Jak do tej pory Unsplash nie zarabiał. Kiedy twórcy zapowiadali, że w przyszłości planują zmonetyzować swój biznes większość osób spodziewała się, że na portalu w pewnym momencie pojawią się opłaty za korzystanie z bazy zdjęć albo płatna opcja premium. Tymczasem Unsplash ma zupełnie inny pomysł na to jak zacząć zarabiać.
Zdjęcia nadal pozostaną darmowe ale… twórcy stocka podpisali umowy ze znanymi firmami. W ich ramach oferują korporacjom umieszczenie zdjęć ich produktów na platformie Unsplash for Brands. Wśród pierwszych komercyjnych klientów Unsplash znajdują się Google, Harley-Davidson, Square, Boxed Water, Le Creuset oraz Timberland.
Od teraz wśród wyników wyszukiwania danych zdjęć będą pojawiać się komercyjne zdjęcia produktów wybranych marek. Przykładowo, jeżeli wpiszemy frazę „spacer” możemy spodziewać się, że w wynikach wyszukiwania pojawi się spacerująca osoba w butach marki Timberland. W ten sposób duże firmy będą dodatkowo promować swoje produkty poprzez stocki. Można więc powiedzieć, że platforma będzie zarabiać na lokowaniu produktów na swoich zdjęciach.
Firmy, które wciąż na siebie nie zarabiają
Dużych, znanych firm, które wciąż na siebie nie zarabiają jest wiele. Pod koniec zeszłego miesiąca pisaliśmy o firmach technologicznych, które wyceniane są w miliardach, a mimo tego wciąż nie przynoszą zysku. Wśród nich znajdują się tacy giganci jak:
- Snap
- Zillow
- Square
- Uber
- Lyft
- WeWork
- Spotify
- Tesla
Jak się okazuje wielu inwestorów, którzy wkładają swoje pieniądze w takie marki nie zniechęcają się i wierzą, że ich podopieczni pewnego dnia odniosą sukces jak na przykład Facebook (który zaczął zarabiać dopiero po pięciu latach od powstania), a oni staną się współtwórcami wielkiego sukcesu.
Czy podobnie będzie z Unsplash? Firma zbudowała ogromną bazę użytkowników, a po sześciu latach postanowiła zacząć zarabiać na swoim działaniu. Pytanie, czy osoby korzystające ze stocków równie chętnie będą wykorzystywać zdjęcia, na których lokowane są znane marki? Czas pokaże, jedno jest pewne, model biznesowy Unsplash zaskoczył wielu, a firma pokazała swoje kreatywne podejście do tematu.