Jak wynika z raportu agencji doradczej Cushman & Wakefield, Warszawa konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako czołowy hub infrastruktury cyfrowej w Polsce, przyciągając wielkoskalowe inwestycje i plasując się w kategorii tzw. rynków rozwijających się. Moc centrów danych w regionie EMEA wzrosła w H1 2025 o 21% r/r do poziomu 10,3 GW – wynika z raportu Cushman & Wakefield „EMEA Data Centre Update”. W budowie jest obecnie 2,6 GW, a na etapie planowania znajduje się kolejne 11,5 GW.
– Stolica korzysta z przyjaznego otoczenia regulacyjnego, silnego popytu ze strony dużych firm oraz relatywnie niskich ograniczeń planistycznych, co czyni ją preferowaną lokalizacją zarówno dla dostawców typu hyperscale, jak i colocation – powiedział Kamil Żach, Account Executive, Poland Data Centre Advisory Team, Cushman & Wakefield, cytowany w raporcie.
Zmiany, zmiany
Chociaż rynek europejski wciąż jest zdominowany przez sześć głównych hubów – Frankfurt, Londyn, Amsterdam, Paryż, Dublin i Mediolan (FLAPD), na które przypada ponad 45% mocy operacyjnej w regionie EMEA – obserwuje się bardziej równomierny rozwój. Jak zauważa Andrew Fray z Cushman & Wakefield, rozwój sztucznej inteligencji i rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową otwierają szanse przed mniejszymi miastami i bardziej oddalonymi kampusami. W rankingu Cushman & Wakefield w pierwszej połowie 2025 roku Lizbona i Sztokholm awansowały do grona rynków o ugruntowanej pozycji, a Lagos i Ateny dołączyły do Warszawy w kategorii rynków rozwijających się.
Cały sektor centrów danych w regionie EMEA stoi przed istotnymi wyzwaniami, do których należą kwestie bezpieczeństwa energetycznego i zrównoważonego rozwoju. Laura Shepherd z Cushman & Wakefield wskazuje, że operatorzy muszą mierzyć się z gąszczem regulacji, ograniczoną dostępnością gruntów i źródeł zasilania, a także z coraz bardziej rygorystycznymi normami środowiskowymi. Czynniki te przekładają się na wzrost kosztów i wydłużenie terminów realizacji inwestycji. Mimo tych przeszkód, wskaźniki zaufania inwestorów utrzymują się na wysokim poziomie, o czym świadczy znaczny napływ kapitału zarówno na rynki wschodzące, jak i te o ugruntowanej pozycji.
Pełny raport można znaleźć TUTAJ.
Czytaj także:
- BLIK rośnie w siłę – wartość transakcji online w pierwszym półroczu 2025 r. przekroczyła już 100 mld zł
- AI opanowało centra obsługi klienta na całym świecie. Skok z 17% do 98% w ciągu roku