Tworzywa sztuczne to genialny materiał, ale wg nas ludzkość przesadziła z ich produkcją i wykorzystaniem – SwappZone

tworzywa sztuczne to genialny material ale wg nas ludzkosc przesadzila z ich produkcja i wykorzystaniem swappzone
Udostępnij:
Szymon Barabasz, Sargheve Sukumaran i Andrzej Sarapata to twórcy ekologicznego startupu SwappZone, w ramach którego stworzyli rozwiązanie pozwalające na uzupełnianie pustych opakowań po produktach FMCG (m.in. jogurt, mleko, szampon, mydło w płynie). Firma jest jednym z ćwierćfinalistów tegorocznej edycji Infoshare Startup Contest. O samym rozwiązaniu i udziale w konkursie rozmawiamy z twórcami projektu.

– Jako społeczeństwo segregujemy coraz więcej odpadów, które poddawane są recyklingowi. Walka ze smogiem również pokazuje ogromną rzeszę ludzi poważnie zatroskanych jakością powietrza. Rządowe programy Czyste Powietrze czy Mój prąd spotykają się z ogromnym zainteresowaniem. Wydaje nam się, że idziemy w dobrym kierunku – komentuje Andrzej Sarapata ze SwappZone,

Czym zajmowaliście się wcześniej?

Szymon Barabasz : Wszyscy mamy gen przedsiębiorcy. Ja ze specjalizacją w zarządzaniu projektami on-line, m.in. w branży FMCG, Andrzej w marketingu i zarządzaniu ludźmi, a Sargheve z szeroką wiedzą, popartą wieloma wdrożeniami, w zakresie projektowania i rozwoju urządzeń mobilnych, elektroniki użytkowej i opakowań.

Skąd zainteresowanie akurat ekologią?

Andrzej Sarapata : Z codziennej frustracji wynikającej z produkcji nieprzebranej ilości śmieci. Z obserwacji niezrozumiałych rozwiązań w sklepach, w których produkty opakowywane są w wiele warstw plastiku i innych materiałów. Ze smutnych widoków śmieciowych wysp na oceanach i z faktu, że plastik jest w nas. Tworzywa sztuczne to genialny materiał, ale wg nas ludzkość przesadziła z ich produkcją i wykorzystaniem.

Na czym dokładnie polega Wasz produkt?

Sargheve Sukumaran: W skrócie to połączenie automatu do refillingu z system kaucyjnym oraz ecommerce. Wyobraź sobie, że skończył się Twój płyn do mycia naczyń, mydło lub szampon do włosów. Gdy wylejesz ostatnią kroplę, w ręce zostaje butelka, która trafia do kosza. My mówimy: Hej Marta, nie wyrzucaj tej butelki. Przyjdź do naszego automatu i uzupełniaj pustą butelkę wiele razy. Jeśli nie masz butelki, przyjdź do automatu, kup lub wypożycz trwałą butelkę ze stali szlachetnej lub ze szkła i uzupełnij ją produktem. Jeśli nie chcesz przychodzić do sklepu, zamów produkt online. Przywieziemy go w nowej butelce, a tą pustą odbierzemy od Ciebie, umyjemy ją i ponownie napełnimy. Wszystko z aplikacją ułatwiającą proces zamówienia, i płatności.

Jako społeczeństwo przez całe lata wyrzucaliśmy puste opakowania. Domyślam się, że jednym z większych wyzwań, jakie przed Wami stoi to edukacja rynku. Jaki macie na to sposób?

Sz: Oczywiście edukacja jest niezwykle ważna i musi być prowadzona bez przerwy przez wiele zainteresowanych stron. Na poziomie lokalnym, krajowym przez samorząd, ministerstwa czy stronę społeczną reprezentowaną przez stowarzyszenia czy NGOsy. Świetne akcje Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste Z własnym kubkiem czy Torby Bumerangi pokazują, że można to robić skutecznie. Korporacje też mają wiele do zrobienia i widzimy coraz większe zaangażowanie w m.in. projekty CSR-owe, które promują zrównoważony rozwój. My chcemy połączyć edukację z korzyściami dla klienta, m.in. na poziomie ekonomicznym. Szybciej uda nam się rozszerzyć świadomość Polaków, jeśli zobaczą, że im się to po prostu opłaca.

Jak oceniacie świadomość Polaków w zakresie ekologicznych działań?

A: Dzisiejsi 40-latkowie pamiętają, jak czymś zupełnie naturalnym było oddawanie butelek do sklepów. Jak w szkołach zbierali makulaturę, która była ponownie przetwarzana. Skupy złomu nadal funkcjonują. Z kolei młodsi Polacy zbierają w szkołach nakrętki, angażują się w lokalne akcje zbierania śmieci. Jako społeczeństwo segregujemy coraz więcej odpadków, które poddawane są recyklingowi. Walka ze smogiem również pokazuje ogromną rzeszę ludzi poważnie zatroskanych jakością powietrza. Rządowe programy Czyste Powietrze czy Mój prąd spotykają się z ogromnym zainteresowaniem. Wydaje nam się, że idziemy w dobrym kierunku.

Na jakim etapie jest Wasz projekt?

S: Rozpoczynamy od wdrożenia automatu. W czerwcu wygraliśmy nagrodę publiczności i grant od Funduszu SpeedUp w krajowym finale konkursu PowerUp Challange. To pozwoliło nam na uruchomienie produkcji mvp, które jest już praktycznie skończone. Wkrótce rozpoczynamy program pilotażowy prowadzony wspólnie z dwoma bardzo silnymi markami. Jesteśmy niezwykle podekscytowani, że to nad czym pracowaliśmy od kilku miesięcy, staje się rzeczywistością.

Znaleźliście się wśród ćwierćfinalistów konkursu Startup Contest tegorocznego Infoshare. Dlaczego zdecydowaliście się na udział w tym programie?

Sz: To niezwykle prestiżowy konkurs. Znalezienie się w gronie ćwierćfinalistów jest dla nas wyróżnieniem. To dużo pozytywnej energii. Rywalizujemy z naprawdę świetnymi ludźmi i projektami, którzy tak jak my starają się wypaść jak najlepiej. Wiedza, którą zdobywamy oglądając wystąpienia, wskazówki które do nas docierają, sprawiają, że robimy krok do przodu. Nie musimy się przy tym ze wszystkim zgadzać, ale słuchając i mając otwarte głowy, wiemy ile jeszcze przed nami pracy.

Co udział w Infoshare może Wam dać?

S: Wiedzę, możliwość konfrontacji naszych pomysłów z inwestorami i przedsiębiorcami, którzy pokazują podczas konkursu to co mają najlepszego. Budowanie relacji z gronem osób szukających nowych rozwiązań z nieszablonowym myśleniem. To taki przysłowiowy „kop”, inspiracja. Nagrody finansowe są oczywiście wspaniałą sprawą, ale nawet bez nagród bycie częścią tego konkursu daje ogromną satysfakcję.

Jakie są Wasze dalsze plany?

Program pilotażowy to będzie dla nas duży przełom. Rozpoczynamy z dużego C i planujemy utrzymać ten poziom. Wierzymy, że inwestorzy przychylą się do naszego spojrzenia na rozwiązanie problemu jednorazowych opakowań z plastiku. To pozwoli nam na zbudowanie znaczącej sieci automatów i wdrożenie rozwiązania ecommercowego.

Tegoroczny Infoshare Startup Contest odbędzie się online. Biorące w nim udział startupy, walczą o główną nagrodę w wysokości 20 tysięcy EUR, ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdańska. W tym roku do konkursu napłynęło aż 677 zgłoszeń z 50 krajów z całego świata. Wśród nich najwięcej jest projektów z Polski (237), Wielkiej Brytanii (49), Estonii (45), Niemiec (44) i Izraela (27). TOP3 branż tegorocznej edycji to Health/Medtech&Wellbeing, projekty związane z rozwojem AI, a także sektor E-commerce i online marketplaces.

Na  stronie Organizatora dostępna jest już lista 100 najlepszych startupów, które w dniach 7-16 września 2020 r. powalczą w ćwierćfinałach online - to nowość w ramach Infoshare Startup Contest! Do półfinałów przejdzie 30 z nich.

Finał konkursu odbędzie się 30 września. Weźmie w nim udział 7 najlepszych projektów. Jury złożone z inwestorów oraz ekspertów biznesowych wybierze 3 zwycięzców, z których każdy otrzyma wirtualny czek o wartości 20 tys. EURO za 1 miejsce, 7 tys. EUR za 2 miejsce i 3 tys. EUR za 3 miejsce.

Tegoroczna konferencja Infoshare 2020, transmitowana na cały świat z Gdańska, odbędzie się online w dniach 23-25 oraz 28-30 września 2020 r.