Pokolenie Z jest też bardziej świadome finansowo, zarówno swojej wiedzy jak i obszarów, w których potrzebuje się doszkolić. Zaledwie jedna na cztery osoby uważa, że rozumie rynek giełdowy na tyle dobrze, by wyjaśnić jego działanie innym. Chociaż przedstawiciele tej grupy czują się najbardziej pewnie, jeśli chodzi o wydatki na konsumpcję i aspekty oszczędzania, to prawie jedna trzecia uważa, że ma tylko początkującą wiedzę na temat podstaw zarządzania finansami, takich jak płacenie podatków i zaciąganie pożyczek czy zarządzanie długiem.
Wybory inwestycyjne Z-etek
Czym kierują się młodzi przy wyborze inwestycji? Dane Bloomberg wskazują, że już w 2021 roku gen Z wybierała „firmy z określonym celem” i był to kluczowy czynnik wpływający na ich decyzje inwestycyjne. Zdaniem Bartosza Czerkiesa, General Managera Shares, aplikacji inwestycyjnej dla pokolenia Z-et z wbudowanym medium społecznościowym, która w Q4 2022 roku debiutuje w Polsce, ten trend nadal się utrzymuje. Nasi użytkownicy w Wielkiej Brytanii, to głównie Gen Z, którzy inwestują w spółki „dla lepszego jutra”. Wybierają zrównoważone firmy oraz te wspierające gospodarkę opartą na usługach, napędzaną przełomową technologią i cyfryzacją. Inwestują mniejsze kwoty, ale robią to regularnie, co miesiąc. Bartosz dodaje, że inwestowanie stało się społeczne i dostępne dla każdego, niezależnie od posiadanego budżetu, dające moc sprawczą poprzez wspieranie rozwoju tych firm, z których wizją zgadzają się użytkownicy. Co potencjalnie, może doprowadzić do zmian strukturalnych w globalnym inwestowaniu i wyjściu na prowadzenie zrównoważonych finansów.
Według Martyny Gulbinowicz, CIO EAAS.GLOBAL, firmy dostarczającej narzędzia do optymalizacji instalacji fotowoltaicznej, globalne zainteresowanie inwestycjami w obszar ESG dynamicznie rośnie już od 2019 roku. Spółki z tego obszaru konsekwentnie rozbudowują portfolia produktów, zdobywają kolejne finansowania od funduszy, które coraz częściej specjalizują się wyłącznie w branży zrównoważonych finansów. Według Morningstar Direct, globalne aktywa funduszu ESG wzrosły do 2,74 bln USD w grudniu 2021 r., w porównaniu z 1,65 bln USD na koniec 2020 r. i 1,28 bln USD na koniec 2019 r.
Technologie w inwestowaniu
Pokolenie Z to pierwsza generacja, która dorasta ze smartfonami i mediami społecznościowymi jako nieodzowną częścią życia. W efekcie, korzysta z technologii około 6,5 godziny dziennie. Wbrew przekonaniom, młodzi nie szukają w sieci, tylko rozrywki, skupiają się na zdobywaniu informacji. Według firmy Pearson zajmującej się edukacją cyfrową, YouTube i ogólnie formaty wideo są preferowanymi platformami edukacyjnymi pokolenia Z, plasując się na drugim miejscu po nauczycielach, jako narzędziu do nauki.
Bartosz Czerkies dodaje, że aspekt edukacyjny jest jednym z ważniejszych, często podkreślanym przez młodych użytkowników platformy. Co więcej, ta grupa lubi rozmawiać o pieniądzach i uczyć się od swoich rówieśników. Dzielenie się informacjami i ciągłe poszerzanie horyzontów jest cechą charakterystyczną tego pokolenia, które otwarcie rozmawia o inwestycjach, śledzi trendy, ale również dzieli się informacjami o swoich porażkach i zyskach. Pieniądze nie są dla nich tematem tabu.
Czy inwestowanie ma płeć?
Globalne dane pokazują, że 67% kobiet inwestuje, i jest to stosunkowo dobry wynik w porównaniu do 44% w 2018 roku. Kobiety również konsekwentnie osiągają lepsze zwroty z inwestycji niż mężczyźni, zarówno jako inwestorzy indywidualni, jak i instytucjonalni. Choć jest to dobry wynik, to kwestie niższych płac i braku pewności siebie osłabiają możliwości kobiet do odnoszenia tak spektakularnych sukcesów jako inwestorów. W samej przestrzeni inwestycyjnej jest też mniej widocznych kobiet. Fidelity informuje też, że od 2021 r. tylko 33% kobiet faktycznie postrzega siebie jako inwestorki. A tylko 42% czuje, że ma odpowiednie zdolności i wiedzę potrzebną do oszczędzania.
Virginie Maisonneuve, założycielka i dyrektor generalna MGA Consulting twierdzi, że przyciągnięcie kobiet do zarządzania aktywami ma absolutnie kluczowe znaczenie dla sukcesu całej branży. Jest to podstawa budowania bardziej zróżnicowanej, zrównoważonej i odpornej branży z korzyścią dla wszystkich.
Według brytyjskich danych platformy inwestycyjnej Shares, kobiety stanowią jedną trzecią aktywnych użytkowników aplikacji – patrząc na wskaźniki rynkowe konkurencji, jest to bardzo dobry wyniki. Właściciele platformy wskazują również, że ich wybory inwestycyjne są często skierowane na spółki prowadzone przez kobiety lub te wspierające różnorodność w miejscach pracy, jak również oferujące ekologiczne rozwiązania. Kobiety z zasady unikają podwyższonego ryzyka, co widać w danych rynkowych. Około jedna czwarta inwestorów z pokolenia Z posiada zarówno kryptowaluty, jak i akcje oraz co dziesiąty własny NFT. Jednak to mężczyźni dwa razy częściej niż kobiety decydują się na kryptowaluty i NFT.
Sam obszar digital fashion, metaversum czy NFT to dynamicznie rosnący trend, który jest wyjątkowo doceniany przez Z-etki. Motywacje posiadaczy takich dóbr cyfrowych – głównie z branży mody – zbadał Boston Consulting Group (BCG) we współpracy z Vogue Polska. Z badania wynika, że dla ponad połowy zainteresowanych kupnem mody cyfrowej w formie NFT, to nie tylko inwestycje, ale również sposób na wyrażanie siebie, a dla jednej trzeciej – metoda kreowania swojego wizerunku w sieci. W modę cyfrową, ubrania w metaversum wchodzą coraz częściej największe marki modowe (m.in. Adidas czy Nike) i światowe domy mody (m.in. Gucci, Dolce Gabanna). Sprzedają cyfrowe odpowiedniki produktów dostępnych w tradycyjnych sklepach m.in. sneakersy, ubrania. Według raportu BCG i Vogue, spośród 120 największych domów mody 25 wypuściło swoje własne NFT. Adidas wygenerował największą wartość wypuszczając „Into the Metaverse” – kolekcję NFT, która w momencie wydania warta była około 24 mln USD, co oznacza, że Adidas odpowiedzialny był za większość wartości rynkowej tokenów modowych w 2021 roku, wynika z danych BCG i Vogue.