Czytasz właśnie kolejny tekst podsumowujący mijający rok. Poprosiliśmy w nim członków zespołów polskich startupów, by opowiedzieli, co udało im się osiągnąć w 2017 roku. Jeśli chcesz przeczytać inne artykuły na ten temat, zajrzyj tutaj.
Na zdjęciu: zespół Bitbond
Bitbond to globalna platforma oferująca pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw, z nastawieniem na sprzedawców online, a także właścicieli restauracji. Działamy w skali globalnej, głównie dzięki nowoczesnej technologii blockchain, a także szybkości oferowanej przez bitcoina. Aby zniwelować ryzyko z częstymi wahaniami kursu kryptowalut, pożyczki na naszej platformie są denominowane głównie w EUR, bądź USD. W takim przypadku, kryptowaluta używana jest tylko jako sieć płatności. Bardzo często nasi użytkownicy nawet nie zauważają technologii, której używamy, ze względu na bardzo dobrze rozbudowaną infrastrukturę na naszej platformie.
W październiku ubiegłego roku świętowaliśmy osiągnięcie poziomu 350 tys. PLN udzielonych pożyczek w ciągu miesiąca. Dzisiaj, liczba ta sięga miesięcznie 3,5 mln PLN miesięcznie i ciągle nam mało. Miało na to wpływ wiele czynników, które postaramy się wypunktować poniżej.
W ubiegłorocznym artykule, przedstawiliśmy dwa priorytetowe dla nas cele. Po pierwsze, chcieliśmy umożliwić przedsiębiorcom połączenie na naszej platformie konta Allegro. Natomiast w kolejnym kroku planowaliśmy przetłumaczenie naszej strony w całości na język polski. Zdecydowanie możemy powiedzieć, że wszystko zostało spełnione w 100 proc. i cieszymy się z coraz większej popularności na polskim rynku. Nasi klienci cenią nas przede wszystkim za szybkość, przejrzystość oferty a także za to, że patrzymy na to, na co inni przymykają oko, czyli ich biznes online.
Co jeszcze zmieniło się w Bitbondzie w roku 2017?
1. Pozyskaliśmy inwestorów instytucjonalnych
W maju tego roku udało nam się pozyskać pierwszego inwestora instytucjonalnego, dzięki któremu, jesteśmy w stanie zapewnić natychmiastowe finansowanie dla wybranych europejskich przedsiębiorców (w tym polskich). Oznacza to, iż aplikując o pożyczkę, np. na zakup towaru, i wypełniając naszą aplikację, użytkownik jest w stanie otrzymać pożyczkę aż do 100 tys. PLN na swoje konto bankowe, nawet w ciągu 24 godzin. Jest to dla nas wielki krok, dzięki któremu nasza oferta stała się bardziej urozmaicona. Obecnie, oferujemy w dalszym ciągu pożyczki społecznościowe, lecz także jesteśmy w stanie zapewnić kapitał w trybie natychmiastowym.
2. Postawienie na sześć europejskich rynków
2017 rok był dla Bitbonda rokiem testowania nowych rynków oraz wdrażania nowych wersji językowych naszej platformy. Na tę chwilę jesteśmy dostępni w języku angielskim, niemieckim, hiszpańskim, polskim, francuskim oraz rumuńskim. Dlatego też, nasze kampanie marketingowe kierowane są głównie do przedsiębiorców z krajów europejskich władających właśnie tymi językami. Planujemy również wdrożenie włoskiej wersji platformy, ponieważ obecnie skupiamy się na użytkownikach posługujących się tym językiem. Szykujemy jeszcze jeden projekt dla klientów spoza Europy, jednakże na tę chwilę nie możemy zdradzić szczegółów.
3. Współpraca z platformą e-commerce
Jednym z motorów napędowych mijającego roku było również nawiązanie współpracy z najbardziej prestiżową platformą e-commerce na rynku afrykańskim – dostępną w 23 krajach. Na czym to polega? Krótko mówiąc, każda platforma, niezależnie od branży, chce zapewnić swoim użytkownikom jak najlepszy User Experience. W tym przypadku nasz partner zdecydował się na zapewnienie swoim sprzedawcom zewnętrznego finansowania dzięki użyciu naszego rozwiązania. Jak dotąd wszystko idzie po naszej myśli!
4. Ponad 3-krotne powiększenie zespołu
Zdecydowanie najbardziej zauważalną zmianą jeśli chodzi o kulturę naszej firmy jest znaczne powiększenie zespołu. Podczas gdy rok temu o tej porze wszyscy mogliśmy usiąść przy jednym stole i pracować – obecnie nawet w kuchni robi się tłoczno. Co za tym idzie, wymagało to wielu zmian strukturalnych w firmie, a także na opracowaniu wielu nowych procesów. Mamy również bardzo międzynarodowy team – na tę chwilę jest to 12 narodowości! Najbardziej liczny jest zespół sprzedaży, składający się 6 członków.
2017 rok był niezwykle udany. Jednakże patrzymy w przyszłość i myślimy o tym co czeka nas w najbliższym czasie. Tak więc, co chcemy osiągnąć w zbliżającym się, 2018 roku?
1. Dywersyfikacja pożyczkobiorców
Na tę chwilę, naszym głównym celem są sprzedawcy online z takich platform jak Allegro, eBay, Amazon czy Etsy. W nadchodzącym roku, przetestujemy nowe, atrakcyjne dla nas rynki. Planujemy skupić się na właścicielach restauracji, a także kierowcach taksówek. Już na tę chwilę, w naszej aplikacji pożyczkobiorcy, umożliwiamy połączenie takich kont, które pozwalają nam na zebranie cennych informacji o danym biznesie, m.in. TripAdvisor czy Yelp. Udało nam się już dotrzeć do pierwszych klientów z branży gastronomicznej i wyniki są zadowalające. Jesteśmy również otwarci na inne, ciekawe branże, tak więc jeśli masz dla nas ciekawą propozycję, bądź konkretną ofertę, pisz śmiało.
2. Zwiększenie liczby partnerów
2018 rok będzie dla nas rokiem przełomowym. Naszym celem jest nawiązanie współpracy z wieloma platformami o skali globalnej, którym będziemy mogli zaoferować nasz unikalny produkt. Głównie patrzymy na platformy e-commercowe, a także umożliwiające restauracjom dostawy zamówień online. Prowadzimy obecnie rozmowy z wieloma potencjalnymi partnerami lecz co przyniesie przyszłość, tego nie wiemy. Jesteśmy jednak świadomi jaki produkt oferujemy i wiemy jakie jest na nie zapotrzebowanie. W nadchodzącym roku chcielibyśmy nawiązać współpracę z 3-4 nowymi partnerami.
3. Wygenerowanie pożyczek na kwotę 145 mln PLN
Brzmi ambitnie, prawda? Jednakże spójrzmy na to z innej strony. Według World Economic Forum, luka w finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na świecie wynosi 2 tryliony dolarów. Dlatego nasze 145 mln PLN jest jedynie kroplą w morzu. Obecny rok zamykamy z kwotą prawie 20 mln PLN w wygenerowanych pożyczkach. Na kolejne 12 miesięcy stawiamy sobie poprzeczkę wysoko, ale wierzymy, że jesteśmy w stanie to osiągnąć.
4. Budowanie coraz silniejszego zespołu
Planujemy w dużym stopniu zwiększyć liczebność zespołu, zatrudniając m.in. deweloperów, wzbogacić zespół sprzedaży, a także marketingu. Pomoże nam to w zdecydowanie szybszym rozwoju, a także w urozmaiceniu oferty ze strony produktu. Jednocześnie, pragniemy jak najszybciej docierać do klienta, zapewniając mu potrzebną pomoc i poradę. Dodatkowo, jest wiele kanałów marketingowych, które ciągle mamy na oku i chcemy na nich zwiększyć naszą aktywność.
5. Zwiększenie aktywacji na rynku polskim oraz dodanie nowych rynków
Jak wspomnieliśmy powyżej, z powodzeniem obsługujemy już polskich przedsiębiorców – głównie sprzedawców Allegro. Dla przykładu, możemy pokazać tę pożyczkę na ok. 35 tys. PLN udzieloną na wprowadzenie nowych modeli drukarek 3d do sprzedaży. Wiemy jednak, że stać nas na więcej na polskim rynku, ponieważ jest to dla nas wciąż nowy rynek, którego się uczymy. Wierzymy, że nasza oferta jest konkurencyjna i znajdziemy wielu wielbicieli naszego rozwiązania. Dodatkowo, patrzymy również na inne europejskie rynki, takie jak Austria, Portugalia, Belgia czy Holandia.
Czy uda nam się zrealizować postawione sobie cele? To się okaże za 12 miesięcy i z chęcią Was o tym poinformujemy! Jednak my jesteśmy bardzo pozytywnej myśli i wierzymy, że rok 2018 przyniesie nam wiele pozytywnych wydarzeń.
–
Autor tekstu: Maciek Chudziński, Product Manager w Bitbond