Warszawski „FabLab powered by Orange” znalazł się wśród 16 drużyn, które 24 stycznia 2019 roku zostały zaproszone do udziału w finale konkursu „I make 4 my city”. Zespoły, które brały udział w wydarzeniu składały się z trzech osób: dwóch uczniów i koordynator z FabLabu. Tematem tegorocznej edycji konkursu był zrównoważony rozwój w codziennym życiu.
Drużyna młodych warszawiaków stworzyła prototyp aplikacji mobilnej, która łączy recykling z ruchem DIY (ang. do it yourself – zrób to sam). Dzięki niej recykling można przeprowadzić w kilku kliknięciach na ekranie smartfona. Wystarczy zeskanować kod kreskowy, aby przesłać informacje o opakowaniu. Następnie postępujemy zgodnie z linkami odsyłającymi do przewodników, w których pokazano, w jaki sposób można samodzielnie zamienić pustą puszkę w wazon, lub inny przydatny pojemnik. Aplikacja została w całości wykonana przez zespół sześciu uczniów liceów i techników, pod nadzorem merytorycznym koordynatorów FabLabu.
Uzasadniając swój wybór, jury podkreśliło, że aplikacja w sposób bardzo szczegółowy i przemyślany prowadzi użytkowników, dzięki czemu własnoręczny recykling staje się bardzo prosty. Nagroda, jaką zdobyli młodzi Warszawiacy, to 5 tys. euro na rozwój swojego projektu, wsparcie mentora z Francji oraz promocja gotowej aplikacji w grupie Orange.
Autorzy aplikacji to ekipa, która spotkała się w FabLab powered by Orange przy Twardej w Warszawie. Są tam Maker Women oraz uczniowie szkół średnich, których połączył projekt Startup Jump. Karolina Guzek, Maciek Naskręt, Nadia Dobrowolska-Muszyńska, Piotrek Adamczyk, Adrian Szewczak, Marcel Kamiński, Mirella Murawska, Bruno Podsiadło, Konrad Wieczorek – to lista naszych zdolnych przyjaciół.
Drugą równorzędną nagrodę zdobyła ekipa z Demokratycznej Republiki Kongo za projekt inteligentnej umywalki. Celem tego prototypu opartego na energii słonecznej jest zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania się chorób z powodu złej higieny przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia wody.
W internetowym głosowaniu przyznano również nagrodę publiczności. Plebiscyt wygrała młodzież z Tunezji z projektem „Domowe owoce i warzywa”, w którym przy użyciu bloków z kompostem stworzyli inteligentną farmę Blockly Farm do uprawy roślin.
W konkursie wzięło udział 16 ekip z 8 krajów: Demokratycznej Republiki Konga, Egiptu, Francji, Hiszpanii, Kamerunu, Madagaskaru, Polski, Tunezji.
Przedsiębiorcza młodzież 2.0
Dzięki miejskiemu programowi młodzi warszawiacy mogą pobudzić swoja kreatywność oraz dowiedzieć się, jak można zrealizować swój pomysł na biznes. Przedsiębiorcza młodzież 2.0 to przedsięwzięcie skupiające projekty: Start-up Jump i Kreatywna młodzież, które w roku szkolnym 2017/18 cieszyły się dużym zainteresowaniem. W Start-up Jump uczestniczyło 350 uczniów z 27 szkół średnich, a Przedsiębiorcza młodzież (obecnie Kreatywna młodzież) przyciągnęła ok. 2700 uczniów i studentów. W tym roku programy działają pod jednym szyldem: Przedsiębiorcza młodzież.
Start-up Jump
W ramach projektu uczniowie poznają działalność miejskich ośrodków wsparcia przedsiębiorczości oraz oferty wybranych partnerów miasta, działających w obszarze przedsiębiorczości, innowacji i technologii. Celem programu jest upowszechnienie wśród uczniów informacji dotyczących miejskiego ekosystemu przedsiębiorczości i innowacji oraz możliwości dalszego rozwoju, w tym podejmowania w Warszawie inicjatyw biznesowych i pozyskiwania wsparcia dla indywidualnej przedsiębiorczości.
Uczestnicy programu w pierwszym etapie (Młodzieżowy semestr biznesowy) odwiedzili miejskie instytucje wspierające przedsiębiorczość, takie jak Centrum Przedsiębiorczości Smolna czy Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. W kolejnym – praktycznym etapie – uczniowie będą mieli okazję stworzyć własne projekty, ale także nawiązać bezpośredni kontakt ze środowiskiem biznesu i potencjalnymi pracodawcami. Na warsztatach, które rozpoczną się w nowym roku m.in. w FabLab powered by Orange, młodzi warszawiacy otrzymają wsparcie w postaci indywidualnych i grupowych konsultacji z mentorami, pogłębią wiedzę na temat projektowania 2D i 3D, podstaw elektroniki, programowania oraz prototypowania, a także nauczą się pracy zespołowej.