzne sprawią, że czytelnik nie będzie w stanie oderwać wzroku od wiadomości.

2. Szybka

Nie wszyscy użytkownicy mają możliwość zrobienia 20 minutowej pauzy w napiętym grafiku, aby przeczytać długi tekst. Infografika pozwala czytelnikowi przyswoić taką samą ilość informacji w dwie-trzy minuty. Wszystkie dane są przeorganizowane, bez zbędnego lania wody w formie osobistych opinii i poglądów. Kiedy informacje przedstawione są krótko i zwięźle, utrzymanie uwagi czytelnika jest o wiele prostsze, a on sam szybciej i skuteczniej przyswaja duże ilości materiału.

3. Dokładna

Informacje w infografice powinny być dokładne, uczciwe oraz obiektywne. Jakość grafiki zależy bezpośrednio od wiarygodności i integralności danych, dlatego też często konieczne jest wzięcie pod uwagę informacji z kilku źródeł. Nie można ukrywać źródeł ważnych informacji ani zapisywać ich drobnym druczkiem w rogu prezentacji. Jest to z gruntu niewłaściwe, przecież czytelnik powinien mieć możliwość zgłębienia tematu, jeśli sobie życzy z pomocą dostępnych źródeł informacji (idealnie można przygotować linki do materiałów źródłowych).

4. Aktualna

Infografika rozwija się i ulega ciągłym zmianom, podobnie jak inne produkty w dziedzinie designu. Obecnie dominuje tendencja w kierunku prostoty i minimalizmu: skomplikowane formaty, nietypowe symbole oraz nieco zbyt nasycone kolory zdecydowanie odchodzą do lamusa. Trendy internetowe są warte monitorowania, ponieważ skuteczna infografika powinna być nie tylko pouczająca, ale również piękna i prosta. Przy tym należy pamiętać, że pomimo zmieniającej się mody wizualizacje wciąż opierają się na podstawowych zasadach kolorystyki i kompozycji, których nikt do tej pory nie zmienił.

Aby przygotować dobrą infografikę biznesową, która naprawdę przyciągnie klientów, należy zrozumieć jej istotę. Infografika to nie obrazek ilustrujący tekst, to wizualna forma treści, która może go zastąpić, a jeśli przy tym jest ona również obiektywna, szczera i przygotowana w zgodzie z ostatnimi trendami, ma o wiele większe szanse złapać docelową widownię za serce i na zawsze stać się częścią wizualnej historii marki.

Kirill Bigai

Współzałożyciel i CEO platformy Preply