Volkswagen wstrzymał produkcję we Wrześni do 30 kwietnia. Przyczyną globalny deficyt półprzewodników

Udostępnij:
Od poniedziałku Volkswagen wstrzymał produkcję w zakładach produkcyjnych we Wrześni. Przestój spowodowany jest opóźnieniami w dostawach półprzewodników i ma potrwać do końca kwietnia. Podobne problemy zgłasza większość światowych producentów z branży motoryzacyjnej.

Volkswagen Poznań, zatrudniający w Wielkopolsce ponad dziesięć tysięcy pracowników, wstrzymuje linie produkcyjne w swojej fabryce we Wrześni, w której produkowana jest druga generacja modelu Crafter. Powodem jest przerwanie łańcucha dostaw półprzewodników, używanych przy produkcji elektroniki samochodowej. Eksperci wskazują kilka przyczyn opóźnień w dostawach: za bezpośrednią podaje się przerwy w produkcji półprzewodników teksańskiego poddostawcy sprzed dwóch miesięcy (na skutek nagłego ataku zimy) oraz pożar w fabrykach japońskiego poddostawcy Renesas (sprzed miesiąca). Istotną pośrednią przyczyną jest jednak również silny światowy wzrost popytu na mikroprocesory dla elektroniki indywidualnej, który rozpoczął się na skutek pandemii.

Globalny problem

Volkswagen już wcześniej borykał się z problemami: m.in. w styczniu produkcję zmniejszyły również fabryki w niemieckim Wolfsburgu. Problem dotyczy całej branży motoryzacyjnej, w ujęciu globalnym - przedstawiciele Forda, Fiata Chryslera i Nissana od kilku miesięcy informują o niewystarczających dostawach półprzewodników, a w konsekwencji o konieczności zamykania niektórych linii produkcyjnych.

30% światowej produkcji półprzewodników w rękach europejskich firm

Dane Statisty za 2019 rok pokazują, że europejski przemysł motoryzacyjny jest zależny od importu półprzewodników, ale posiada również mocne własne zasoby: największym światowym producentem półprzewodników dla branży motoryzacyjnej jest wg zestawienia Statisty niemiecki Infineon (13,4% globalnej produkcji), na drugim miejscu plasuje się holenderski NXP (11,3%). Z kolei francusko-włosko-holenderski STMicro to 7,6% światowej produkcji. Pozostali liderzy rynku to japońskie Renesas z 8,7% i amerykańskie Texas Instruments z 8,1% (stąd spowolnienie pracy w teksańskich fabrykach i pożar w japońskich jest jak najbardziej realną przyczyną niedoboru produktu na światowym rynku).

Kiedy koniec problemów?

Eksperci oceniają, że problemy z dostawami szybko się nie skończą, a produkcja wróci do normalnego poziomu najwcześniej w IV kwartale bieżącego roku.